Beef en Steak

BBQ (Kettle) rookt enorm

Robbie

Kooltjesharker
Beste mede bbq fanaten,

ik heb al een aantal jaar een kamado en dat is geweldig. Nagenoeg geen enkel recept mislukt ook.. Nu hebben wij een chaletje gekocht en ook daar willen wij natuurlijk gaan bbqén. Niet met een kamado (die komt er nog wel) maar met een weber kettle. Ik ben alvast wat aan het proefdraaien (met dezelfde kolen als in de kamado) maar iedere keer als het deksel dichtgaat en weer open komt er enorm veel rook vrij. Na een paar seconden is de rook weg en brand het prima. Is dit normaal bij een kettle bbq of doe ik toch iets verkeerd. Hot zone heb ik aan de zijkant. Aansteken doe ik met 2 wokkels en als hij eenmaal op temp is blijft dat ook stabiel.

Een Kettle geeft geen rook dus het zal iets met je brandstof te maken hebben of eventueel sappen die in de kolen druipen.

Brandstof is hetzelfde wat ik in de kamado gebruik en wordt binnen opgeslagen. Kamado rookt totaal niet. Het is ook niet zo dat het vlees veel naar rook ruikt/smaakt maar mijn kleding etc. uiteindelijk wel :)

Ik las verderop ook een topic. Toen lag het aan het houtskool. Misschien toch briketten proberen?

Ja, dat zou kunnen werken. Wat ook kan helpen is het aansteken met een chimney-starter in plaats van met wokkels. Dan zal het in de starter wat meer roken, maar als je het in de bbq stort, is dat minder. Alles staat dan goed ‘aan’. Dat scheelt.

Ik ga het dan sowieso ook proberen met briketten. Het rare is dat bij het aansteken nagenoeg geen rook is maar echt pas als hij 45 min aanstaat en stabiel op temperatuur is. Ook zonder vlees of iets dergelijks erop komt er een enorme rookwalm naar buiten zodra het deksel opengaat. Het blijft hangen ofzo terwijl de schuiven totaal niet dichtstaat. Het is gelukkig niet zo dat het vlees overdreven naar rook smaakt gelukkig. Ik wil alleen niet dat de indianen uit noord holland denken dat ik wat van ze wil ;)

ik ga hier mss echt iets lomps zeggen als BBQ-noob, maar staat je schuif boven wel verder open dan beneden? Ik had ergens gelezen dat je zo een luchtcirculatie van onder naar boven creëert. Het lijkt mij aan jou verhaal te lezen dat je rook niet weg kan uit de kettle.

hahaha nou dat is totaal niet lomp hoor. Dit was mij ook opgevallen. De testsessie was op 200 graden dus onder bijna dicht en boven genoeg open. Ik ga straks dat ding even opstoken en dan de hotzone op een andere plek. Kijken of de "schoorsteen" dan wel zijn werk doet.

Gebruik je je kamado direct of indirect? En de weber?

Als ik een hamburger oid direct bereid heb ik rook / stoom. Sappen en vlammen combinatie. Bij indirect geen rookje te zien op het rookhout na.

ik ga hier mss echt iets lomps zeggen als BBQ-noob, maar staat je schuif boven wel verder open dan beneden? Ik had ergens gelezen dat je zo een luchtcirculatie van onder naar boven creëert. Het lijkt mij aan jou verhaal te lezen dat je rook niet weg kan uit de kettle.
Bovenste schuif is de rem op het vuur.
Onderste schuif is de gas van het vuur.
Onderaan dus altijd minder open dan boven
Met uw auto ga je ook niet remmen en gas geven tegelijk😉

Als hij wel heet wordt heb je voldoende luchtstroom.
Gebruik je een lekbak?
Ruikt het naar rook?

Ik heb het ook wel eens gehad met een ‘pech-zak’ houtskool die slecht gepyrolyseerd was. Het hout was nog niet helemaal verkoold, met als resultaat veel (nare) rook. Maar die proefde je ook echt wel terug.

Niet alle stukken hadden dit. Soms gebeurde het ineens. Het kan misschien zijn dat het daardoor in je kamado niet gebeurt.

Gebruik je je kamado direct of indirect? En de weber?

Als ik een hamburger oid direct bereid heb ik rook / stoom. Sappen en vlammen combinatie. Bij indirect geen rookje te zien op het rookhout na.
Beide indirect. Het lijkt idd op stoom maar mijn kleren zeggen iets anders. Op de kamado heb ik wel wat rook maar niet zo bizar veel als met de weber.

Bovenste schuif is de rem op het vuur.
Onderste schuif is de gas van het vuur.
Onderaan dus altijd minder open dan boven
Met uw auto ga je ook niet remmen en gas geven tegelijk😉
Ik weet hoe het werkt met de schuifjes. Deze staan goed want de temperatuur blijft zeer stabiel. Het roken is echt alleen maar als het deksel opengaat. Ik dan ook na het dichtdoen van het deksel veel rook uit alle naden en kieren komen.

Ik heb het ook wel eens gehad met een ‘pech-zak’ houtskool die slecht gepyrolyseerd was. Het hout was nog niet helemaal verkoold, met als resultaat veel (nare) rook. Maar die proefde je ook echt wel terug.

Niet alle stukken hadden dit. Soms gebeurde het ineens. Het kan misschien zijn dat het daardoor in je kamado niet gebeurt.
Ik had het met dezelfde kolen die ik in de kamado gebruik (deze staan droog). Ook met een nieuwe doos kolen.

Als hij wel heet wordt heb je voldoende luchtstroom.
Gebruik je een lekbak?
Ruikt het naar rook?
Ik gebruik een lekbak en het is indirect (vuur is links, vlees ligt rechts). Alleen wanneer het deksel open gaat komt er behoorlijk wat rook. Dit ruik je best wel. Gekke is dat de gerechten niet extreem naar rook smaken (want daar houden we niet zo van). Kolen zijn niet vochtig want die staan binnen droog opgeslagen. Misschien dat het extreem vochtige weer van invloed is? Kamado is nagenoeg luchtdicht en daar heb ik het niet bij. De weber is gloedje nieuw dus misschien dat alles nog moet zetten ofzo? Ik heb daar geen ervaring mee

Ik weet hoe het werkt met de schuifjes. Deze staan goed want de temperatuur blijft zeer stabiel. Het roken is echt alleen maar als het deksel opengaat. Ik dan ook na het dichtdoen van het deksel veel rook uit alle naden en kieren komen.
Dat de temperatuur stabiel blijft zegt niet dat de schuiven goed staan.
Als je onderaan te ver open staat en boven gaat afremmen komt er teveel zuurstof in de brandstof.
Uw vuur word gedempt door een slechte afvoer van de rook.
Eenmaal je uw deksel wegneemt komt al die rook vrij. Vermoedelijk zullen uw kolen dan ook even gaan vlammen. "Flashover"
Als je onderaan minder zuurstof geeft en boven wat verder open zet krijg je een vacuüm in uw ketel wat een veel zuiverdere verbranding geeft.
Trouwens ook een gekend probleem in kachels met vuile ruit bij stoken

Dat de temperatuur stabiel blijft zegt niet dat de schuiven goed staan.
Als je onderaan te ver open staat en boven gaat afremmen komt er teveel zuurstof in de brandstof.
Uw vuur word gedempt door een slechte afvoer van de rook.
Eenmaal je uw deksel wegneemt komt al die rook vrij. Vermoedelijk zullen uw kolen dan ook even gaan vlammen. "Flashover"
Als je onderaan minder zuurstof geeft en boven wat verder open zet krijg je een vacuüm in uw ketel wat een veel zuiverdere verbranding geeft.
Trouwens ook een gekend probleem in kachels met vuile ruit bij stoken
Op dit moment staat de weber aan. Ik laat de bovenste schuiven open en knijp dan onderin. Kijken wat het doet. Ook geef ik het meer tijd zodra de benodigde temp bereikt is. Met de kamado gaat dat wat sneller heb ik het idee. Het is gelukkig nog wat proefdraaien.

Terug
Bovenaan Onderaan