BasBQ
Beef en Steak

Bavette rollade

 

Ramona

Sprokkelaar
Berichten
26
Het plan om iets lekkers op de Monolith stond vorige week al maar moest helaas een weekje geduld hebben. Hasselback potatoes en ratatouille was ik al snel uit gezien ik wist dat er vanalles uit de moestuin geoogst kon worden (de aubergine is wel gekocht.)

Toen we boodschappen gingen doen viel ons oog op een stuk bavette. Een rollade leek me wel wat. Diverse winkels af geweest voor touw want dit had ik niet in huis.

Het eindresultaat was heerlijk en we hebben genoten. Persoonlijk had ik alleen malser vlees verwacht. Hoewel ik me ook realiseer dat je bij de supermarkt echt niet altijd premium kwaliteit kan verwachten.
Ik ben nog nieuw met dit soort dingen. Hoe hoort de structuur te zijn eigenlijk?
Desalniettemin genoten! En een lekker toetje na. Prima zondag :D
b8e26207b5cd4a8324457b838ea33872.jpg
4eb9b99fdd2473ea10de3a735df5538d.jpg
 
Dat is zo lekker. Jammer dat ik de enige in het gezin ben :ROFLMAO:

Enkel die ratatouille hoeft niet voor mij :giggle:
 
Welke vulling is er gebruikt? Het ziet er heerlijk uit!
Vulling van spinazie en kruiden uit eigen tuin. Verschillende soorten basilicum, rozemarijn, oregano en citroentijm. Wat parmezaanse kaas en had champignons kort aangebakken en vervolgens door de hakmolen gedaan. Het duxelle idee zoals bij beef Wellington.
 
  • Leuk
Waarderingen: Beun
Heb je erg in de draad van het vlees gehad? Bavette heeft een lange draad en moet daarom dwars op de draad gesneden worden, aangezien het vlees anders redelijk stug is.
 
Vulling van spinazie en kruiden uit eigen tuin. Verschillende soorten basilicum, rozemarijn, oregano en citroentijm. Wat parmezaanse kaas en had champignons kort aangebakken en vervolgens door de hakmolen gedaan. Het duxelle idee zoals bij beef Wellington.
Klinkt heerlijk.
 
Heb je erg in de draad van het vlees gehad? Bavette heeft een lange draad en moet daarom dwars op de draad gesneden worden, aangezien het vlees anders redelijk stug is.
Ik had allerlei filmpjes gekeken en gezien hoe ze rekening hadden gehouden met de draad. De draad heb ik in de lange weg laten lopen zodat ik bij het aansnijden haaks op de draad zou snijden. Teminste naar mijn mening heb ik het zo gedaan. Op de foto waar ie nog op de bbq ligt zie je de draden lopen. Of heb ik het verkeerd begrepen ?
De mate waarin het vlees stug was verschilde wel een beetje. Het laatste stuk was wat zachter en niet zo stevig als de rest. Misschien hoort het ook wel gewoon zo. Ik weet niet goed waar je het mee kan vergelijken qua structuur.
 
Dit is zoooo lekker gedaan!
Mooie vulling.

Tot welke kerntemperatuur heb je hem gegaard?
Bavette kan als hij te ver is ook behoorlijk stug worden.
 
Ik had allerlei filmpjes gekeken en gezien hoe ze rekening hadden gehouden met de draad. De draad heb ik in de lange weg laten lopen zodat ik bij het aansnijden haaks op de draad zou snijden. Teminste naar mijn mening heb ik het zo gedaan. Op de foto waar ie nog op de bbq ligt zie je de draden lopen. Of heb ik het verkeerd begrepen ?
De mate waarin het vlees stug was verschilde wel een beetje. Het laatste stuk was wat zachter en niet zo stevig als de rest. Misschien hoort het ook wel gewoon zo. Ik weet niet goed waar je het mee kan vergelijken qua structuur.
Nee, je hebt het prima gedaan. Ik had het inderdaad al op de foto kunnen zien. Gewoon pech denk ik.
 
Lekker hoor! Op het oog lijkt hij niet te lang en heb je hem ook goed gesneden. De kwaliteit van het vlees bepaalt natuurlijk voor een groot deel de malsheid.
De structuur van bavette is grof en het is vrij mager, dus het kan zeker mals zijn, maar is niet het malste vlees wat je ooit zal proeven. Is mijn mening. Het belangrijkste is dat het lekker is!!
 
Als je haaks erop de rolletjes snijdt dan lijkt het idd juist, maar eens op je bord snij je weer met de draad mee Als het stuk plat ligt.
 
Ziet er heerlijk uit.
Zoals gezegd bavette is niet altijd het malste stukje vlees.
Ben zelf ook fan van de "pinwheels" .....
Meer bruine korstjes

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Dit is zoooo lekker gedaan!
Mooie vulling.

Tot welke kerntemperatuur heb je hem gegaard?
Bavette kan als hij te ver is ook behoorlijk stug worden.
Netjes op 52 graden :) met 47 van de indirecte zone nog even af gegrild al vond ik het wel een dingetje. Bang dat ie te ver ging. Heb wel een kernthermometer uiteraard maar aan een draad. Dat vond ik maar een gehannes. Wil nog kijken voor een draadloze of een thermapen of misschien wel allebei


Bedankt ook allemaal voor de mooie en zinnige woorden. Zag dat er deze week ook stukken bij de Nettorama in de aanbieding zijn. Wellicht toch gaan kijken voor een herkansing over het algemeen vind ik het vlees daar altijd van goede kwaliteit.
 
Netjes op 52 graden :) met 47 van de indirecte zone nog even af gegrild al vond ik het wel een dingetje. Bang dat ie te ver ging. Heb wel een kernthermometer uiteraard maar aan een draad. Dat vond ik maar een gehannes. Wil nog kijken voor een draadloze of een thermapen of misschien wel allebei

Dat zou ik altijd voor een thermapen kiezen.

Met draadje voor het low en slow werk, een prik thermometer om snel iets te kunnen meten.
 
Wat @Zzzjon zegt : zou voor de thermapen gaan.

Voor het "duurdere vlees" en kritische bereiding is een goede thermometer onmisbaar.

Thermometer met draadje hoeft niet veel te kosten bij o.a. IKEA.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Netjes op 52 graden :) met 47 van de indirecte zone nog even af gegrild al vond ik het wel een dingetje. Bang dat ie te ver ging. Heb wel een kernthermometer uiteraard maar aan een draad. Dat vond ik maar een gehannes. Wil nog kijken voor een draadloze of een thermapen of misschien wel allebei


Bedankt ook allemaal voor de mooie en zinnige woorden. Zag dat er deze week ook stukken bij de Nettorama in de aanbieding zijn. Wellicht toch gaan kijken voor een herkansing over het algemeen vind ik het vlees daar altijd van goede kwaliteit.
Thermapen One en je wilt niets anders meer. Ik heb er dagelijks plezier van 😁
 
Thermapen One en je wilt niets anders meer. Ik heb er dagelijks plezier van 😁

Ik zag er eerst het nut niet van in, maar heb toch de Thermapen gekocht. Wel de oudere versie. Gebruik hem heel vaak en niet alleen bij BBQ. Mijn vrouw had de gewoonte om braadworsten en kipfilets in 2 te snijden om te kijken of ze gaar zijn. Heb ze nu leren werken met de Thermapen.
 
Hier ook fan van de thermapen! Ik heb de mk4, weet niet of de one veel beter is?
 
Iedereen heeft het steeds over de Thermapen. Is er dan geen merk met een lagere prijs die ook prima werkt? Hoeft geen apparaat van een tientje te zijn maar rond de 40 tot 50 euro moet je toch ook wel iets goeds kunnen kopen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan