BasBQ
Beef en Steak

April 2012 - Varkenshaaskarbonades Calzone - Recept

 
 
 

Leo

Forum Meubilair
Berichten
11.363
Hier het allereerste recept in Steven and me.

April 2012, VARKENSHAASKARBONADES ? ?CALZONE?

Dit recept komt uit Culinair Barbecue?n van Steven raichlen.

Waar u mensen ziet barbecue?n, ziet u gevuld vlees, van de matambres ?hongerdoders- tot de gevulde kipfilet uit het middellandse zeegebied. Als er al een stuk vlees is om op te vullen, dan is het de varkenshaas karbonade. Elke vulling ?zelfs eenvoudige- doet dit eenvoudige, eerlijke stukje vlees veel recht.
Het volgende recept is ge?nspireerd door een favoriet uit de pizzeria, de calzone. Als u houdt van ham en kaas in deeg, wacht u dan maar eens tot u ze gegrild in een varkenshaas karbonade hebt geproefd. Beschouw ook dit recept als een basisrecept; u kunt kruiden en vulling geheel naar eigen smaak aanpassen.

Techniek: indirect grillen
Bereidingstijd: 2 tot 3 uur
Voorbereidingstijd: 2 uur om het vlees te marineren

BENODIGDHEDEN:
4 dikke haaskarbonades zonder been (elk 2 a 2,5 cm dik, ongeveer 250 gram per stuk)
8 verse blaadjes basilicum
60 gram dun gesneden salami
60 gram dun gesneden gerookte ham of prosciutto
60 gram dun gesneden provolone-kaas
Grof zout en zwarte peper
8 verse blaadjes salie
2 el olijfolie of walnoten olie

Het vlees voorbereiden:
1. Leg de karbonade op een snijplank, met de ronde zijde naar buiten. Houd een scherp, dun mes parallel aan de plank en druk de karbonade plat met uw vrije hand. Maak een snede in de vorm van een zakje.
2. Leg de ingredi?nten voor de vulling klaar op een schaal of in bakjes om het vullen te vergemakkelijken.
3. Houd het zakje open en doe de vulling erin. Schuif ze zo ver als mogelijk is door en houdt het voorste randje vrij. Vul de karbonade met 2 blaadjes basilicum en een kwart van de salami, de gerookte ham en de kaas.
4. Sluit het zakje met 2 ingevette tandenstokers. De tandenstokers worden kruiselings in het vlees gestoken. Zo voorkomt u dat u het vlees fijnknijpt.
5. Bestrooi de karbonades aan beide zijden met zout en peper. Leg de karbonades in een schaal met een salieblaadje erop en eronder. Giet vervolgens de olie eroverheen en wrijf deze er met uw vingertoppen in. Laat dit marineren totdat de bbq gereed is.
6. Leg de karbonades op het rooster en gril tot ze klaar zijn (70 gr C.) 4 tot 7 minuten per kant; draai de karbonades na 2 minuten 90 graden om een mooi geruid grilpatroon te krijgen. Leg de karbonades op de borden en laat 3 minuten rusten. Verwijder de tandenstokers en dien meteen op.

Provolone is een van koemelk gemaakte ?gebroeide kneedkaas? uit Itali? die half hard tot hard kan zijn. Door het kneden en bewerken van de wrongel zijn soms de laagjes in de structuur van de kaas waar te nemen. Met broeien bedoelt men het toevoegen van heet water in het begin van het kneedproces.
Provolone behoort tot de filata-kazen. In het Italiaans heet dat formaggi a pasta filata. De jongere kazen - 2 ? 3 maanden - worden vaak als dessert-kaas geserveerd. Vooral bij koffie of espresso combineert zij goed. De oudere - 6 ? 24 maanden - is goed te raspen.


Eet smakelijk.

Succes ermee
 
Nou, ik ga mijn best doen!
 
Lekker hoor,daar zijn we wel even zoet mee.
 
Leuke uitdaging, we gaan ons eerst maar eens verdiepen in waar dikke haaskarbonaden te halen. Meeste die ik normaal zie zijn dunner.
 
ik bestel mijn vlees eigenlijk voor het grootste gedeelte bij B&S, ben daar nog nooit teleurgesteld
 
Ik denk dat ik varkensfilet koop en dat portioneer.
 
Ik heb nog wat in de vriezer liggen.
 
Mooie start klinkt goed !
 
is er nog iemand tegen een probleem aangelopen met het maken van het recept?
 
Leo zei:
is er nog iemand tegen een probleem aangelopen met het maken van het recept?

Ja, ik!
















Heb nog geen tijd kunnen vinden. :-[
 
Nope...
 
hebben jullie deze kaas kunnen vinden voor Steven & me? 60 gram dun gesneden provolone-kaas

de kaasboer bij ons heeft hem niet, die zei dat je ook gruyere kon nemen daarvoor, dus ik denk dat ik voor die ga in mijn gerecht morgen
 
Desiree is er vandaag geweest, heeft er zelfs nog speciaal naar gevraagt bij de AH, en de kaasboer had het ook niet
 
Ik heb rookkaas gebruikt, Steven vond dat een erg geslaagde variant. ;)
 
oei, heb nog 5 dagen zie ik. Denk dat het zondag op het menu gaat.
 
En het laatste weekend van de maand is aangebroken! Jullie mogen hier je foto's en ervaringen plaatsen van het recept van deze maand.

Ik heb een aantal dingen anders gedaan dan in het recept staat aangegeven, zo heb ik gedroogde kruiden gebruikt, die had ik staan en ik ben er niet echt van overtuigd dat ik ??n blaadje salie aan de buitenkant proef, dus ik heb wat meer gebruikt. Ook heb ik buffelmozzarella gebruikt omdat ik geen provolone kon vinden. En dan heb ik als vlees varkensfilet gebruikt, die zijn erg voordelig aan ??n stuk bij o.a. de Makro en dan kun je mooi zelf de dikte van de karbonades bepalen. het zijn dan wel ribkarbonades zonder bot.

Wat vonden we ervan? Best wel lekker eigenlijk, al waren we het er wel over eens dat de vulling wat meer pit kon gebruiken. En we zaten ook meteen te fantaseren wat het nog meer goed als vulling zou doen, iets van een soort kruidenboter zou waarschijnlijk ook goed werken. Als ik de provolone had gebruikt was het waarschijnlijk al wat pittiger geweest.

Leo bedankt voor het kiezen van dit recept het was erg leuk om te maken.

haaskarbocalzone-1.jpg


haaskarbocalzone-2.jpg


haaskarbocalzone-3.jpg


haaskarbocalzone-4.jpg


haaskarbocalzone-5.jpg


haaskarbocalzone-6.jpg
 
Net als Noskos heb ik ook varkens fillet gebruikt, van de Sligro dit maal ;)

Gevuld met basilicum, rauwe ham, salami en rookkaas, want ook ik kon geen provalone vinden. Om er een complete lunch van te maken heb ik er groene asperges met dezelfde ham en Rabarber compote bij gemaakt.

SEM_apr2012_1.jpg


SEM_apr2012_2.jpg



(klik op de foto voor een grotere versie)


(klik op de foto voor een grotere versie)


(klik op de foto voor een grotere versie)


(klik op de foto voor een grotere versie)
 
ziet er prachtig uit Dennis, ben blij dat je het leuk vond om te maken
 
Terug
Bovenaan Onderaan