BasBQ
Beef en Steak

babi pang gang voor het eerst op de weber

 

blefke

Stoker
Berichten
354
Morgen ga ik proberen babi pang gang te maken
Recept heb ik hier gevonden, m.a.w. min of meer copy paste          Eward bedankt  ;)
Maar dan moet het wel nog eerst effe goed gaan.

Vandaag een stuk varkensnek ( 600 gram ) gekocht bij een van de betere slagers uit de buurt.
En de marinade gemaakt zoals aangegeven in onderstaande link ;-)
http://www.bbqgenootschap.nl/forum/varken/babi-pangang-met-bami/msg122241/#msg122241

Het recept van Ewald sprak mij wel aan en omdat ik graag pang gang eet, dus maar eens proberen.



Nu komen toch nog wel wat vraagjes  :-/
Ik ga de bbq inrichten op indirect bbq-en
Hoeveel kolen zou ik hiervoor nodig hebben.
Ik heb nog en zak weber kolen ( long Lasting) en die zou ik graag willen opmaken, voordat ik over ga op de kolen van de colruyt.
Of toch beter met de kolen v.d. Colruyt aan de slag gaan.
Hoe warm moet de bbq van binnen zijn?
De 2 brikettenhouders gebruiken, of de kolen op het rooster leggen
Is het verstanding om een gedeelte van het kolen rooster af te dichten met alu foli om en betere temp controle te krijgen?

Graag jullie hulp, zodat ik morgen aan de slag kan gaan en niet sta te stuntelen.

Greetz,
Blefke
 
Het deel waar je geen briketten legt zou ik afdekken met alu folie.
 
Ik zie dat Ewald het vlees in zijn variant tot 75 graden laat komen, voor mijn gevoel ben je daar in tussen de drie kwartier to een uur (ik snijd mijn vlees altijd als een boek open tot een dikte van 2 cm) dus dan zou je niet een enorme berg briketten hoeven te hebben 1 starter moet genoeg zijn. Ik zou met zo'n 14 brandende beginnen, ik doe mijn babi pangang altijd op zijn 125 graden en dan op het eind een beetje hoger.

Je kunt met alufolie werken, dat deed ik in het begin ook vaak op de OTG, op zich hoeft dat niet echt procureur is een vergevingsgezind stukje vlees..

Ik zou zeggen lekker relaxed beginnen, veel fototjes schieten komt allemaal goed!
 
Het lastigste aan dit gerecht vind ik altijd nog de saus!
Daar moet mijn meisje altijd bij aanwezig zijn, want dat is proeven, proeven, en nog eens proeven.
Op een gegeven moment zijn je smaakpapillen zo verzadigd dat het handig is om een tweede voorproever te hebben.
 
@Ewald,
Tja of ik de saus goed heb gemaakt, weet ik niet hahahaha.
Heb de saus net nog eens geproefd, nadat ik jou bericht gelezen had en vind hem toch wel lekker.
Smaakt niet zoals bij de chinees maar veel beter ;)

Ben benieuwd wat mijn vrouwtjes ervan vinden.
Ben nu net begonnen met de weber op te stoken.

Blefke
 
Ben benieuwd naar het resultaat, vergeet de foto's niet.
 
Zit nu op 65 graden, nog effe  ;)
We problemen met de briketten.
De Q ging naar 250 graden, 1 bakje er uit gehaald en zat op 180 graden.
Dit is toch iets dat ik echt nog moet leren ?> Hoe houd ik de temperatuur onder controle.

Blefke
 
Zo de eerste keer babi pang gang gemaakt en het smaakte ook nog  :)

Ben als volgt te werk gegaan:
Het onderste rooster voor de helft ingepakt met folie.
De brikettenstarter gevuld met weber long lasting briketten.
Vlees uit de KK gepakt om op omgevingstemperatuur te komen.
Saus klaar, wel eerst nog even door een zeef gehaald.
De eind temperatuur van het vlees was 75  graden vervolgens nog een paar minuten op het rooster.
Daarna het vlees een 15 minuten ingepakt in folie en vervolgens opgediend.







 
Ziet er lekkerrrr uit!
 
Bedankt allemaal voor jullie reacties  ;)
Er was tijdens het stoken wel iets vreemds.
De temperatuur van het vlees was 73 graden en ineens stond deze op 69 graden (de deksel was er niet meer afgeweest en de kolen temperatuur was stabiel).
Dacht dat de temperatuurmeter defect was.
Maar had ondertussen voor de zekerheid ook de analoge meter in het vlees gedaan en deze gaf dezelfde temperatuur aan.
Heb ik dan toch nog iets fout gedaan?


Greetz,
blefke
 
blefke zei:
@Ewald,
Tja of ik de saus goed heb gemaakt, weet ik niet hahahaha.
Heb de saus net nog eens geproefd, nadat ik jou bericht gelezen had en vind hem toch wel lekker.
Smaakt niet zoals bij de chinees maar veel beter ;)

Dan heb je de saus goed gemaakt :)
Het vlees ziet er ook watertandend lekker uit!
 
Wauwwwww, looks good...
Mooie foto's...
 
Terug
Bovenaan Onderaan