BasBQ
Beef en Steak

Beer can chicken!

 
 

Jodam

Tondelzoeker
Berichten
14
Hallo iedereen,

na deze dinsdag voor de eerste keer mijn kamado te gebruiken om Pulled Pork te maken (verslagje vind je hier https://www.bbqgenootschap.nl/threads/eerste-keer-pulled-pork.25928/ ) was ik zo verkocht dat ik gelijk besloten had om er het maximale uit te halen zolang het weer nog wat meewil. Even getwijfeld wat ik kon maken, maar waarom niet gelijk voor een 2e sticker gaan?

Beer can chicken dus! Al was het dan niet met bier, maar met appelsap :D

Voor het recept ben ik dan ook terug bij Noskos gebleven aangezien het voor de pulled pork zo goed meeviel.

Dus zonder verder openthoud, de foto's!

Eerst het kipje (+- 1.5kg) lekker in de rub gezet:
1605388898452.png


Ondertussen stond de BBQ mooi op te warmen. Ik had wat moeite om hem naar 190 graden te krijgen, en bij 170 toch maar beslist om hem erop te leggen zodat hij alvast kon beginnen. Blokje appel erbij, thermometer in de borst en hop, we konden beginnen:

1605388982944.png


De aluminium bolletjes zijn de aardappelen, die heb ik gewoon mee laten garen in de schil. Zoals aangegeven had ik het wat moeilijk om de temperatuur naar de 190 te krijgen, hij bleef ergens rond de 170 aanmodderen, ook al gaf ik hem wat extra zuurstof. Aandachtspuntje voor volgende keer dus! Gelukkig was het niet zo een grote kip, en bleef de temperatuur gestaag klimmen. Na ongeveer 50 minuten en een kerntemperatuur van 65 graden de eerste keer gecheckt hoe het ging:

1605389138812.png


Dat zag (en rook!) helemaal niet verkeerd :) Voor mij was hij genoeg gebruind, dus heb ik mevrouw een jasje aangetrokken (aluminiumfolie op de bovenkant) en rustig verder laten garen naar 76 graden voor de borst & 82 graden in de bil. Vervolgens erafgehaald

1605389222578.png


Toen was het tijd om te rusten en nog wat verse appelmoes te maken, lekker klassiek zo in de herfst. Na het rusten alles aangesneden.

1605389285469.png


De borst, de bouten, de vleugels, mooi eraf gehaald en klaar om te eten! Boutje voor mij, borst voor de vriendin. Opgeschept en smullen maar :D

1605389352593.png


Eindresultaat vond ik fantastisch goed. Enige wat ik volgende keer wil proberen is het vel iets knapperiger krijgen (vriendin vond het wat flubberachtig), al vond ik het qua smaak heel erg goed.

Op naar de volgende dus :D
 
De dame staat er mooi op, welkom bij de Tokkies.
 
Gracias met de tokkie award. 🐓. Chicky glimt van genot.
 
Gefeliciteerd met de sticker. Dit zal vast en zeker hebben gesmaakt.
 
Pootje ligt er lekker bij zo bij de aardappel en verse appelmoes
 
kip met appelmoes. niks meer aan doen. topmaaltijd
gefeliciteerd met je sticker
het ziet er heerlijk uit
 
Weer z’n lekker chicky van de Q. Mooi kleurtje opgepikt. Ziet er goed uit. Dat moet smullen geweest zijn.
Gefeliciteerd met je tokkie.


Volgende keer geen alufoli gebruiken. En de huid voor het rubben goed droog deppen. Dan met olie of boter insmeren voor dat de rub er op gaat. 170gr dome is toch een prima temperatuur voor een hele kip te garen. Ik ga meesters ook ronde de 170-180gr zitten. Ga zeker niet te hoog in temp zitten. Vooral als je commerciële rub gebruikt. Daar zit vaak suiker in. Die verbrand dan.
 
Weer z’n lekker chicky van de Q. Mooi kleurtje opgepikt. Ziet er goed uit. Dat moet smullen geweest zijn.
Gefeliciteerd met je tokkie.


Volgende keer geen alufoli gebruiken. En de huid voor het rubben goed droog deppen. Dan met olie of boter insmeren voor dat de rub er op gaat. 170gr dome is toch een prima temperatuur voor een hele kip te garen. Ik ga meesters ook ronde de 170-180gr zitten. Ga zeker niet te hoog in temp zitten. Vooral als je commerciële rub gebruikt. Daar zit vaak suiker in. Die verbrand dan.
bedankt voor de tips! Ik neem ze volgende keer zeker mee :)
 
Mooi gemaakt! En wat ziet ze er goed uit als ze op temperatuur is!
Van harte met je sticker
 
Gefeliciteerd met je 🐓! Ziet er lekker uit.
Krijg er trek van. Ik ren ook gelijk maar even naar de poelier. 😄
 
Terug
Bovenaan Onderaan