BasBQ
Beef en Steak

Apfelstrudel in vanillesaus

 
 
 

marcus

Kooltjesharker
Berichten
142
540.jpg

We maken normaal niet vaak een toetje op de BBQ maar voor vandaag een uitzondering met Apfelstrudel en vanillesaus.
Boodschappenlijstje:
500 gram appels
100 gram suiker
40 ml calvados
40 ml rum
30 gram paneermeel
50 gram rozijnen
250 gram bladerdeeg uitgerold
Poedersuiker
250 ml melk
125 ml melk
60 gram suiker
4 eieren
1 zakje vanillesuiker
Citroensap

Strudel:
Normaal mengen we suiker, Calvados, Rum, paneermeel en rozijnen en dan laten we het trekken. De vrouw mag even geen alcohol dus hopen dat het ook zonder smaakt ;)
540.jpg


De appel schillen we en maken we blokjes van. Deze gaan door het mengsel.
540.jpg


Leg het bladerdeel uit en zorg voor een lange brede strook.
540.jpg


Vervolgens vouw je het bladerdeeg dicht en zijn er verschillende manieren om de boel te versieren. Sommigen snijden het bladerdeeg eerder dicht om het vervolgens in te vlechten. Dit kun je ook met wat extra strookjes doen. Dan heeft hij wat meer body ook. Als je de bovenkant insmeert met eigeel dan bruint het wat mooier.
540.jpg


Vervolgens zou hij met 20-30 minuten op 200 graden klaar moeten zijn. De ruimte in mijn BBQ is wat groter dus na 45 minuten indirect leg ik wat alufolie over het geheel zodat de warmte de bovenkant beter bereikt. Dat gaat prima en even later is hij klaar.
540.jpg

540.jpg


Ondertussen hebben we (in de keuken) vanillesaus gemaakt volgens dit recept:
Verhit in een kwart liter melk 60 gram suiker (laat net niet koken). Klop intussen 2 eierdooiers, 1 heel ei, 1 zakje vanillesuiker en 125ml melk door elkaar. Giet het vanillemengsel bij de hete melk, verwarm op laag vuur. Neem van het vuur en laat het nog 10 minuten staan. Giet de saus door een fijne zeef en houd au bain-marie warm tot gebruik.

We hebben hem iets te snel laten gaan waardoor hij wat is gaan schiften maar het resultaat is erg lekker
 
Ziet er heerlijk uit !


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
 
Ziet er goed uit.
Weer een To Do. :)


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Lijkt me lekker
 
Fijn gedaan Marcus, mooie herfstige aankleding er omheen ook. Bravo!
 
Prachtig, het water loopt me in de mond!
 
Leuk om te maken en ziet er smakelijk uit :)
 
Heerlijk, 't is of je in de etalage van de banketbakker kijkt. :)
 
Heel Holland bakt........
maar slechts een klein deel bakt op een bbq B-)

Leuk gedaan en deze ga ik binnenkort ook eens maken (met een klein beetje appelrook)
 
McPeet zei:
Heel Holland bakt........
maar slechts een klein deel bakt op een bbq B-)

Het is ook niet zo algemeen bekent bij de bbq fans, als je aan de bbq denkt dan denk je toch in de eerste plaats aan vlees, vis en tegenwoordig ook wel groenten maar taartjes en brood :-/  ------  niet direct, dat doe je toch in de oven  :-?
Afgelopen week een appeltaartje en een broodje gedaan op m'n Q (voor mij ook de eerste keer) en aan ieder waar ik dat verhaal vertel is de eerste reactie ongeloof en uh 't is toch niet waar zeker of woorden van gelijke strekking je maakt een grapje.
Gelukkig hebben we dan de foto's nog om e.e.a. te bewijzen. :D

Grts,      Hans.


 
Terug
Bovenaan Onderaan