BasBQ
Beef en Steak

BBQ Moestuin topic

Klinkt handig... Maar dat heb ik helaas geen plek voor.
Ik denk zelf eigenlijk dat het een apparaat is wat je 1 of 2 keer gebruikt en dan ergens op een plank staat te verstoffen, ik maak zo ongeveer wekelijks wel soep maar gewoon op de ouderwetse manier.
 
Ik denk zelf eigenlijk dat het een apparaat is wat je 1 of 2 keer gebruikt en dan ergens op een plank staat te verstoffen, ik maak zo ongeveer wekelijks wel soep maar gewoon op de ouderwetse manier.

Ik heb er ook al dikwijls over nagedacht om dat aan te schaffen, maar de allerkleinste wilt alleen tomatensoep eten ...
Dusja als ik tomatensaus maak, dan maak ik dat in 3 potten, 1 voor soep, 1 voor gewone gemixte saus en 1 voor spaghetti saus met nog extra stukjes groenten in.

Nuja meeste soepen duren wel niet zo lang om ze te maken. Maar voor sommige kan het wel een aanzet zijn om meer soep te eten bijvoorbeeld.
 
Zou je op een vierkante meter al wat leuke dingen kunnen verbouwen? Dan kan ik wellicht een verrijdbare bak bouwen. Ook leuk voor mijn zoontje om hiermee bezig te zijn.
 
Nuja meeste soepen duren wel niet zo lang om ze te maken. Maar voor sommige kan het wel een aanzet zijn om meer soep te eten bijvoorbeeld.
Als ik soep maak dan duurt het wel een paar uurtjes voor het klaar is, een beetje extra tijd proef je echt terug vind ik.
Als je tomatensoep maakt en je hebt over kan je dat zeven en de soep als basis gebruiken, het heeft al heel veel smaak en met wat kruiden kan je er een heel fijne saus van maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Beun
Zou je op een vierkante meter al wat leuke dingen kunnen verbouwen? Dan kan ik wellicht een verrijdbare bak bouwen. Ook leuk voor mijn zoontje om hiermee bezig te zijn.

Ja kan goed hoor. Kies dingen die snel groeien, kinderen makkelijk eten en niet veel plek innemen. Cherry tomaatjes, snack paprika, komkommertjes, struik boontjes en de zijde die achteraan staat zet je mais. Dat heeft allemaal snel effect en boeit kinderen.
 
Als ik soep maak dan duurt het wel een paar uurtjes voor het klaar is, een beetje extra tijd proef je echt terug vind ik.
Als je tomatensoep maakt en je hebt over kan je dat zeven en de soep als basis gebruiken, het heeft al heel veel smaak en met wat kruiden kan je er een heel fijne saus van maken.

Ja het hangt uiteraard af welke soep die je maakt, maar broccoli soep bijvoorbeeld dat is hier klaar op 20-25 minuten hoor.

De laatste tijd ipv 3 potten tomaten (1 voor soep, 1 voor saus, 1 voor spaghetti), maak ik er meestal maar 2. Alleen nog saus en geen aparte soep meer. Als er soep moet zijn, dan neem ik een doosje saus wat water bij zodat het toch niet zo dik is en nog wat extra kruiding erbij om het water te compenseren, en iedereen hier vind de soep lekker. Is wat tijdswinst :) En de soep heeft tov van de saus alleen meer kruiding, want er gaan exact dezelfde ingrediënten in, een hele hoop tomaten, wortel of 2-3, 2-3 stengels selder, 2 gegrilde paprika's zonder vel, paar gewone ajuinen, paar rode ajuinen, bouillonblokjes en een hele hoop kruiden en nog passata
 
En zo kookt een ieder op zijn of haar manier @cricque ;) ik heb ook verder gewoon de tijd aan mezelf om te doen en laten wat ik wil.
Broccoli soep heb ik nog nooit gegeten, ik ben ook niet zo'n fan van broccoli terwijl ik eigenlijk verder alle groentes wel eet.
 
En zo kookt een ieder op zijn of haar manier @cricque ;) ik heb ook verder gewoon de tijd aan mezelf om te doen en laten wat ik wil.
Broccoli soep heb ik nog nooit gegeten, ik ben ook niet zo'n fan van broccoli terwijl ik eigenlijk verder alle groentes wel eet.

Is eens wat anders, je kan er ook gewoon een courgette tussengooien bijvoorbeeld bij broccolisoep, doe ik ook al wel eens. Hier is het altijd druk, maar elke dag is het hier vers, misschien 1x om de 2maand ofzo frietjes van de frituur. En misschien eens heel af en toe gekochte lasagne. Maar normaliter als het niet vers is, eet ik het niet, en geef ik het ook niet aan de kinderen :)
 
On a side note: de eerste kerstomaatjes zijn rood geworden (al een dag of 2-3), denk morgen er al een paar te plukken en te proberen !

En gezien dat de paprika's beginnen te groeien en ook de san marzano tomaten hangen er al een paar aan, dus de plantjes die ik gekocht heb zijn eigenlijk zogoed als terugbetaald. Ik bekijk het gewoon zo, als de plantjes wat opleveren en het brengt minstens op wat ik anders in de winkel kwijt ben voor 1-2-3 stuks dan is het goed, komt er meer op, mooi meegenomen. De kinderen waren zo geen tomaten fan, maar die kerstomaatjes vorige jaar wilden ze wel eens proeven, et voila nu eten ze wel af en toe eens een stukje tomaat. De dochter al wat meer dan de zoon.Dat is ook de reden dat ik deze perse wilde zetten. Zelfde voor kruiden, nu nemen ze al eens een blaadje basilicum of wat peterselie of wat bieslook bij een pasta of op de aardappelen ofzo. En mijn "speurteam" gaat dus elke avond mooi de planten inspecteren als er iets bijna klaar is. En dan mogen ze onder mijn toezicht ook de plantjes water geven (zodat ze de grond water geven in plaats van de hele plant), maar dat doen ze nu wel bijna automatisch goed. Vorig jaar wou de kleinste (4 jaar toen) met de waterslang alles gaan natspuiten :)

De radijsjes vinden ze dus maar niks, dus dat zet ik eigenlijk niet meer, heb ik vroeger wel gedaan. Als ik daar zin in heb neem ik wel eens een doosje mee.

Volgend jaar ga ik alleen nog courgette bijzetten, dat zou geen probleem mogen opleveren en misschien nog een butternut plant ofzo. Maarja die krijg ik al van een buur eigenlijk, dus heeft ook niet zoveel nut, maarja dan zien ze dat ook eens groeien
 
Leuk dat de kinderen er ook lol in hebben @cricque dan leren ze meteen ook dat niet alles in de supermarkt "groeit" en zien eten doet eten natuurlijk. ( een tijd terug hoorde ik in de supermarkt een moeder met een kind dat niet eens wist dat melk van koeien komt :unsure: )
Als een plant het doet heb ik er al lol van en is het eigenlijk al goed voor mij, als je er groentes van af haalt is het extra leuk natuurlijk.
 
Leuk dat de kinderen er ook lol in hebben @cricque dan leren ze meteen ook dat niet alles in de supermarkt "groeit" en zien eten doet eten natuurlijk. ( een tijd terug hoorde ik in de supermarkt een moeder met een kind dat niet eens wist dat melk van koeien komt :unsure: )
Als een plant het doet heb ik er al lol van en is het eigenlijk al goed voor mij, als je er groentes van af haalt is het extra leuk natuurlijk.

Ik heb een eigen zaak (software) en geef ook nog 2 dagen les in volwassenenonderwijs. Om 17u-17u15 begin ik aan het eten en dat is een "heilig" moment voor mij. Na het eten ga ik dan dagelijks de plantjes inspecteren en water geven, dat is dan effe een rust moment. Om dan om 20u als de kinderen slapen zijn, nog wat mails te doen en eventueel nog wat te werken. Maar 17-20u geen telefoon effe gewoon "rustig". Maar dus ben ook al gewoon blij als er iets aan groeit en het dan nog lekker is ook. Vorig jaar had ik 1 paprika, en die wou waar niet verkleuren, tsja so be it.

Stond zo ooit aan de kassa en was een man met een dochter van 7-8-9 jaar zoiets ... Papa was is dit ... Hesp, er komt een vleeseter eten vanavond. Ik heb niks tegen vegetarisch, en eten we soms ook wel eens. Maar een kind zou je toch moeten proberen om zoveel mogelijk te laten eten, en sorry vegetarisch of niet, een kind. Ik weet ik heb ooit van het middag eten tot 18u op mijn stoel mogen zitten omdat ik mijn spruitjes niet wou eten, moet het nog altijd niet hebben, maar als ze mij dit ergens geven zal ik het wel opeten. Ik eet zowat alles, maar er zijn nu 1 maal dingen die je liever eet dan andere.
Maar hier is de regel: je gaat er minstens van proeven en veel "tam tam" maken morgen nog eens hetzelfde of geen dessertje. Er zijn genoeg dingen die de kinderen hier "niet lusten", maar als ze er dan van proeven is het ... Papa maak je dat volgende week terug
 
De oogst van gisteren !

IMG_1178.jpg



Ondertussen toch al zeker een mini komkommer of 25 gegeten
De tomaatjes zijn gewoon echt lekker, mijn vrouw en tomaat zo eten, nee ... Maar deze, die zijn dus meteen: ze zijn echt lekker. Komende week mag ik er zeker nog 25-30 kerstomaatjes verwachten als het al zolang zal duren, ze beginnen te komen. Maar de smaak, tsja mijn vrouw zei die van in de winkel dat is water ... deze kan ik gewoon zo eten
 
Laatst bewerkt:
De oogst van gisteren !

Bekijk bijlage 54869


Ondertussen toch al zeker een mini komkommer of 25 gegeten
De tomaatjes zijn gewoon echt lekker, mijn vrouw en tomaat zo eten, nee ... Maar deze, die zijn dus meteen op. Ze zijn echt lekker. Komende week mag ik er zeker nog 25-30 kerstomaatjes verwachten als het al zolang zal duren, ze beginnen te komen. Maar de smaak, tsja mijn vrouw zij die van in de winkel dat is water ... deze kan ik gewoon zo eten
Prima oogst. Uit eigen tuin blijft het beste.
 
De oogst van gisteren !

Bekijk bijlage 54869


Ondertussen toch al zeker een mini komkommer of 25 gegeten
De tomaatjes zijn gewoon echt lekker, mijn vrouw en tomaat zo eten, nee ... Maar deze, die zijn dus meteen: ze zijn echt lekker. Komende week mag ik er zeker nog 25-30 kerstomaatjes verwachten als het al zolang zal duren, ze beginnen te komen. Maar de smaak, tsja mijn vrouw zei die van in de winkel dat is water ... deze kan ik gewoon zo eten

Wow wat gaan die tomaten snel bij jou! Woon je in Spanje? 😁
 
Wow wat gaan die tomaten snel bij jou! Woon je in Spanje? 😁
Tegen Leuven in België maar staan op een plaats die zon heeft van +- 12u tot 20-21u in de avond voor ze terug in de schaduw staan
En 1 plant staat dicht tegen een gevelsteen, die geeft nog wel al wat warmte af tot heel laat in de nacht. Ideale plaats,

2 jaar geleden voor de eerste keer een peper plantje gezet, een vriend die ze kweekt en mij het plantje had gegeven die zei, 10-15 pepers max ga je eruit halen. Zijn er zo een 75-80 geworden in totaal. rd)
 
De eerste Habanero F1 pepertjes ongeveer
2-3 cm groot nu.
20230709_114108.jpg
 
Tegen Leuven in België maar staan op een plaats die zon heeft van +- 12u tot 20-21u in de avond voor ze terug in de schaduw staan
En 1 plant staat dicht tegen een gevelsteen, die geeft nog wel al wat warmte af tot heel laat in de nacht. Ideale plaats,

2 jaar geleden voor de eerste keer een peper plantje gezet, een vriend die ze kweekt en mij het plantje had gegeven die zei, 10-15 pepers max ga je eruit halen. Zijn er zo een 75-80 geworden in totaal. rd)

Dat klinkt als het perfecte plekje voor die planten (y) 😁
 
Terug
Bovenaan Onderaan