BasBQ
Beef en Steak

Afdak - mechanische afzuiging (?)

Hoe lopen je buizen en wat voor soort buizen heb je.. die bepalen voor een groot deel hoe goed je afbuiging werkt.
Als er teveel weerstand is helpt een grote afbuiging nog niet
 
Bij mij hangt er ook nog niets, maar de afstand tussen bbq en afzuigkap schijnt wel een cruciaal detail te zijn. Dus misschien wat meer details geven over hoe het hangt?
 
Hoe lopen je buizen en wat voor soort buizen heb je.. die bepalen voor een groot deel hoe goed je afbuiging werkt.
Als er teveel weerstand is helpt een grote afbuiging nog niet
Hoi,

Buis gaat recht omhoog. max 0,5m tot aan het kapje van de dakdoorvoer.
zou het kapje van de buis wellicht de bepalende factor zijn? nu ik er over na denk ;)
vanavond maar is even het kapje eraf halen en een burgertje laten vlammen.
 
Misschien niet de mooiste oplossing, maar werkt als een tierelier hier achter thuis!
dc6329ca1860291a21094a51662fa358.jpg
4b022634b02070d85b7cd68ff0b704d4.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
 
Goedenavond. Ik had hetzelfde probleem met de rook. De BBQ staat bijna altijd buiten maar soms wil je bij slecht weer droog staan. Op het dak staat een pijpventilator met een gat in het plafond van de overkapping. De flexibele buis is afneembaar zodat je alleen een gat ziet als de afzuiging niet wordt gebruikt. als de deksel open moet haak ik de buis vast aan een ketting aan de zijkant. Tot nu toe bevalt het prima. Mvg Arjan

Bekijk bijlage 15880
vraagje die buis snap ik wel maar die waar is die ander van ?? met die haak waar kan ik die vinden ??
 
Bij mij werkt de schoorsteen perfect.
De omstandigheden van mijn stookhut zijn anders. Er is geen tocht. De rook wordt door de wind buiten aangezogen.
Met een afdak heb je altijd wind wervelingen die de rook meenemen. Daar kan bijna geen afzuiging tegenop.

20220507_112823.jpg


20220507_112905.jpg
 
Als je aluminium hebt gebruikt moet je wel rekening mee houden dat dit niet te heet kan worden. Zal hier wel meevallen maar een partimer heeft bij ons eens een alu bocht verkocht voor een houtkachel en wat er van over was heeft een tijd ter lering en vermaak in de kantine gehangen. En nee die zat niet aan de kachel maar een paar meter hoger.
 
Ik lees even mee en heb op het dak een zwaardere afzuiging gezet en aan de binnenzijde een regelventiel geplaatst voor de afwerking. Je moet dan wel het binnenwerk en het kapje van het regelventiel eraf halen anders trekt het systeem vacuüm en breekt de aandrijfpen van de ventilator. Opzich werkt het zo goed en wordt alles afgezogen, toch zag ik dat jullie gebruik maken van een tijdelijk opzetstuk voor het zwaardere rookwerk. Heeft iemand een idee of er nog ergens een mooi verloop te koop is zodat als je de tijdelijke buis verwijderd het er nog wel netjes afgewerkt is? De buis is 200 doorsnee.

070CC8B9-14AC-4BE9-B3BF-83DB6DDB8337.jpeg


75C822F2-4BE1-4810-A947-6A357BE1AE9E.jpeg
 
Goedemorgen.

Ook ik heb deze thread met interesse gevolgd. Ik zou ook graag jullie advies willen. @Bram bijvoorbeeld, ik ben benieuwd hoe je het nu zelf hebt opgelost.

Mijn "probleem" - een prachtige veranda, waarbij het gedeelte waar de BBQ staat (links :)) is ingebouwd (glas). De panelen zijn schuifpanelen.

Veranda vooraanzicht.jpg


Veranda binnen.jpg


De trek naar buiten is met de panelen best oke (en nog iets beter de ventilator), maar toch onvoldoende wanneer je flink en vettig BBQ't.. Helaas ben ik zeer atechnisch en probeer ik mij zo goed mogelijk te informeren voordat ik iets aanschaf of ga laten doen.

Mijn overwegingen voor in het plafond:

Veranda Plafond.jpg


Ofwel een dakdoorvoer met natuurlijke trek ofwel met hybride 1669457568384.png
Ofwel met een dakventilator (aangeraden door ventilatieshop assistent)
1669457473325.png


waarbij de dakventilator vele malen meer luchtverplaatsing heeft..

Heel graag jullie wijsheid en advies!!
 
ik heb die dak ventilator aangesloten op de schouw boven mijn bbq, dat werkt echt helemaal top.
Je kan em op 2 standen aansluiten, ik heb het simpel gehouden en alleen de laagste stand aangesloten op een simpele aan/uit schakelaar.
Meer dan voldoende afzuigvermogen.

8B4BA54A-7E75-40B1-AA5D-AB1F6598A6B5.jpeg
 
ik heb die dak ventilator aangesloten op de schouw boven mijn bbq, dat werkt echt helemaal top.
Je kan em op 2 standen aansluiten, ik heb het simpel gehouden en alleen de laagste stand aangesloten op een simpele aan/uit schakelaar.
Meer dan voldoende afzuigvermogen.

Fijn Raphael, dankje voor je bericht. Ik ga hem bestellen (y)
 
Goedemorgen.

Ook ik heb deze thread met interesse gevolgd. Ik zou ook graag jullie advies willen. @Bram bijvoorbeeld, ik ben benieuwd hoe je het nu zelf hebt opgelost.

Mijn "probleem" - een prachtige veranda, waarbij het gedeelte waar de BBQ staat (links :)) is ingebouwd (glas). De panelen zijn schuifpanelen.

Bekijk bijlage 47736

Bekijk bijlage 47738

De trek naar buiten is met de panelen best oke (en nog iets beter de ventilator), maar toch onvoldoende wanneer je flink en vettig BBQ't.. Helaas ben ik zeer atechnisch en probeer ik mij zo goed mogelijk te informeren voordat ik iets aanschaf of ga laten doen.

Mijn overwegingen voor in het plafond:

Bekijk bijlage 47739

Ofwel een dakdoorvoer met natuurlijke trek ofwel met hybride Bekijk bijlage 47741
Ofwel met een dakventilator (aangeraden door ventilatieshop assistent) Bekijk bijlage 47740

waarbij de dakventilator vele malen meer luchtverplaatsing heeft..

Heel graag jullie wijsheid en advies!!

Mooie overkapping heb je daar. Heb je netjes gemaakt.
Ik heb eerlijk gezegd nog geen enkele oplossing voor mijn afzuiging gebouwd of afgewerkt. Het grootse probleem dat ik heb is wind of tocht. Mijn BBQ hokje is aan 2 kanten open. En er staat altijd wel iets van wind die de rook uiteen slaat. En zo voorkomt dat het bij de afzuiging komt.
Mijn plan is iig om van hout een grote afzuigkap te gaan bouwen. Een die nog behoorlijk eindje van het plafond naar beneden komt. Zodat het een soort van verzamelbak voor rook word. Ook wil ik voor de wintermaanden een soort verandadoek oid aan een kant hangen. Zodat wind en slagregen niet meer onder het afdakje kunnen komen.

Zodra ik eea weer oppak en af ga werken zullen er zeker foto‘s volgen.…
 
Mooie overkapping heb je daar. Heb je netjes gemaakt.
Ik heb eerlijk gezegd nog geen enkele oplossing voor mijn afzuiging gebouwd of afgewerkt. Het grootse probleem dat ik heb is wind of tocht. Mijn BBQ hokje is aan 2 kanten open. En er staat altijd wel iets van wind die de rook uiteen slaat. En zo voorkomt dat het bij de afzuiging komt.
Mijn plan is iig om van hout een grote afzuigkap te gaan bouwen. Een die nog behoorlijk eindje van het plafond naar beneden komt. Zodat het een soort van verzamelbak voor rook word. Ook wil ik voor de wintermaanden een soort verandadoek oid aan een kant hangen. Zodat wind en slagregen niet meer onder het afdakje kunnen komen.

Zodra ik eea weer oppak en af ga werken zullen er zeker foto‘s volgen.…
Hout dicht boven een bbq vind ik brandtechnisch altijd wel een dingetje, ik het een inbouw schouw voor een openhaard en een stuk plaatstaal gebruikt als schouw.
En dan de ventilator boven op de pijp zodat eventuele vonken al gedoofd zijn voor ze bij de ventilator zijn, voor het mooie zou ik eigenlijk nog een stuk fijnmazig gaas in de schouw moeten maken zodat er ook nooit vonken in het rookkanaal kunnen komen.
 
Hout dicht boven een bbq vind ik brandtechnisch altijd wel een dingetje, ik het een inbouw schouw voor een openhaard en een stuk plaatstaal gebruikt als schouw.
En dan de ventilator boven op de pijp zodat eventuele vonken al gedoofd zijn voor ze bij de ventilator zijn, voor het mooie zou ik eigenlijk nog een stuk fijnmazig gaas in de schouw moeten maken zodat er ook nooit vonken in het rookkanaal kunnen komen.
Dan zou het houten dak van de overkapping ook bekleed moeten gaan worden met staalplaat en las dekens.
De kap moet een opvangbak voor rook worden. Niet pal boven de BBQ’s. Zit zeker nog 1,5mtr tussen het grill rooster en de kap. Vetdamp komt zo hoog niet. Die koelt af en slaat elders neer. Daarom denk ik ook dat het buiten nooit echt zal werken. Het is vooral om tijdens lange sessies de rook onder het hok te reduceren. Als de deksel open gaat. Of je gaat een stuk vlees afgrillen komt er zoveel rook vrij dat kan de beste afzuiging nog niet verwerken.
 
Mooie overkapping heb je daar. Heb je netjes gemaakt.
Ik heb eerlijk gezegd nog geen enkele oplossing voor mijn afzuiging gebouwd of afgewerkt. Het grootse probleem dat ik heb is wind of tocht. Mijn BBQ hokje is aan 2 kanten open. En er staat altijd wel iets van wind die de rook uiteen slaat. En zo voorkomt dat het bij de afzuiging komt.
Mijn plan is iig om van hout een grote afzuigkap te gaan bouwen. Een die nog behoorlijk eindje van het plafond naar beneden komt. Zodat het een soort van verzamelbak voor rook word. Ook wil ik voor de wintermaanden een soort verandadoek oid aan een kant hangen. Zodat wind en slagregen niet meer onder het afdakje kunnen komen.

Zodra ik eea weer oppak en af ga werken zullen er zeker foto‘s volgen.…
Succes Bram!
 
Terug
Bovenaan Onderaan