BasBQ
Beef en Steak

Afdak - mechanische afzuiging (?)

En ondertussen al een mooie oplossing kunnen bedenken Adrie ?
Hier is eindelijk het dak dicht. Heb een doorvoer van 150 in het dak laten branden. Nu nog iets maken dat functioneel is en er mooi uit ziet.
 
Helaas nog niet. Nog wel een paar keer het probleem ervaren, maar er nog niets aan kunnen doen.

Ga het waarschijnlijk in stappen proberen. Eerst een buisventilator net onder het dak hangen en indien nodig een afzuigkap toevoegen. Maar er staat eerst een ander projectje op de prioriteiten lijst...m'n dochter krijgt een nieuwe kamer met custom bed+kasten :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram
Ik ben ook aan het uitdenken. Ik hoef geen enorme hoogte te overbruggen, dus hoop met een dakdoorvoer en buisventilator klaar te zijn. Het gaat mij mn om de low en slow sessies. Ben benieuwd ook hoe jullie het aanpakken.
f82132f53f1a75d56fd41dccbaefa91f.jpg
709beda63ec6409a453c72b6c709fa35.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
 
Ik ben ook aan het uitdenken. Ik hoef geen enorme hoogte te overbruggen, dus hoop met een dakdoorvoer en buisventilator klaar te zijn. Het gaat mij mn om de low en slow sessies. Ben benieuwd ook hoe jullie het aanpakken.
f82132f53f1a75d56fd41dccbaefa91f.jpg
709beda63ec6409a453c72b6c709fa35.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
Dat zit er inderdaad redelijk dicht bij! Misschien dat zelfs alleen een dakdoorvoer daar al wel helpt! Bij L&S heb ik eigenlijk weinig last, de hoeveelheid rook die daar afkomt wordt wel goed genoeg verdeeld. Kan me wel voorstellen dat dat bij jou iets anders is (iets meer afgesloten) maar daarom kan ik me ook voorstellen dat alleen een doorvoer al voldoende is...
 
Ik ben ook aan het uitdenken. Ik hoef geen enorme hoogte te overbruggen, dus hoop met een dakdoorvoer en buisventilator klaar te zijn. Het gaat mij mn om de low en slow sessies. Ben benieuwd ook hoe jullie het aanpakken.

Je zou ook even moeten kijken wat de wind doet. Dit ivm hoogte of routing van de uitblaas. Dat de rook niet terug onder de kap kan slaan.
Als ik zo naar jou overkapping kijk zou ik aan een van de zijkanten in de nok een uitblaas maken. Op het hoogste punt. Jou afdak heeft al een natuurlijke vorm van een afzuigkap. De rook zal zich eerst ophopen in het hoogste punt. Daar de rook afzuigen zal mooi werken.

De rookontwikkeling bij low en slow is hier ook verwaarloosbaar. Het afgrillen of directe bereidingen van vis enz. wat veel rook ontwikkeld geeft vaak een probleem. Hutje staat zo blauw. Als dat stevig afgevoerd kan worden is het beter toeven. Je hebt iig geen last van de muggen :cool:
 
De enige ventilatoren die ik ken voor buiten op het dak is een openhaard ventilator maar of die voldoende m3 zuigt is de vraag. En dat is een fikse prijs. Deze ? https://www.ventilatieshop.com/dakv...tanden-motor-max-573-m3-h/?sqr=dakventilator&.
Dan zijn er ook nog axiale dakventilatoren. Die passen niet op eenstandaard pijpje. Wel even zoeken want er zitten grote prijsverschillen tussen de diverse merken.
 
De enige ventilatoren die ik ken voor buiten op het dak is een openhaard ventilator maar of die voldoende m3 zuigt is de vraag. En dat is een fikse prijs. Deze ? https://www.ventilatieshop.com/dakv...tanden-motor-max-573-m3-h/?sqr=dakventilator&.
Dan zijn er ook nog axiale dakventilatoren. Die passen niet op eenstandaard pijpje. Wel even zoeken want er zitten grote prijsverschillen tussen de diverse merken.
Thanks. Ga eerst even kijken wat het doet zonder ventilator, en anders toch maar op zoek naar iets soortgelijks!

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
 
Ik ben ook aan het nadenken over een afzuiging. Ik heb een kapschuur idee waar de BGE komt te staat waar je in winter ook wil Qen.

Idee is een Ubbink Ubiflex te gebruiken met een Multivent.


1623231730756.png
1623231756656.png


En dan aan de onderkant boven de BBQ een Buisventilator met regenrand om snel af te zuigen:

1623231820409.png
1623231847163.png


Twijfel alleen over de temperaturen/vet van de BBQ...
 
Ik ben ook aan het nadenken over een afzuiging. Ik heb een kapschuur idee waar de BGE komt te staat waar je in winter ook wil Qen.

Idee is een Ubbink Ubiflex te gebruiken met een Multivent.


Bekijk bijlage 23729Bekijk bijlage 23730

En dan aan de onderkant boven de BBQ een Buisventilator met regenrand om snel af te zuigen:

Bekijk bijlage 23731Bekijk bijlage 23732

Twijfel alleen over de temperaturen/vet van de BBQ...
Je gaat zelfs dubbel op met fans :)

Maar temp etc was/is ook wel 1 van mijn zorgen ja...al schijnt de rook vrij snel af te koelen in de open lucht....
 
Je gaat zelfs dubbel op met fans :)

Maar temp etc was/is ook wel 1 van mijn zorgen ja...al schijnt de rook vrij snel af te koelen in de open lucht....
je zuigt trouwens ook niet alleen de rook weg, maar ook de omgevingslucht, dus je temperatuur zakt sowieso heel snel.
 
Ook ik zit toch te kijken naar een afzuiging voor de BBQ. In eerste instantie had ik van, ik rij hem naar buiten. Maar ik merk dat de rook redelijk vaak naar de zitplaatst van de buren trekt. En dat wil ik niet. Dus de oplossing zoek ik in een dakventilator. Horeca oplssingen is mega overkill. Is natuurlijk beste oplossing omdat deze ervoor gemaakt zijn. Maar een horeca BBQ/openvuur afzuiging loopt naar 800eu. Maar de horeca verbruikt meer houtskool per dag dan ik doe. Wat verder zoeken kwam ik deze twee mogelijkheden tegen.
orcon-pijpdakventilator-mpv-10w-420m3-h.jpg
wrl-150.png

De eerste is de Orcon MPV-10W, de andere is een merkloze dakventilator WRL-150.
Voordeel van de orcon is dat deze makkelijk demontabel is, de rotor is met een sopje te reinigen. geluidsnivo is 58dB. Heeft vier standen, 0, 1, 2 en 3. Welke weer op zich instelbaar is. Het debiet loopt van 85 tot 420m3/h. Alleen hangt er een prijskaartje van 320eu ex. dakdoorvoer aan.
De WRL-150 is qua prijs voordeliger, 167eu ex dakdoorvoer. En is 45dB. Heeft 2 standen, 459 en 573m3/h. Een flinke overkill denk ik.

Vooralsnog gaat mijn voorkeur uit naar de eerste. Een soortgelijk oplossing als Arjan wil ik toepassen. met flexbuis. Of vaste buis welke weggedraait kan worden. Dus afzuiging vlak boven de BBQ. Dan lijkt mij een afzuiging op 420+m2/h een flinke overkill. denk dat helft of misschien wat minder nog genoeg is. Hierdoor zal het geluid van de ventilator ook een stuk stiller moeten zijn.
 
Ik heb met interesse meegelezen met het topic. Mijn buitenkeuken staat ook onder een overkapping. Die zit aan de schuur vast en is aan drie kanten gesloten. Afhankelijk van de wind waait de rook naar mijn buren aan de ene kant, de ouwe zeur aan de andere kant, of blijft het onder de overkapping hangen.
Nu heb ik een mechanisch ventilatiesysteem in gedachten, maar ik loop tegen dezelfde punten aan als jullie: gaat het überhaupt wel werken, zuigt hij wel genoeg rook weg, maakt het geen herrie, is er geen brandgevaar?
Ik ben nu van plan om een motorloze afzuiger boven de barbecue te hangen. Die zijn vrij goedkoop en hebben gelijk een vetfilter erin zitten. Zo blijven mijn buizen schoon. De daadwerkelijke afzuigmotor komt dan in de schuur te hangen. Ik heb een horeca afzuiger op het oog. Dit formaat is redelijk betaalbaar en heeft een behoorlijke capaciteit. Door hem in mijn schuur te hangen heb ik onder de overkapping een stuk minder last van de herrie. Aan de andere kant van mijn schuur prik ik hem dan door het dak zodat de rook zo'n 5 meter verderop weggeblazen wordt. Zo hebben mijn buren en ik er een stuk minder last van.
Deze setup heb ik via mijn werk voorgelegd aan een bedrijf dat industriële ventilatiesystemen aanlegt. Hij gaf aan dat dit systeem best goed kan werken. Buizen van 200mm ertussen, de afzuiger aansluiten op een 3-standen stekker en klaar (simpel gezegd). Zolang er maar trek is richting de afzuigkap zal je het grootste gedeelte van de rook weg kunnen leiden.

Wat vinden jullie van deze setup? Nog op- of aanmerkingen? Tip zijn welkom! Dan kan ik binnenkort proberen de boel te installeren.

1623313814925.png
1623324235229.png

Huidige situatie_____________________________Geplande situatie
 
Laatst bewerkt:
Ik vind de tekening al mooi. Van afzuigingen heb ik geen verstand. Sta altijd in de rookwalm :)
 
Inmiddels heb ik mijn afzuiging gerealizeerd dmv een Whispher Gold Buisventilator en een afneembaarverlengstuk.
Capaciteit van 560 m3/h en kan het goed aan. Ventilator heeft 10 standen en in de eerst 8 standen geruisloos.

afzuiging 1.jpg

dakafvoer.jpg

meubel 3.jpg
meubel 5.jpg


afneembaar.jpg
 
Inmiddels heb ik mijn afzuiging gerealizeerd dmv een Whispher Gold Buisventilator en een afneembaarverlengstuk.
Capaciteit van 560 m3/h en kan het goed aan. Ventilator heeft 10 standen en in de eerst 8 standen geruisloos.

Bekijk bijlage 27325
Bekijk bijlage 27326
Bekijk bijlage 27327Bekijk bijlage 27328

Bekijk bijlage 27324
Nice! Zo'n soort opstelling heb ik ook nog steeds in gedachten! En is die in staat voldoende af te zuigen, ook bij veel rook ontwikkeling?

En hoe werkt die extensie? Trek je die naar beneden indien nodig oid?
 
Nice! Zo'n soort opstelling heb ik ook nog steeds in gedachten! En is die in staat voldoende af te zuigen, ook bij veel rook ontwikkeling?

En hoe werkt die extensie? Trek je die naar beneden indien nodig oid?
De verlengstuk is een vast stuk buis. Steviger en daardoor kan ik hem er afhalen/opzetten indien nodig. Wel zo mooi voor het zicht als je er zit en niet de Q aan hebt staan.

Met verlengstuk doet hij het goed. zonder was het minder ook al zag ik veel rook uit de pijp komen, bleef er onder de overkapping toch rook hangen. Die keer waaide het ook. binnenkort komen er deuren in de overkapping dus dan is dat ook verholpen en hoop ik het zonder verlengstuk te redden.

In stand 10 zuig hij echt hard moet ik zeggen....
 
Bedankt voor de info!
 
Ik heb het draadje even zitten lezen. Ik heb een soort gelijk probleem.
In mijn overkapping heb ik een Grandhall Maxin G4 staan. De rook ontwikkeling is echt te bizar. Daarom heb ik een tijd geleden besloten om een afzuig kap op te hangen.
Ik ben begonnen met een huis tuin en keuken ding van niet te veel euro's. Echter loste dit het probleem niet op.

Deze heb ik vervangen voor dit: https://www.gastrodeals.nl/4108-010-combisteel-afzuigkap-1200-mm-compleet

1530m3 per uur afzuiging. maar nog steeds staat de boel vol met rook. Ondertussen vraag ik mij echt af hoe dit kan en hoe ik dit kan gaan oplossen.

Wie o wie weet hier raad mee?
 
Terug
Bovenaan Onderaan