BasBQ
Beef en Steak

BBQ controller Discussie

Rocker zei:
Vanmorgen, met de kids naar school en de jongste op bed, kon ik even mooi een 10m lange utp kabel door de woonkamer leggen om de masternode aan mijn netwerk te hangen en aan mijn laptp.. Helemaal vlekkeloos ging het nog niet direct, maar ik heb mijn eerste sessie via de controller website wel kunnen maken... Ik heb zo snel nog niet kunnen vinden welke ubb code je kan gebruiken voor het sharen, maar hij is te vinden onder 438 :)

Probe gewoon even in wat half gekookt water gehangen, temperaturen heb ik nog niet op accuratesse gecontrolleerd, maar het wordt in elk geval doorgegeven.
Wel zag ik in mijn serial log flink wat 'cannot send' langskomen toen ik de sessie aan ging maken... dus ik vraag me af of hij mijn ingestelde pittemp ook door heeft gestuurd naar de controller?
Code:
[bbqsession]438[/bbqsession]
[bbqsession]438[/bbqsession]
 
Ha, thanks! Ik had hem net gevonden en omdat mijn bericht nog open stond ge?dit ;) Niet wetend dat jij twee minuten ervoor had gereageerd :D
 
ik heb de HM volgens de handleiding van Piet gedaan tot aan het punt van het netwerk verhaal. Ik heb de HM verbonden aan mijn router en kreeg keurig een netwerk adres. Dit heb ik ingetypt en kreeg netjes het scherm met de kooltjes. configureren ging ook zonder problemen. Ik heb mijn draadloze netwerk gevonden en opgeslagen.
als ik dan de test ga doen met de HM zonder netwerk kabel krijg ik geen netwerk adres te zien op de HM. Daar loop ik dus vast. ben daar dus blijven steken.
 
Als je de netwerk kabel er weer instopt, krijg je dan wel weer een IP adres?
 
ja dan weer wel, en dan zie ik mijn opgeslagen netwerk ook netjes
 
structor zei:
BertM zei:
Mijn eerste Linux stapjes ...
na het runnen van het script krijg ik de volgende melding

can't open 'usr/lib/lua/luci/lucid/linkmeterd.lua': Read-only file system

X(
Iemand anders het al geprobeerd????
Ja ik wel, ben je su? Dan kun je de opdracht van Rutger proberen, anders wil ik wel even kijken maar dan moet ik wel op afstand ssh acces hebben plus credentials (via de pm ofcourse)

Om wat spraakverwarring te voorkomen, in Linux gebruik je su om van gebruiker te switchen (Switch User) het betekend dus niet Super User. Wat structor hoogstwaarschijnlijk bedoelde is dat je als user root ingelogged moet zijn, root is het super user/administrator account op ieder linux systeem. Je kan direct als root met ssh inloggen root@hm-adres of root als user instellen in je ssh-client.

Controleren hoe je bent ingelogged kan met:
Code:
id

Als het goed is zie je dan:
Code:
uid=0(root) gid=0(root)

Ben je niet als root ingelogged dan kan je het volgende doen:
Code:
su -
 
Leo zei:
ja dan weer wel, en dan zie ik mijn opgeslagen netwerk ook netjes

Probeer eens om een statisch ipadres in te stellen, dus de gewoon de stappen van netwerk instellingen deel 2 even doen. Kijken of het dan wel werkt.
 
jij bedoelt een vast adres? xxx.xxx.x.10?

er brand nu ok geen enkel ledje meer op de HM
 
heb alles netjes gedaan zoals omschreven, maar kan mijn HM niet vinden. lampje op de dongle knippert wel
 
Wat voor router heb je Leo? Het lijkt wel of er daar iets fout gaat.
 
een engenius ESR9753
 
BertM zei:
Mijn eerste Linux stapjes ...
na het runnen van het script krijg ik de volgende melding

can't open 'usr/lib/lua/luci/lucid/linkmeterd.lua': Read-only file system

Hoe heb je het script gedraaid? Heb je het script naar de HM gekopieerd en via ssh het script gedraaid? Of heb je het geprobeerd via de webinterface/alarm scripts?

De melding klinkt alsof de partitie (disk) gemount is als read-only je kan dit controleren met:
Code:
mount |grep '/dev/root'
Resultaat zou dan als volgt moeten zijn:
Code:
/dev/root on / type ext4 (rw,noatime,user_xattr,acl,barrier=1)

rw is het belangrijke gedeelte, dat staat voor "read write"

Als bovenstaande goed is kan misschien het volgende helpen.

Bij mij heeft de file de volgende rechten:
Code:
ls -l /usr/lib/lua/luci/lucid/linkmeterd.lua
-rw-r--r--    1 root     root         23375 Nov 20 19:19 /usr/lib/lua/luci/lucid/linkmeterd.lua
 
Leo zei:
een engenius ESR9753

Ik neem aan dat je via een webinterface de router kan beheren. Meestal kan je daar wel ergens zien hoeveel en welke clients zijn verbonden, misschien dat je daar tussen de hm kan vinden ?
 
dan moet ik het netwerkadres van de router ergens zien te achterhalen?
 
Het netwerk adres van jouw router is 192.168.0.1 denk ik.

Ik heb je net een PM gestuurd!
 
ik heb er ook nog een repeater aan hangen hier, die hangt op de 1e verdieping
 
Leo zei:
ik heb er ook nog een repeater aan hangen hier, die hangt op de 1e verdieping

Hey ik zie het de discussie net, kan iemand niet even met Leo mee kijken, bijvoorbeeld via teamviewer / google hangouts / vnc. Ik ben morgen helaas verhindert, maar vaak gaat het zoveel makkelijker als je even concreet mee kan kijken...



uipko zei:
Om wat spraakverwarring te voorkomen, in Linux gebruik je su om van gebruiker te switchen (Switch User) het betekend dus niet Super User. Wat structor hoogstwaarschijnlijk bedoelde is dat je als user root ingelogged moet zijn, root is het super user/administrator account op ieder linux systeem.
Haha jaren lang linux / unix / irix gedaan altijd gedacht dat het super user betekende, alhoewel ik wel wist dat je er ook een gebruiker mee over kon nemen. Enne om dan ook wat terug te leren dat streepje kun je gewoon weglaten, heb ik jarenlang gedaan (alhoewel ik bij belangrijke systemen altijd fullpath + su en dan - root intypte en ja ik gebruik geen sudo).
 
structor zei:
Leo zei:
ik heb er ook nog een repeater aan hangen hier, die hangt op de 1e verdieping

Hey ik zie het de discussie net, kan iemand niet even met Leo mee kijken, bijvoorbeeld via teamviewer / google hangouts / vnc. Ik ben morgen helaas verhindert, maar vaak gaat het zoveel makkelijker als je even concreet mee kan kijken...

Piet zit al bij me binnen Emiel, dank je wel
 
structor zei:
Hey ik zie het de discussie net, kan iemand niet even met Leo mee kijken, bijvoorbeeld via teamviewer / google hangouts / vnc. Ik ben morgen helaas verhindert, maar vaak gaat het zoveel makkelijker als je even concreet mee kan kijken...

Ik wist niet dat je dat ook via hangouts kan doen, dank voor het leermomentje :)

structor zei:
Haha jaren lang linux / unix / irix gedaan altijd gedacht dat het super user betekende, alhoewel ik wel wist dat je er ook een gebruiker mee over kon nemen. Enne om dan ook wat terug te leren dat streepje kun je gewoon weglaten, heb ik jarenlang gedaan (alhoewel ik bij belangrijke systemen altijd fullpath + su en dan - root intypte en ja ik gebruik geen sudo).

Ik heb dat ook jaren gedacht, je gebruikt het natuurlijk ook hoofdzakelijk om root rechten te krijgen. Het kan inderdaad ook zonder streepje maar dan krijg je niet de environment van de gebruiker die je bij een normale login krijgt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan