BasBQ
Beef en Steak

Bcc op de pro-q.?

 
 

Mr D.J.

Kooltjesharker
Berichten
215
Hallo.
Ik heb vandaag net mijn eerste bestelling van beef&steak ontvangen. Een stevige picnic en twee kippen.
Nu wil ik eerst de kippen gaan maken (bcc). Heb al een hoop topics gelezen,maar heb nog wel een vraag.
Ik heb een pro-q exel smoker. Deze is net als de frontier in delen te gebruiken.
Hoe pak ik dat even het beste aan met die kippen?
Rooster meteen boven de kolen? Of een etage hoger?
In het laatste geval dan met of zonder waterpan? Gevuld of niet gevuld in dat laatste geval?
Het belangrijkste is natuurlijk de temperatuur. Dus in welke opstelling kan ik dat het beste bereiken?
Het is namelijk met alles de eerste keer voor mij.

M.v.g.
 
ik doe ze op de OTP zonder water maar wel in een schaal, en dan aan 2 kanten briketten zodat het mooi gelijkmatig gaard, eventueel wat alu folie als hitte schild tussen het vuur en de kip zodat het niet verbrand
 
waarom wil je ze in de smoker gaan maken?
je kan er heel goed een lekkere BCC mee maken, (krijg je ook gelijk je tokkie) maar dat doe je op de gewone bbq rond de 175 graden
 
Ooh sorry. Zal een beetje duidelijker zijn.
Het is natuurlijk een smoker. Maar is ook als gewone bbq te gebruiken.
Ik vraag me af wat de mogelijkheden zijn. Het is voor mij allemaal een groot vraagteken.
Dat ik de 175 wil halen is duidelijk. Graag een krokant jasje.  Maar stel dat ik er een stacker tussen zet. Rooster een 40cm boven de kolen. Doe ik dan de pan erin? De directe optie is er. Maar zijn er meer opties?
 
Bij mij staat het bierblik altijd op hetzelfde rooster als waar de kolen op liggen.
 
Mike v R zei:
Dat heb ik nog nooit gedaan, maar er vast een reden voor zijn Mike?
Wat is het voordeel?
 
Moet van Dennis....  :D

http://www.bbq-nl.com/2007/05/beer-can-chicken.html

En met het GBS-rooster erop kun je meteen direct grillen, bijvoorbeeld een biefstukje vooraf....

QYyYcm5.jpg
 
Is meer uit noodzaak geboren, kip paste niet onder de deksel ;)
 
Het voordeel daarvan is dat de directe warmte van de zijkanten komen en niet van onderen.
Daardoor krijg je een heerlijk knapperig velletje.
En gebruik je de split methode dan draai je de kip 1x een kwartslag halverwege de grill tijd.
En met split methode bedoel ik, dat je de briketten splitst.
Dus aan 2 kanten briketten met daar tussen een lekbak met de kip erin.

En als je de briketten aan 1 kant houd, dan moet je de kip een halve slag draaien.

 
Halve slag Mike ;)
 
Dus in het kort.
Dicht bij de warmtebron. Warmte van de zijkanten en niet van onderen. Dus kooltjes aan de zijkant..
Nou dan gaan we dat proberen..
 
Zat maar te dollen Mike :) Is toch logisch....
 
Zie die twee dames gezellig naar het knapperende haardvuurtje zitten kijken.....
 
Mike v R zei:
En gebruik je de split methode dan draai je de kip 1x een kwartslag halverwege de grill tijd.
En met split methode bedoel ik, dat je de briketten splitst.

Oei, Mike je brengt me in verwarring...:

Ik dacht dat de split grill methode juist met rooster was, zodat je direct en indirect kunt grillen tegelijk en dat dit de indirecte methode is, staat ook zo in planet bbq (599).
Met  briketten aan  beide kanten voorkom je idd dat je de kip moet omdraaien, dit had ik de eerste keer niet gedaan en bij het draaien viel die dus mooi in de kolen, dus gisteren met kolen aan beide kanten.
Ik had de zijkanten met folie afgeschermd, maar je ziet aan het kleurverschil van de kip dat de onderkant wat te wit is( of de bovenkant te bruin tis maar hoe je het bekijkt) dus de volgende keer zonder folie.. Voor een knapperig velletje voor de hele kip



Split grill ??


Kan het helemaal mis hebben, ben een nieuweling in deze materie...

Groeten,

Bert

 
Terug
Bovenaan Onderaan