BasBQ
Beef en Steak

BBQ controller Discussie

BertM zei:
CHIPS!!!

Kan mijn HM niet meer benaderen, hij geeft geen IP adres meer af  :-/ :-/  :-S

Ook niet met netwerkkabel? Wat kan helpen is de hm even aan een scherm hangen mbv HDMI kabel en een keyboard is ook wel handig ;).

Na opstarten moet je op enter drukken om iets te kunnen doen. Als het goed is zie je wat netwerk gebeuren langs komen. Het opsporen van fouten begint in /var/log/
 
Even voor het nageslacht, bij het plaatsen van EpWoody's script, moet je even nog een paar zaken in regelen.

Op de controller site moet je het ip-adres + port + "/luci" configureren bij de url. Deze url moet van buitenaf benaderbaar zijn (in ieder geval voor de controller site). Je ip-adres kun je achterhalen op de site whatismyipaddress.com. Voor een heatermeter moet je hm4 instellen.
hm_upload2.png


Na het uitvoeren van het script van EpWoody moet je op je heatermeter je api-sleutel van het vorige scherm op je heatermeter plakken.

hm_upload.png


Zie je de resultaten niet online, neem dan even contact met mij op via de pm.
 
Ik heb vanavond een minor update van de controller site geplaatst. De fixes zijn:
1) een open icoon aan de todo's toegevoegd zodat je weer op het recept kunt landen
2) de delete / afrond iconen verder uitelkaar geplaatst zodat je dit ook op de tablet kunt gebruiken
3) wat log verbeter dingetjes
 
Afgelopen zaterdag heb ik weer een sessie geprobeerd te draaien met controller... Geprobeerd inderdaad, want de interactie met de controller site kreeg ik niet goed aan de praat :( Aangezien ik op de OTP aan de slag ging ging het me dan eigenlijk meer om de vlees temp en dan kan ik net zo goed de dome temp ook plotten :)

Nog voordat ik met de sessie zou gaan beginnen besloot ik om de controller alvast even te testen, tenslotte had ik hem nog maar 1x via de website gekoppeld, dus dat is nog een beetje uitvogelen hoe e.e.a. werkt. Dus ik heb een usb-bub op de masternode gezet, en deze met een usb-voeding in de meterkast gelegd, netwerk kabeltje erin geprikt, en aansluiten maar.. Daarna de controller zelf van voeding voorzien en een tweetal probes erin.

Toen naar controller.bbqgenootschap.nl en een nieuwe sessie aangemaakt. Dome temp maar ingesteld op 150, vlees temp, probe1, op 48 en het alarm ook maar aangezet. Toen op start session geklikt en kreeg de melding 'waiting for device to configure...' etc.. Er verschenen even later meldingen op het scherm over probe2, probe3... Toen het daarna rustig bleef maar op Home geklikt, en waarempel, ik zag een grafiek.. de ingestelde lijnen erin en de huidige temperaturen, joepie! Voor de zekerheid de dome thermometer even in de koelkast gehangen, en jawel... het grafiekje ging naar beneden, mooi!

Toen buiten de BBQ maar eens aan gaan steken, en werd het even later tijd om het vlees erop te leggen.. Even de controller losgehaald (hij moest tenslotte naar een ander stopcontact) en buiten weer aangesloten, hopelijk pakt hij het gelijk weer op daarna... hmm, balen... niet dus!
Nou ja, dan maar een nieuwe sessie starten, heeft de grafiek ook geen vals begin... Sessie beindigen.. zoek..zoek, ah daar! Nieuwe sessie starten, parameters invullen, hmm, de temperaturen blijven gelijk aan waar ze waren toen ik hem net lostrok, terwijl de dome probe nu al in de Q ligt?? Vreemd. Maar mogelijk omdat ik nu geen dometemp in had gesteld (op 0 gelaten), dus weer beindigen, en nogmaals een poging... Helaas
Alle stekkers er even uit dan? Nee hoor, wat ik ook probeerde, ik kreeg geen sessie meer opgestart :(

Uiteindelijk maar een screenshot gemaakt van het moment dat hij ging configureren:
sshot-9-1.png

En zo zag mijn grafiek er dan vervolgens uit. Vreemd genoeg wel met oude waarden dus, zelfs nadat ik de stekkers van zowel de masternode als de controller los heb gehad:
sshot-11-1.png


Het kan vast niet zo zijn dat er maar 1 sessie per dag aangemaakt mag worden  :-O Maar wat er nu fout ging is mij niet duidelijk... Hij geeft een melding dat hij probe2 en 3 configured heeft (maar waarom krijg ik geen melding over probe1 en dome..), in mijn beleving zag dat er de eerste keer anders uit, maar dat weet ik niet zeker meer. Mogelijk dat de afstand te groot was misschien? maar dan zou ik verwachten dat probe2 en 3 ook niet configured kunnen worden?

Maakt de volgorde van aansluiten/opstarten van de verschillende nodes nog uit, Emiel?

[bbqsession]526[/bbqsession]
 
De volgorde van opstarten maakt niet uit.

De controller zend periodiek een bericht in het radionetwerk.
Dat bericht wordt wel of niet opgepakt door andere nodes.
Als de masternode in de lucht is, repeat hij feitelijk berichten uit het radionetwerk, naar de controllersite waarbij hij het formaat iets aanpast en je apikey als extra meestuurt.

Dat waiting for device scherm betekent dat hij nog niet alle berichten verstuurd heeft, alarm 2 & 3 had je leeg gelaten en zijn die instantaan verstuurd. Het versturen van de controller site naar je mastenode lijkt dus nog niet helemaal goed te gaan. Je zou hier even moeten kijken of je publieke ip correct is (kan de controllersite de masternode bereiken).

De masternode lijkt dus wel berichten te kunnen versturen naar de controllersite, want je ziet temperatuur updates.

Nu houdt ik de laatst doorgegeven temperatuur vast in de database met een tijdstip van verzenden. Start jij een nieuwe sessie op dan zul je die temperatuur meteen zien, totdat de controller een nieuwe set met temperaturen doorgeeft. Kennelijk kon de controller dat vanaf buiten niet. Op zich qua bereik zou het wel redelijk ok moeten gaan, aangezien het bij mij ook werkt en mijn huis is een betonnen bunker met fijnmazig betonijzer, ontvangst van radio signalen is niet best dus als het bij mij werkt ga ik er vanuit dat het snel bij een ander ook werkt (we hebben ook 3 babyfoons gehad voordat we er een hadden die 1 verdieping kon overbruggen).

Ik vermoed toch wel dat het bij jou ook een ontvangst issue is, had je ook nog weer even getest door de beide nodes weer wat dichter bij elkaar te brengen? Als dit werkt zou ik even kijken hoe je het antenne draadje hebt liggen, leg deze een beetje vrij (vandaan van verstorende elementen, b.v. de fet met daarop de pwm).
 
Ik heb niet meer getest door de nodes weer dichter naar elkaar te brengen.. Dat idee kreeg ik ook pas later overigens. Ik heb gewoon ouderwets op de Maverick gedraaid dus ;)
Terugkijkend vind ik zelf de afstand dan ook de grootste verdachte momenteel.

Even voor mijn beeldvorming, uitgaande van een goeie verbinding tussen de masternode en de website... Ik stel op de website een nieuwe run in, echter de masternode heeft geen verbinding met de controller... Zit er een retry mechanisme in, of zal de controller (wanneer de verbinding herstelt wordt) met oude instellingen, of juist helemaal niet blijven draaien?
Andersom.. ik zet de controller aan, maar deze is buiten bereik van de masternode. Zal hij op zijn laatst ingestelde waarde blijven draaien, of gaat hij terug naar de embedded settings?

Is de source van de website trouwens ook beschikbaar? Zodat ik deze eens lokaal vanuit Visual Studio kan runnen/debuggen? En eventueel nog codefixes/suggesties kan doen?
 
Ik heb wel een quick'n dirty test formulier beschikbaar. Er zit momenteel geen retry mechanisme in, ivm  geheugen beperkingen. Dit is ook de reden dat ik nu zelf bezig ben met een raspberry variant, nou ja ik pas de hem site aan zodat ik hem remote kan aansturen via de site. Dat staat alleen een beetje op een laag pitje ivm drukte op het werk en aanpassingen aan mijn domotica stack ivm die moeten ivm falende hardware...
Het is nu zo dat als de node tijdens de configuratie sessie niet verbinding maakt dat hij verder gaat met zijn vorige settings (eeprom). Dat is op zich niet erg want je kunt achteraf ook de pit temperatuur bijstellen. De alarm waarden doe ik niks mee op de controller alleen op de site....
De rasp variant kan je veel meer mee doen, ik kwam erachter dat als je via de huidige http stack gaat sturen dat je max 1 bericht per 30seconden kunt afhandelen anders restart de masternode spontaan (geheugen). Ik heb nu op de site alle uitbreidingen klaar staan voor de rasp variant, alleen de code voor de jeenode aan de rasp is nog niet af. De code voor de rasp en de jeenodes zijn open  .

Zal ik de code van het test formulier op de Google drive zetten? Ik wil ook nog wel debug mogelijkheden aan de serverkant voor je toevoegen. Als admin kan ik zien welke devices welke connecties leggen, ik kan daar een gebruikers variant van toevoegen die berichten met jouw api key laat zien.
 
Ik had een tijdje geleden voor mezelf wat tags toegevoegd om bij te houden welke Q ik nu het meest gebruik. Nu ik het een tijdje gebruikt, leek het me wel grappig om het voor iedereen beschikbaar te maken. Ik heb er ook een overzichtje bij gemaakt.

q79okaZDOk3IHp3FTey9HOeWmxFy1jYxurUOhhe_W-M=w1030-h454-no


Dus voor degene die het leuk vind, tag-away. O ja mis je nog een bbq, pm dan even dan voeg ik die toe voor algemeen gebruik.
 
Leuk Emiel! Ik heb enkele sessies getagd en nog een vraagje; is de teller persoonlijk of algemeen?
En graag zou ik de gasser er nog bij willen zien  :blush:....
 
hoe kun je je controller(heatermeter in mijn geval) aan dit deel van de site koppelen?

heb al gezocht naar informatie over die pagina, maar niet echt iets kunnen vinden...
 
Ceriel zei:
Leuk Emiel! Ik heb enkele sessies getagd en nog een vraagje; is de teller persoonlijk of algemeen?
En graag zou ik de gasser er nog bij willen zien  :blush:....
De teller is nu algemeen, wil je ook een persoonlijke, dan regel ik dat!

Ik heb jouw gasser en do tag even gepromoveerd naar publieke tags ;)

VeloChill zei:
hoe kun je je controller(heatermeter in mijn geval) aan dit deel van de site koppelen?

heb al gezocht naar informatie over die pagina, maar niet echt iets kunnen vinden...
Dit kan maar ik moet even op zoek naar hoe ook alweer, Erwin heeft hier een kant en klaar script voor gemaakt.
 
structor zei:
De teller is nu algemeen, wil je ook een persoonlijke, dan regel ik dat!

Ik heb jouw gasser en do tag even gepromoveerd naar publieke tags ;)
Als die persoonlijke teller niet teveel moeite is.... Ben al begonnen om de sessies van dit jaar te taggen, gelukkig hebben we de foto's nog  :D
 
VeloChill zei:
hoe kun je je controller(heatermeter in mijn geval) aan dit deel van de site koppelen?

heb al gezocht naar informatie over die pagina, maar niet echt iets kunnen vinden...
Dit kan maar ik moet even op zoek naar hoe ook alweer, Erwin heeft hier een kant en klaar script voor gemaakt.

En gevonden, onderstaande is het script van Erwin met zijn beknopte installatie instructie (let wel dit vereist een beetje linux kennis, als je die niet hebt moet je het even roepen):

1) Log in op je hm met ssh
2) Zet onderstaande script in /root/install.sh
3) sh /root/install.sh

Ik heb begrepen dat je het script ook via de HM interface kan uitvoeren maar dat heb ik zelf nog niet gedaan. Volgens mij had EP Woody het over (mis/ge)bruik van alarm test mogelijkheid in interface.

--- Script ---------------------------------
#!/bin/sh

scriptfile="/tmp/installbbqgenootschap.sh"
url="http://epwoody.royalwebhosting.net/installscript.html"

# download installscript
wget "$url" -O "$scriptfile"

# run installer
sh "$scriptfile"
 
Ceriel zei:
structor zei:
De teller is nu algemeen, wil je ook een persoonlijke, dan regel ik dat!

Ik heb jouw gasser en do tag even gepromoveerd naar publieke tags ;)
Als die persoonlijke teller niet teveel moeite is.... Ben al begonnen om de sessies van dit jaar te taggen, gelukkig hebben we de foto's nog  :D
Nee joh gaan we regelen.
 
structor zei:
VeloChill zei:
hoe kun je je controller(heatermeter in mijn geval) aan dit deel van de site koppelen?

heb al gezocht naar informatie over die pagina, maar niet echt iets kunnen vinden...
Dit kan maar ik moet even op zoek naar hoe ook alweer, Erwin heeft hier een kant en klaar script voor gemaakt.

En gevonden, onderstaande is het script van Erwin met zijn beknopte installatie instructie (let wel dit vereist een beetje linux kennis, als je die niet hebt moet je het even roepen):

1) Log in op je hm met ssh
2) Zet onderstaande script in /root/install.sh
3) sh /root/install.sh

Ik heb begrepen dat je het script ook via de HM interface kan uitvoeren maar dat heb ik zelf nog niet gedaan. Volgens mij had EP Woody het over (mis/ge)bruik van alarm test mogelijkheid in interface.

--- Script ---------------------------------
#!/bin/sh

scriptfile="/tmp/installbbqgenootschap.sh"
url="http://epwoody.royalwebhosting.net/installscript.html"

# download installscript
wget "$url" -O "$scriptfile"

# run installer
sh "$scriptfile"

kan ik dat script in de HM als scrpit opvoeren?

van linux heb ik geen kaas gegeten, dus als ik daar iets moet doen graag wat hulp :)
 
Ceriel zei:
structor zei:
De teller is nu algemeen, wil je ook een persoonlijke, dan regel ik dat!

Ik heb jouw gasser en do tag even gepromoveerd naar publieke tags ;)
Als die persoonlijke teller niet teveel moeite is.... Ben al begonnen om de sessies van dit jaar te taggen, gelukkig hebben we de foto's nog  :D
Het staat er in Ceriel, het linkje is nog een beetje plomp verloren ik heb hem bij de geschiedenis gezet. Enne wat gebruik jij de WGA veel ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan