BasBQ
Beef en Steak

BBQ Moestuin topic

Hoelang heb jij ze al in de potjes staan?
ik kon het niet helemaal goed terugvinden maar van begin maart. Een kleine maand geleden (begin april) had ik zaailingen , eind april in kleine potjes gedaan.

En natuurlijk iedere dag water en liefde..

Er zijn ook al een stuk of 10 plantjes gesneuveld. Ik had na de laatste keer verpotten een paar slakken meegenomen. Die hebben er in elk geval al lekker van gegeten :)
 
Mijn pepers zet ik dit weekend gewoon in de buitenlucht. Maar deze staan in zo een hoekje waar weinig wind aankan en die muur warmt zeker op van de zon en daar krijgen ze echt wel nog wat warmte van. En mijn ding is, groeit het niet of mislukt het, tsja dan is het ook zo maar. Komt er wat op dan is dat mooi meegenomen. Net zoals die kerstomaten vorig jaar. De dochter wou het toen wel proeven, en nu eet ze gewoon tomaat. Wie weet dit jaar hetzelfde met paprika. Nuja dat eten ze beide wel in tomatensaus en verwerk ik in genoeg dingen, maar zo gewoon is het ... nee.
 
Bekijk bijlage 52628Pepers groeien mooi.. Dit weekend gaan ik ze in grotere potten zetten. En misschien ook buiten het kasje opzetten. Alhoewel ik het 's ochtends nog steeds redelijk fris vind.

Leuk! Je kan ook (als je er zat hebt) een paar peper plantjes gewoon in een pot buiten zetten in de volle zon. Kijk je rustig hoe die het doen tov de anderen.
 
Hier groeit alles lekker door. In de kas gaat het hard en aan de komkommers zitten al veel vruchten. De moestuinbakken in de openlucht warmen snel op in de ochtend.

Tegen de slakken heb ik koperen sponsjes geknipt en om de sla gezet. Het ziet er niet uit maar ik zou graag wat sla zien overleven dit jaar. Rot slakken :rolleyes:

Om mijn (scherpe) tuingereedschap bij de hand te hebben, heb ik een brievenbus in de tuin gezet 😁 Zo kan de peuter er niet bij en hoef ik niet telkens naar de schuur.

3EC209B6-698B-4578-BBEE-5672219D5882.jpeg
 
Hier verschijnen al de eerste bloemetjes op de tomaten en courgettes 🥳 Hopelijk trekt de storm vanavond niet over onze tuintjes!🫣

B492CCBE-B3F8-4856-9DF4-89DF05A7B7F7.jpeg
 
Wellicht overbodig mede moestuinierders maar er is storm op komst :eek:

Ik heb mijn potten onder de tuintafel gezet en de hoge boompjes in de schuur.
 
Bij mij is alles dood, deels uitgegraven door buurkatten en deels opgevreten door een slakkenplaag :(
 
Bij mij is alles dood, deels uitgegraven door buurkatten en deels opgevreten door een slakkenplaag :(

Ah nee :cry: Wat jammer. Die slakken zijn wel echt hufters dit jaar hoor. De truc met kopersponsjes werkt trouwens hier wel goed. Ga je een paar bloemen er in zetten om het op te fleuren? Dat deed mijn moeder vroeger.

Ik ben de helft van mijn nog onrijpe tomaten kwijt omdat mijn peuter ze er met een zandhapper af heeft gehapt 🤪
 
Volgend jaar wil ik meer mais en minder courgettes 😅 Zoals ik al schreef doen de koper sponsjes ringen het hier erg goed tegen slakken. De sla is nu wel mooi groot. De pepers en paprika’s zijn aan het bloeien en her en der een klein vruchtje.

Hoe gaat het bij de rest van jullie?

06AD8E4D-E57D-4868-AB16-F9A0E19DE8E1.jpeg
 
Wat is dit juist?
Heb je daar een fotootje van?
7938329F-9608-4CFD-B606-29CFE24C43CB.jpeg


Het zijn koperen pannensponsjes. Die donutvorm rol je af als een sok en knip je het in drie stukken. Die stukken rol je weer als donut en doe je om je plantje.

Slakken haten koper en het prikt. Elke nacht werd mijn sla opgevroten en nu niet meer 🥳
 
Bekijk bijlage 54253

Het zijn koperen pannensponsjes. Die donutvorm rol je af als een sok en knip je het in drie stukken. Die stukken rol je weer als donut en doe je om je plantje.

Slakken haten koper en het prikt. Elke nacht werd mijn sla opgevroten en nu niet meer 🥳
COOL

en als de bladen groter worden en over het koper hangen? werkt het dan nog?
 
COOL

en als de bladen groter worden en over het koper hangen? werkt het dan nog?

Vast niet helemaal. Maar die onderste bladeren kan je plukken als ze mooi zijn om alvast een salade van te maken of vlot even tussen een hamburger te steken. Of als je mooie kropjes wil, dan zijn die bladeren tegen de tijd dat het een kropje is, lelijk en zijn een paar slakken hapjes ook niet erg.

Ik pak nu elk jaar Mini Romaine sla. Gewoon zaad van de intratuin. Dat zijn kleine stevige kropjes die goed in een bak groeien. Een blaadje sla daarvan past mooi op een broodje en ze zijn knapperig voor een salade.
 
@BBCharlie : tuin om trots op te zijn!

Thanks! Volgend jaar weer een moestuinbak van 3m2 er bij. Kreeg zojuist akkoord van de boekhouder. De overkapping met deck en ruimte voor kamado’s en Ooni is er ook doorheen 🥰
 
Bekijk bijlage 54253

Het zijn koperen pannensponsjes. Die donutvorm rol je af als een sok en knip je het in drie stukken. Die stukken rol je weer als donut en doe je om je plantje.

Slakken haten koper en het prikt. Elke nacht werd mijn sla opgevroten en nu niet meer 🥳
Ik ga volgend jaar weer zonnebloemen zaaien! Die worden bij mij ALTIJD opgevreten :mad:
 
Ik ga volgend jaar weer zonnebloemen zaaien! Die worden bij mij ALTIJD opgevreten :mad:

Heel herkenbaar :rolleyes:

Deze zonnebloem zaailingen stonden in een kas en toch allemaal aangevreten. Het ligt wel aan het ras, heb ik het idee. Ik had nog twee andere soorten en die aten ze niet.

47EE2A89-20C9-4314-875F-48B4B5EC07BD.jpeg
 
Terug
Bovenaan Onderaan