BasBQ
Beef en Steak

Bamboo snijplank

 
 

Richard

Stoker
Berichten
261
Soms als je (in de interieurbouw zit) hou je wel eens wat over.
Dit keer een reststuk massief bamboo, even de kanten netjes gezaagd en een randje aan gefreesd, daarna goed geschuurd.

Nu nog even in de olie zetten, maar daar ook de vraag:

Met wat kan ik het beste de plank oliën?? Is dat walnootolie of druivenpitolie?
Of is er echt snijplankolie en is dat beter.?
bcd1079b148253e15b8ed39ede70c30e.jpg
bf59c9693c3043e6e66c6e02a6202872.jpg
f44e15f7ded828030ff9845939fef20a.jpg
1fddd357f9df1b27e9c5b79039d194ae.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
 
Olie weet ik niet, wel dat het een mooi plankie is
 
Dat heb je mooi voor elkaar.
Ja soms heb je mazzel,
Ik ga m straks in de druivenpitolie zetten.
Zal wel foto plaatsen als hij af is

Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
 
Idd, Druivenpitolie is een hele goede!! Mooi plankie!
 
Er zijn 3 olieen geschikt. De snijplankolie van Ikea (parafine basis) Walnoot- em druivenpitolie zijn olieen die uitharden en geschikt voor levensmiddelen. Deze twee worden dus niet ranzig. Walnootolie heeft soms een nadeel er zijn mensen met notenallergie. Ik ga zelf over op de druivenpitolie. gewoon bij de AH

Ik heb mij hierboven niet juist uitgedrukt. Hieronder in het stukje van Triwilli staat het juist verwoord over de eigenschappen van druivenpit olie en walnootolie. Ze zijn prima geschikt maar harden niet uit.
 
Laatst bewerkt:
Mooi plankie. Ik ga normaal voor lijnzaadolie voor het inolieën van snij-, serveer- en borrelplanken.
 
Gisteren begonnen met het in oliën, maar is get normaal dat de olie er heel langzaam/moeilijk intrekt???

Of ligt dat aan mij? ( heb de plank op de zaak eerst met korrel 250 dan 400 en als laatste korrel 1000 geschuurd. Werd ze mooi glad van.

Heb ik m nu dicht geschuurd??


Gisteren 2x ingewreven.
En een uur geleden ook maar hij blijft "nattig " zie foto

Gr RJ

Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
1794c3dfdf569dc106ecf8186adec331.jpg
135dd4310e4328187146956397a8a3b1.jpg
 
Laatst bewerkt:
Bamboo is geen hout. Het intrekken van olie toont dan ook een ander gedrag.

Walnoot en druivenpitolie zijn beide geschikt, alleen harden deze niet uit. Als je de plank met sop afwast zal de olie er ook weer uit komen en moet je het proces dan ook herhalen.

De Skydd olie van de Ikea is, in tegenstelling tot de natuurlijke walnoot en druivenpitolie een chemische olie op basis van parafine. Ook deze olie hard niet uit en je zal de behandeling ook regelmatig moeten herhalen.

Natuurlijke olie die wel uithard (polymeriseert) is lijnolie of tungolie. Bij beide worden er siccatieven toegevoegd om het hardingsproces te versnellen. Dit zijn vaak zinkchromaten. We noemen de lijnolie dan gekookt i.p.v. rauw. Het traditionele kookproces van vroeger wordt niet meer toegepast, maar het wordt nog wel zo genoemd. Ook bij tungolie wordt dit toegevoegd.

Het verschil tussen de twee is echter, dat in het zeer kleine geval je olie binnen mocht krijgen, de lijnolie door het lichaam wordt afgebroken en de tungolie niet. Bij dit afbraakproces komen de siccatieven bij de lijnolie dus wel vrij, en bij de tungolie niet.

Nou durf ik wel te beweren dat gekookte lijnolie veilig is om te gebruiken, maar zelf ben ik voorstander van de betere tungolie. Ik gebruik deze overigens overal voor, tuinmeubels, binnenmeubels, maar ook alle kookbenodigheden.
Heften van messen, deegroller, olijfhouten spatels, alles gaat in de tungolie. Ook alle tuingereedschappen, stelen van bezems en scheppen, noem het maar op.

Ook bij hardende olie zal je de behandeling moeten herhalen, het oppervlak wordt op het gegeven moment weer bleek, maar de olie die diep in het hout zit, die zit daar en blijft beschermen. Groot voordeel is dat je hout minder vocht opneemt hierdoor en dus ook weer sneller droogt. Bij kookbenodigdheden best handig.

Je kunt na het meermaals olieën voor gebruik met tungolie je product wel tijdens gebruik onderhouden met walnoot of druivenpitolie. Walnootolie kan allergische reacties veroorzaken, met druivenpitolie zit je altijd goed.
 
On, dus het is wel goed maar ik moet meer geduld hebben en na gebruik weer in smeren. Begrijp ik het zo goed?

Uiteindelijk had ik dus andere olie moeten gebruiken.

Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
 
Overtollige olie moet je wel verwijderen. Olie hoort in het hout te zitten, niet erop. Het is geen beits of vernis, dat is een plastic laag op het hout.

Bij hardende olieën moet je de olie al na een kwartier tot half uur verwijderen, anders krijg je een plaklaag.
Welke olie gebruik je nu?
 
Overtollige olie moet je wel verwijderen. Olie hoort in het hout te zitten, niet erop. Het is geen beits of vernis, dat is een plastic laag op het hout.

Bij hardende olieën moet je de olie al na een kwartier tot half uur verwijderen, anders krijg je een plaklaag.
Welke olie gebruik je nu?
Ik gebruik druivenpitolie.

Ik smeer het er op, laat het even "trekken" en poets het daarna weer uit en haal het overtollige weg.
Maar er blijft toch nattig uitzien.

Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
 
Bamboo is geen hout. Het intrekken van olie toont dan ook een ander gedrag.

Walnoot en druivenpitolie zijn beide geschikt, alleen harden deze niet uit. Als je de plank met sop afwast zal de olie er ook weer uit komen en moet je het proces dan ook herhalen.

De Skydd olie van de Ikea is, in tegenstelling tot de natuurlijke walnoot en druivenpitolie een chemische olie op basis van parafine. Ook deze olie hard niet uit en je zal de behandeling ook regelmatig moeten herhalen.

Natuurlijke olie die wel uithard (polymeriseert) is lijnolie of tungolie. Bij beide worden er siccatieven toegevoegd om het hardingsproces te versnellen. Dit zijn vaak zinkchromaten. We noemen de lijnolie dan gekookt i.p.v. rauw. Het traditionele kookproces van vroeger wordt niet meer toegepast, maar het wordt nog wel zo genoemd. Ook bij tungolie wordt dit toegevoegd.

Het verschil tussen de twee is echter, dat in het zeer kleine geval je olie binnen mocht krijgen, de lijnolie door het lichaam wordt afgebroken en de tungolie niet. Bij dit afbraakproces komen de siccatieven bij de lijnolie dus wel vrij, en bij de tungolie niet.

Nou durf ik wel te beweren dat gekookte lijnolie veilig is om te gebruiken, maar zelf ben ik voorstander van de betere tungolie. Ik gebruik deze overigens overal voor, tuinmeubels, binnenmeubels, maar ook alle kookbenodigheden.
Heften van messen, deegroller, olijfhouten spatels, alles gaat in de tungolie. Ook alle tuingereedschappen, stelen van bezems en scheppen, noem het maar op.

Ook bij hardende olie zal je de behandeling moeten herhalen, het oppervlak wordt op het gegeven moment weer bleek, maar de olie die diep in het hout zit, die zit daar en blijft beschermen. Groot voordeel is dat je hout minder vocht opneemt hierdoor en dus ook weer sneller droogt. Bij kookbenodigdheden best handig.

Je kunt na het meermaals olieën voor gebruik met tungolie je product wel tijdens gebruik onderhouden met walnoot of druivenpitolie. Walnootolie kan allergische reacties veroorzaken, met druivenpitolie zit je altijd goed.
Ik heb mijn post aangepast. De twee olieen harden niet uit.
 
Ik heb niet gestudeerd voor oliën maar op mijn bamboo snijplank gebruik ik al katoen dood ordinaire olijfolie. Plank lijkt er van te genieten en hij doet het nog goed :)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Deze olie kan ranzig worden. Bij dagelijks gebruik zal je daar geen last van hebben en de snijplank weet niet wat jij er opsmeert.
 
Deze olie kan ranzig worden. Bij dagelijks gebruik zal je daar geen last van hebben en de snijplank weet niet wat jij er opsmeert.

Misschien zit het hem daarin, jij denkt dat de plank niet weet wat ik er opsmeer maar ik geef liefde en daarom blijft hij het zo lekker doen;) ik gebruik hem idd dagelijks en reinig dus ook dagelijks. In wat voor optiek kan hij “ranzig” worden? De olie lijkt er namelijk gewoon helemaal in te trekken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Hij zit in de druivenpitolie, duurde wel ff, bamboo zuigt niet zo hard

Werkt top.

Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
 
Hij zit in de druivenpitolie, duurde wel ff, bamboo zuigt niet zo hard

Werkt top.

Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk

Je hebt sierpaarden en zuigpaarden! Eeh... what?!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Misschien zit het hem daarin, jij denkt dat de plank niet weet wat ik er opsmeer maar ik geef liefde en daarom blijft hij het zo lekker doen;) ik gebruik hem idd dagelijks en reinig dus ook dagelijks. In wat voor optiek kan hij “ranzig” worden? De olie lijkt er namelijk gewoon helemaal in te trekken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Olie kan oud worden en word dan ranzig. Daar zal jij met het bamboeplankje geen last van krijgen. Ik heb jaren geleden een snijplank gemaakt van een 5cm dik en daar ging bijna een liter walnoot olie in. Dan moet je dus wel oppassen. Ik gebruik hem een keer per week en doe er een keer per jaar een doekje met olie over.
 
Terug
Bovenaan Onderaan