BasBQ
Beef en Steak

Beer Can Chicken op herhaling.....

 
 
 
 

RedFox

Gerijpt
Berichten
3.160
Ik weet me nog als de dag van gisteren te herinneren dat ik mijn eerste badge verdiende op dit forum met een BCC.
Die badge kwam ongevraagd op me af, want ik was nog zo "groen" op het forum dat ik bij plaatsing van mijn repo van mijn allereerste BCC verrast was door de opmerking van medelid Mac: "ik voel een tokkie aankomen" (wist ik veel waar hij op doelde??), waarna deze dan even later door Frits aan mijn werd verstrekt.
Inmiddels weten we beter hoe het er hier aan toe gaat, de "grote drie" al geruime tijd binnen en heb ik veel leuke momenten op het forum maar ook live mogen meemaken.
De BCC is hier, net als bij anderen denk ik, een blijvertje die je van tijd tot tijd weer op het programma hebt staan als je toch kip wilt eten en waarom dan niet bereiden op deze manier?
Onder het motto, geen foto, dan niet gemaakt, hier weer eens een kleine serie plaatjes. Opmerkelijk hoeveel vet er eigenlijk toch uit zo'n 1,2 kg kip komt!
De "can" had ik gevuld met bier met daarin sambal oelek en knoflook gemengd en na ca 1uur op een temp van ca 195C op de OTP57 was de chicken klaar voor consumptie.
Nog eventjes 10 minuten laten rusten en toe op ouderwetse manier op een bord met friet en appelmoes. Niks mis mee!

bier met sambal oelek en knoflook in de can
bccvloeistof.jpg


in de Plowboys Yardbird Rub gezet (met beetje olijfolie ingesmeerd)
bccindehouding.jpg


de starter die altijd goede diensten bewijst
bccvuurbereiding.jpg


indirecte hitte
bccoprooster2.jpg


na 1 uur bij 195C
bccbruin.jpg


op de snijplank 10 minuten rusten
10minrusten.jpg


veel vet voor zo'n kippetje
veelvocht.jpg


de beercan is nog niet leeg
nogbierover.jpg


en uiteindelijk een lekker bordje BCC met friet en appelmoes
bccopbordcloseup.jpg


Bedankt voor het kijken!
 
Ziet er lekker uit! Mooie standaard ook, waar heb je die gekocht?
 
jullie hebben weer lekker gegeten Geert  :)
 
Heerlijk kippetje! Jammer dat je maar ??n keer een Tokkie krijgt h??
 
Lekker bruin kippetje gaat er altijd wel in met frietjes erbij.
 
Kip blijft ??n van de favorieten! BCC moet hier ook maar weer eens op het menu.
Vandaag zelf ook in de weer geweest met wedstrijdstyle kippendij. Jammer dat het zoveel voorbereiding vergt, maar was ook weer erg lekker :p
 
Lekker kippetje.
Ik vind dat die dames er altijd zo leuk bijzitten!!!
 
Smakelijk zo'n kip op de BCC manier gemaakt. Maar waarom zit er dat stopje bovenop die kip
 
150degrees zei:
Smakelijk zo'n kip op de BCC manier gemaakt. Maar waarom zit er dat stopje bovenop die kip
Dat stopje dient ervoor dat tijdens het grill proces zoveel mogelijk vocht in de kip vastgehouden wordt en niet door de "nek" heen naar buiten verdampt.
Daardoor krijg je een bijzonder mals stukje kip!
 
Heeft dit naast het feit dat de kip malser blijft nog invloed op de garingstijd, of blijft die hetzelfde.
 
150degrees zei:
Heeft dit naast het feit dat de kip malser blijft nog invloed op de garingstijd, of blijft die hetzelfde.
Op garingstijd geen invloed, hier ca 55-65 min bij 190C voor een kip van 1,1-1,2 kg
 
Borststukje graag!
 
Terug
Bovenaan Onderaan