BasBQ
Beef en Steak

Bavette rollade

Iedereen heeft het steeds over de Thermapen. Is er dan geen merk met een lagere prijs die ook prima werkt? Hoeft geen apparaat van een tientje te zijn maar rond de 40 tot 50 euro moet je toch ook wel iets goeds kunnen kopen?
Die zijn er zeker. De thermapen is naar mijn ervaring alleen accurater en vooral een stuk sneller dan de andere die ik gebruikt heb. Ik heb ze gebruikt van aliexpress tot inktbird..
maar wat mij betreft dus die 4 tientjes extra dubbel en dwars waard! Zeker omdat ze heel lang meegaan.
 
Iedereen heeft het steeds over de Thermapen. Is er dan geen merk met een lagere prijs die ook prima werkt? Hoeft geen apparaat van een tientje te zijn maar rond de 40 tot 50 euro moet je toch ook wel iets goeds kunnen kopen?
Ik heb de Inkbird IBBQ-4T. 4 probes, wel aan een draadje maar ik BBQ vrijwel altijd low and slow en ook met kleinere stukken of high and fast vind ik 1 of 2 probes niet echt gehannes.
Grote voordeel van deze inkbird is dat ik hem buitenshuis ook kan checken op mijn telefoon. Dus 's ochtends een dik stuk vlees op de Weber (binnenkort de Joe) en dan lekker op pad en in de tussentijd kunnen zien hoe ver je vlees is en hoe laat je dus ongeveer moet zorgen dat je terug bent.
Vind ik ideaal. Maar het is denk ik ook voor iedereen anders, ligt net aan hoe je barbecuet en wat je fijn vind werken denk ik.
 
Ik heb de Inkbird IBBQ-4T. 4 probes, wel aan een draadje maar ik BBQ vrijwel altijd low and slow en ook met kleinere stukken of high and fast vind ik 1 of 2 probes niet echt gehannes.
Grote voordeel van deze inkbird is dat ik hem buitenshuis ook kan checken op mijn telefoon. Dus 's ochtends een dik stuk vlees op de Weber (binnenkort de Joe) en dan lekker op pad en in de tussentijd kunnen zien hoe ver je vlees is en hoe laat je dus ongeveer moet zorgen dat je terug bent.
Vind ik ideaal. Maar het is denk ik ook voor iedereen anders, ligt net aan hoe je barbecuet en wat je fijn vind werken denk ik.
Een thermometer voor vlees dat langer moet garen heb ik al. Maar de Thermapen is speciaal voor snel prikken en temperatuur lezen.

Als je 10 hamburgers hebt en je wilt niet of lang wachten tot ze allemaal overgaar zijn, maar ook niet risico dat sommigen net niet gaar zijn kun je daarmee snel checken 1 voor 1.
 
@Edwin84 : Snelheid is wel een dingetje bij de instant meters. Ik heb en goedkope trage ( tientje) en daar heb je niet zo veel aan voor het echte scherpe werken. ben niet zo kritisch maar het wordt al snel lastig de steak helemaal goed te krijgen.
Ik weet niet of er goedkopere zijn maar als ik eenmaal richting de €60,- ga uitgeven aan mogelijk goed en voor € 90,- "gegarandeerd" goed kies ik voor de Thermapen.
 
Een thermometer voor vlees dat langer moet garen heb ik al. Maar de Thermapen is speciaal voor snel prikken en temperatuur lezen.

Als je 10 hamburgers hebt en je wilt niet of lang wachten tot ze allemaal overgaar zijn, maar ook niet risico dat sommigen net niet gaar zijn kun je daarmee snel checken 1 voor 1.
Oh zo. Hm ja, ik denk niet dat ik daar ooit een thermometer voor koop. Is het niet zo dat als je de thermometer in de ene burger te diep prikt en de ander perfect in het midden dat je dan afwijkende waardes krijgt en dus alsnog minder gare en overgare burgers kan krijgen? Ik zou dan denk ik daar teveel naar kijken waardoor het te lang duurt en je nog niet snel bent haha.
Met high and fast biefstukken oid zou het wellicht wel nuttig zijn als je niet op gevoel de garing wil inschatten.
 
Laatst bewerkt:
Kwam op Bol.com een Grill Guru core thermometer tegen voor slechts 12 euro. Die meet in 4 seconden.

Zal met kokend water testen hoe nauwkeurig die is. Eventueel een graadje afwijking is niet erg. Een mooie steak gaat toch met de probe thermometer waar het verwchill tussen medium rare en medium klein is.

Maar bij een hamburger of kippenpoot maakt een halve graad of zelfs een graad meer niet zoveel uit.

Die Thermapen is nu als beginner toch iets teveel geld. Eerst eens kijken hoe vaak ik deze ga gebruiken dan kan ik die later altijd nog aanschaffen en deze weer aan iemand kado doen.
 
Kwam op Bol.com een Grill Guru core thermometer tegen voor slechts 12 euro. Die meet in 4 seconden.

Zal met kokend water testen hoe nauwkeurig die is. Eventueel een graadje afwijking is niet erg. Een mooie steak gaat toch met de probe thermometer waar het verwchill tussen medium rare en medium klein is.

Maar bij een hamburger of kippenpoot maakt een halve graad of zelfs een graad meer niet zoveel uit.

Die Thermapen is nu als beginner toch iets teveel geld. Eerst eens kijken hoe vaak ik deze ga gebruiken dan kan ik die later altijd nog aanschaffen en deze weer aan iemand kado doen.
Ja ik heb dan dus met een mooie rib-eye liever continue een thermometer erin en bij burgers of kippenpoten geloof ik het wel, dat durf ik wel aan zonder thermometer.
Maar goed, iedereen zijn eigen voorkeuren natuurlijk (y)
 
Zo vandaag mocht de bavette rollade in de herkansing. Ze hadden nog bavette bij de Lidl en kon het niet laten liggen. Het is wel een 2.0 versie geworden. Vergeten fotos te maken zo onder de indruk was ik heb deze keer whisky-eik rookhout gebruikt en pijnboompitten aan de vulling toegevoegd. Wat een lekkere smaak geeft dat rookhout af !! We hebben gesmuld. Deze bavette was ook wat malser :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan