BasBQ
Beef en Steak

Beenhammetje

 

Josser

Stoker
Berichten
281
Exact 14 dagen geleden ging het vleesje de pekel in. Ik heb me beperkt tot het absolute minimum aan colorozout om zeker te zijn dat hij niet te zout zou worden.

IMG_20210117_183247.jpg


IMG_20210117_183854.jpg


IMG_20210117_191148.jpg

Vandaag mocht het hammetje eindelijk uit het vocht en de bbq op.

(ziet er niet echt smakelijk uit 😬. Gelukkig wel volledig geurloos)
IMG_20210131_113808.jpg


Voor de rub aan te brengen, de bbq al klaargemaakt voor indirect grillen op 160 graden. Doel is een kern van 75 graden om het als beleg te kunnen gebruiken.

Als basis voor de rub heb ik mosterd gebruikt. Daar nog wat komijnpoeder, uipoeder en wat peper op.

(geen rare kleur of geur 👍)
IMG_20210131_114515.jpg


IMG_20210131_120147.jpg


(probes everywhere)
IMG_20210131_141224.jpg


IMG_20210131_174033.jpg


Toch maar snijmachine bovengehaald:

IMG_20210131_180032.jpg


Zeer geslaagd experiment en zeker de moeite waard. Heel lekker en moet zeker niet meer zout. Alles gevacumeerd, dus ben benieuwd wat er nog gaat veranderen aan de smaak.
 
wow wat een mooi project ! zo te zien was het de 14 dagen wachten wel waard ! ziet er goed uit ! 💪 ;) (y)
 
schitterend project
haast zonde om het op te eten, maar waarschijnlijk te lekker om te laten staan

lekker hoor
 
Ziet er mooi uit. Deze wil ik ook nog eens maken. Maarja, ik wil wel meer :)

Lekker weekendje gehad zo, ook nog eens een Brisket gemaakt!🤤
 
Het duurt even maar dan heb je ook wat.

Je schrijft dat je het minimum aan Colorozo gebruikt hebt om het niet te zout te maken.
Zou je bij een hogere dosering zout en een kortere tijd het zelfde effect kunnen krijgen? Of heeft het zout twee weken nodig om de kern van het vlees te bereiken?
 
Het duurt even maar dan heb je ook wat.

Je schrijft dat je het minimum aan Colorozo gebruikt hebt om het niet te zout te maken.
Zou je bij een hogere dosering zout en een kortere tijd het zelfde effect kunnen krijgen? Of heeft het zout twee weken nodig om de kern van het vlees te bereiken?
Ik heb me gehouden aan informatie van mensen die hier veel meer over weten:
- https://amazingribs.com/tested-recipes/salting-brining-curing-and-injecting/curing-meats-safely
- https://www.bbqgenootschap.nl/threads/pekelen-met-colorozo-volgens-de-eu-richtlijn.21222/

Ik ben er zelf ook nog niet uit of meer zout ervoor zou zorgen dat de kern sneller bereikt wordt. Ik heb de veilige keuze gemaakt en me beperkt tot de theorie. Persoonlijk weeg ik liever exact af en wacht wat langer, dan te spelen met hoeveelheid en duurtijd. Dan werk je namelijk met 2 variabelen.
 
Mooi hammetje gemaakt en nog wat liggen. Lekker hoor
 
Mooi project. Ham ziet er goed uit zeg. Staat hier nog op de wenslijst om eens zelf te maken. Dat moet smullen geweest zijn
 
Terug
Bovenaan Onderaan