BasBQ
Beef en Steak

appeltaart op winterse BBQ Weber OTP 57

 
 
 
 

RedFox

Gerijpt
Berichten
3.160
Ondanks de vrieskou is het vanmiddag toch gelukt om de Weber OTP57 wat temperatuur betreft goed in de hand te houden zodat ik bij een dome temperatuur van ca 175 C een lekkere appeltaart kon maken.
Vrijwel meteen na de 60 minuten durende sessie op de Q was er gretig aftrek voor een warm stuk van deze apple pie, en de herinnering is dan ook nu alleen ook maar enkele foto's  ;)
Wel een speciale ervaring zo en leuke afwisseling van "fumus et carnes" !

appel1_zpsae0128ab.jpg


appel2_zpsd5091fe3.jpg


appel6_zps12fb5add.jpg


appel3_zpsd1d409fe.jpg


appel4_zps357e10e9.jpg
 
Ziet er geweldig uit, kon je de rook goed proeven?
 
Stoer!
 
Haha fantastisch, warme appeltaart op dag als vandaag helemaal goed!!! Ziet er echt prima uit.
Vraag ik me ook af, proef je nog een extra rook smaak?
 
Een extra rooksmaak was (gelukkig) niet te proeven en had ik ook niet verwacht bij het gebruik van de ecobrasa cocos briketjes...
Maar de ambiance zo tijdens een koude winterdag met jachtsneeuw en dan je BBQ op 175-180C te houden is wel uniek...
Omdat de Weber kogel natuurlijk erg aan de kou onderhevig was heb ik de dome temperatuur wel met de Maverick ET-732 in de gaten gehouden en af en toe de lucht toe- en afvoer wat bijgesteld.
De transceiver van de Maverick wel even in plastic folie gedaan, de probe met aardappel op het rooster, net achter de springvorm.
 
Leuk gedaan en ik geloof meteen dat deze taart een welverdiend "warm" onthaal heeft gekregen
 
Leuke sessie! Ik ben een hoop met bakken bezig op het moment en denk een betere methode te hebben gevonden dan hoe je het nu doet.
Probeer de volgende keer eens een ring kolen onderin en een pizzasteen daarboven. Dus de steen indirect van de kolen en dan op 175-180?C stoken.
Min of meer als de Ring of Fire die wel voor pizza wordt gehanteerd maar dan voor bakken.
Je hebt dan een meer gelijkmatiger warmte rondom.
 
ja Dennis, dat idee speelde al door mijn hoofd na de sessie en toen ik het resultaat zag.
Ik ga dat op die wijze zeker ook nog eens testen. Doordat er nu "alleen" links en rechts in D-vorm kooltjes liggen is de warmteverdeling niet helemaal optimaal.
Je kunt het ook zien aan de kleur van de top, sommige plekken wat donkerder dan de andere. Gezien de weersomstandigheden ben ik echter wel tevreden.
Enne.....de smaak was desondanks TOP!
 
mooi geukt, ben dol op appel taart
 
Lekker hoor, ben zelf ook geen fan van rooksmaak aan gebak, heb je dus goed gedaan.
 
Dat ziet er uit als een heerlijke appeltaart RedFox  :)
Gaat op het lijstje.

Vraagje:
Waarom heb je de probe in een aardappel gedaan, i.p.v. de standaard klem van de Maverick ?

Mac
 
@ Mac: ik vind dat ik de probe d.m.v. de aardappel handiger een plaatsje kan geven en bovendien "hangt" de probe dan vrij van het rooster.
 
Terug
Bovenaan Onderaan