BasBQ
Beef en Steak

Afdak - mechanische afzuiging (?)

 
 
 

Adrie

Kooltjesharker
Berichten
166
Het is al een tijdje geleden dat ik voor het laatst heb gepost, maar inmiddels ben ik een huis, een (2e) kind en een bbq verder en begint er langzamerhand weer wat tijd te komen om met de (nieuwe) bbq te spelen :) Hier liep ik tegen een (voor mij) nieuw probleem aan: afzuiging van de rook onder het nieuwe afdak...Daar zou ik graag jullie hulp/meningen/advies bij vragen! Ter info, ik heb al het nodige gegoogled en de relevante topics hier op het forum doorgekeken, maar kwam niet veel verder...

Wat achtergrond:
Achteraan het nieuwe huis hebben we een mooie overkapping (open aan 2 zijden) zitten waar mijn nieuwte aanwinste, een KJ3 onder verblijft. Nu had ik al gemerkt dat de rookafvoer bij low & slow niet zo'n probleem is, maar bij het betere grill-werk is de rook productie dermate hoog dat het blauw staat onder het afdakje. Blijkbaar komt er door de bebouwing niet genoeg trek om het af te voeren. Nu hadden de vorige bewoners daar al een kachel staan (die ze helaas hebben meegenomen), dus er zit al een afvoer in het dak die netjes was afgedopt. Mijn eerste actie was dus om daar een trek-kap op te zetten in de hoop dat dat zou helpen, maar je raad het al, helaas niet. Vervolgens heb ik er nog een meter extra pijp bovenop gezet omdat de kap maar 30cm boven het dak zat. Misschien dat het iets helpt, maar niet veel.

Nu had ik zelf bedacht dat ik er mogelijk toch maar een volwaardige afzuiging boven moest gaan hangen. Nu heb ik inmiddels al voor een paar tientjes een oude RVS afzuigkap gekocht waar ik de motor al uit heb gehaald (leek me niet zo verstandig en was toch al defect) en had ik het idee om daar een buisventilator boven op te zetten. Die zijn er natuurlijk in vele soorten en maten, maar mijn vraag is even wat voor temperaturen deze aan zou moeten kunnen en daarnaast of het verantwoord is een dergelijk ding buiten op te hangen? Ik zat dan aan zoiets te denken: LINK. Dus de opzet zou dan zijn een RVS afzuigkap kort boven de bbq (deksel moet nog net open kunnen), dan een pijp tot net onder het dak, daar de buisventilator ertussen.

Je kan natuurlijk altijd zeggen: joh, rol dat ding ff een 1,5 meter opzij, en dat is wat ik tot op heden heb gedaan. Echter, met het oog op makkelijk aan de slag gaan en een toekomstig meubel (waardoor de bbq een vaste plek krijgt) wil ik deze oplossing toch wat verder uitzoeken :)

Enig inzicht dat jullie kunnen/willen delen is dan ook van harte welkom!

Fotootje van de situatie:
20210116_171511.jpg
 
Een kap erboven zou ik zonde vinden.
Als er toch geen wind onder komt en de rook recht omhoog gaat is de hierboven genoemde optie een mooie optie
 
Probleem is dat het helaas blijft hangen eronder en vraag me af of een dergelijke fan (had ze in mijn Google zoektocht al vaker gezien) voldoende sterk zijn. Als ik het niet direct boven het ei afvoer, ben ik bang dat het vooral veel valse lucht zal aanzuigen...
 
Probleem is dat het helaas blijft hangen eronder en vraag me af of een dergelijke fan (had ze in mijn Google zoektocht al vaker gezien) voldoende sterk zijn. Als ik het niet direct boven het ei afvoer, ben ik bang dat het vooral veel valse lucht zal aanzuigen...

Die gedachte had ik ook al, maar een complete kap is ook niet alles
 
Denk dat een afzuiging nooit voldoende capaciteit zal hebben. Ik rol mn ei gewoon naar buiten en dat werkt het beste.

Misschien zou je een ventilator kunnen toepassen, die kan je precies richten. Denk dat ik dat zelf ook eens ga proberen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Hoi Andre.
Ik ben met precies het zelfde bezig. Ik ben een nieuwe BBQ hoek aan het inrichten. Ben me suf aan het zoeken naar een oplossing mbt rookgas afzuiging. Google komt met alleen wat dingen uit de USA. En wat niet echt haalbaar is om hier te krijgen.
Nu heb ik wat experts uit de keukenbouw gesproken. Het schijnt zo te zijn dan vet en verdamp niet hoger komt dan 100-110cm vanaf je kookoppervlak. Mocht er iemand hier betere info over hebben hoor ik het graag. Dus als je een afzuiging vlak boven je BBQ gaat maken moet je gaan werken met vetvangers. Dat lijkt me een te kostbaar gebeuren. Je zou dan een horeca afzuiging oid moeten gaan zoeken. En die zijn niet goedkoop.
Echter wil ik enkel de walmen afzuigen. Mij werd geadviseerd om dan een simpel WC ventilator oid in het plafond te bouwen. En geen kap te gebruiken. De rook zal er gegarandeerd langs gaan. En zich onder het plafond gaan verzamelen. En pas afgezogen worden zodra deze op het level van de kap komt.
Ik ga nu een plakplaat op het dak aanbrengen waar een spirobuis door kan met een stormrand. Die spirobuis leg ik zo weg dat de rook naar de straat blaast en niet in de achtertuinen van de buren. In deze buis zet ik een buisventilator voor buiten. Deze hebben vaak 3 of 4 standen. Kan ik naar behoefte de afzuiging instellen.
Ik wil wel een soort van kapje gaan maken welke tussen de balken komt te zitten. Dit is dan enkel voor de show en looks.

Ik ga dit draadje wel even volgen. Ben benieuwd of er mensen zijn die hier meer ervaring mee hebben.

Voor nu zou ik je kunnen adviseren wat de keukenbouwer me adviseerde. Hang een simpel WC ventilatortje in dat gat van de schouw. En kijk eens wat het doet. Miss wel even kijken of er geen filters oid in zitten. Werkt het. Kun je altijd iets moois maken.
 
Het dak van onze overkapping is van golfplaat. De opstaande en open "golfjes" hebben wij bewust niet afgesloten.
Daardoor kan er altijd een windje doorheen waaien langs de balkenlaag. Ideaal voor verkoeling in de zomer en afvoer van rook.
Wel zet ik mijn bbq of buiten op het gras of aan de rand van de overkapping als ik hem gebruik.

Ondanks dat kan je in mijn beleving niet voorkomen dat je in de loop van de tijd een wat zwarte roet/rook aanslag krijgt. De enige manier om dat te voorkomen is een soort van afzuigkap boven je bbq te plaatsen, maar of dat gewenst is.......
Een gewone kan je dan niet te hoog hangen (in een keuken hangt hij ook maar ca 60 cm boven de kookplaat) omdat ie anders niet functioneert, sla de specs van een willekeurige afzuigkap hier maar op na. Daarbij loop je een risico op brand mocht er een vonkje de afzuigkap ingezogen worden.
Bij een professionele keuken hangt de afzuigkap hoger, maar die zuigt ook heeel wat meer m3 lucht af. Dat betekent dikkere kanalen en een zwaardere motor (meer herrie).

@Bram : Jou oplossing is een zeer acceptabele maar of je hiermee alle rook afvangt weet ik niet. Hou wel ff rekening met de kwaliteit van de buisventilator ivm rook, roet en misschien eens een keer een vonkje. Een gaas kan al voor een stukje veiligheid zorgen, bijvoorbeeld het gaas van een oude zeef uitknippen en in de buis steken.

Succes allemaal.
 
Voor nu zou ik je kunnen adviseren wat de keukenbouwer me adviseerde. Hang een simpel WC ventilatortje in dat gat van de schouw. En kijk eens wat het doet. Miss wel even kijken of er geen filters oid in zitten. Werkt het. Kun je altijd iets moois maken.
Fijn advies Bram, hier kunnen we wat mee.

Verder ga ik dit draadje ook even volgen aangezien er in april een overkapping komt en ik nog zoekende ben naar een goede oplossing om de rook af te voeren. Wellicht dat er nog meer goede ideeën de revue passeren
 
TNX Rick.
De buis gaat hier een 150mm buis worden. En de buisventilator die ik op het oog heb zou 600m³/h moeten kunnen verwerken. De Ruck Etamaster M.
Ik heb in huis een NOVY inbouw afzuiging zitten. Die zit ook op een 150mm buis. Dat is behoorlijk overkill voor in huis kan ik je vertellen . Als ik deze vol aan wil zetten moet er een deur open. Anders trekt hij lucht uit de kachel en gootstenen.
De roosters boven de deuren blijken niet voldoende haha. Dus hopelijk is een buis diameter van 150mm voldoende voor de Q. Of deze ventilator tegen de rook oid kan geen id. Volgens keukenbouwer hier locaal hoef ik iig geen zorgen te maken om vet. Die zou hoogstwaarschijnlijk niet in het kanaal komen.
De roosters had ik ook al voorzien. Bij de inlaat en ook de uitblaas. Miss een vonkenvanger bij de ingang. Maar ook vooral om vogels enz tegen te houden nesten te bouwen.
 
Een gewone kan je dan niet te hoog hangen (in een keuken hangt hij ook maar ca 60 cm boven de kookplaat) omdat ie anders niet functioneert, sla de specs van een willekeurige afzuigkap hier maar op na. Daarbij loop je een risico op brand mocht er een vonkje de afzuigkap ingezogen worden.
Bij een professionele keuken hangt de afzuigkap hoger, maar die zuigt ook heeel wat meer m3 lucht af. Dat betekent dikkere kanalen en een zwaardere motor

Succes allemaal.

Bedankt allemaal voor de adviezen!

Maar idd, hij mag er niet te hoog boven hangen. Met het deksel open wordt dan dus maatgevend en hopen dat tie er dan dicht genoeg opzit. Daarnaast zijn buisventilatoren ook in iets krachtigere varianten te krijgen, maar of dat voldoende is?

Waar zit trouwens dat brandgevaar in een normale kap? Ik was van plan het bestaande binnenwerk eruit te slopen waardoor het eigenlijk alleen een RVS kap over hebt, niet veel anders dan een schouwkap wat dat betreft. Of zit het in de vet 'aanslag'?

Iemand noemde trouwens nog een buis ventilator 'voor buiten'. Ik heb tot op heden nog wat moeite gehad met er één te vinden die dat daadwerkelijk op de specs had staan (of een IP rating > 54). Welke had jij in gedachten?
 
TNX Rick.
De buis gaat hier een 150mm buis worden. En de buisventilator die ik op het oog heb zou 600m³/h moeten kunnen verwerken. De Ruck Etamaster M.
Ik heb in huis een NOVY inbouw afzuiging zitten. Die zit ook op een 150mm buis. Dat is behoorlijk overkill voor in huis kan ik je vertellen . Als ik deze vol aan wil zetten moet er een deur open. Anders trekt hij lucht uit de kachel en gootstenen.
De roosters boven de deuren blijken niet voldoende haha. Dus hopelijk is een buis diameter van 150mm voldoende voor de Q. Of deze ventilator tegen de rook oid kan geen id. Volgens keukenbouwer hier locaal hoef ik iig geen zorgen te maken om vet. Die zou hoogstwaarschijnlijk niet in het kanaal komen.
De roosters had ik ook al voorzien. Bij de inlaat en ook de uitblaas. Miss een vonkenvanger bij de ingang. Maar ook vooral om vogels enz tegen te houden nesten te bouwen.
Das een behoorlijke ventilator inderdaad.
Als je een luchtstroom kan creëren waarbij je rook naar de afzuiging getrokken wordt, dan ben je er al. Qua kubs stelt de rook van je q niet veel voor natuurlijk, maar je moet het naar je afzuiging zien te trekken. Een klein luchtstroompje kan dan al genoeg zijn, maar dat is ook weer afhankelijk van je opstelling, de situatie, hoeveel last heb je van de wind, etc. etc.

Succes
 
Bedankt allemaal voor de adviezen!

Maar idd, hij mag er niet te hoog boven hangen. Met het deksel open wordt dan dus maatgevend en hopen dat tie er dan dicht genoeg opzit. Daarnaast zijn buisventilatoren ook in iets krachtigere varianten te krijgen, maar of dat voldoende is?
Als je een luchtstroom kan creëren waarbij je rook naar de afzuiging getrokken wordt, dan ben je er al. Qua kubs stelt de rook van je q niet veel voor natuurlijk, maar je moet het naar je afzuiging zien te trekken. Een klein luchtstroompje kan dan al genoeg zijn, maar dat is ook weer afhankelijk van je opstelling, de situatie, hoeveel last heb je van de wind, etc. etc.

Waar zit trouwens dat brandgevaar in een normale kap? Ik was van plan het bestaande binnenwerk eruit te slopen waardoor het eigenlijk alleen een RVS kap over hebt, niet veel anders dan een schouwkap wat dat betreft. Of zit het in de vet 'aanslag'?
Het brandgevaar zit hem in opgehoopt vet/vuil wat kan ontvlammen

Iemand noemde trouwens nog een buis ventilator 'voor buiten'. Ik heb tot op heden nog wat moeite gehad met er één te vinden die dat daadwerkelijk op de specs had staan (of een IP rating > 54). Welke had jij in gedachten?
Zou niet weten welke je moet hebben
Maar je kan je ventilator toch ook in het stukje kanaal plaatsen dat zich "binnen" bevindt?
 
Als je een luchtstroom kan creëren waarbij je rook naar de afzuiging getrokken wordt, dan ben je er al. Qua kubs stelt de rook van je q niet veel voor natuurlijk, maar je moet het naar je afzuiging zien te trekken. Een klein luchtstroompje kan dan al genoeg zijn, maar dat is ook weer afhankelijk van je opstelling, de situatie, hoeveel last heb je van de wind, etc. etc.


Het brandgevaar zit hem in opgehoopt vet/vuil wat kan ontvlammen


Zou niet weten welke je moet hebben
Maar je kan je ventilator toch ook in het stukje kanaal plaatsen dat zich "binnen" bevindt?
Misschien eerst idd maar eens proberen met alleen een buisventilator, voordat ik die kap er ook op zet.

Mijn afdak is trouwens volledig buiten. Waar je die pijp het 'plafond' in ziet gaan is ook gelijk het dak. Zal mogelijk nog een klein stukje isolatie tussen zitten, maar veel zal het niet zijn. Gezien de maten van die fans (vooral de iets sterkere) zal die er onder komen te hangen, en dus wel gewoon aan de buitenlucht zijn blootgesteld. Nu zal daar geen regen oid op komen, maar me meer zorgen over corrosie van de electronica etc.
 
Goedenavond. Ik had hetzelfde probleem met de rook. De BBQ staat bijna altijd buiten maar soms wil je bij slecht weer droog staan. Op het dak staat een pijpventilator met een gat in het plafond van de overkapping. De flexibele buis is afneembaar zodat je alleen een gat ziet als de afzuiging niet wordt gebruikt. als de deksel open moet haak ik de buis vast aan een ketting aan de zijkant. Tot nu toe bevalt het prima. Mvg Arjan

8C73F905-ADD0-4CB9-A39E-41E03F8B8E35.jpeg
 
Goedenavond. Ik had hetzelfde probleem met de rook. De BBQ staat bijna altijd buiten maar soms wil je bij slecht weer droog staan. Op het dak staat een pijpventilator met een gat in het plafond van de overkapping. De flexibele buis is afneembaar zodat je alleen een gat ziet als de afzuiging niet wordt gebruikt. als de deksel open moet haak ik de buis vast aan een ketting aan de zijkant. Tot nu toe bevalt het prima. Mvg Arjan

Bekijk bijlage 15880
Thanks voor de mooie toevoeging!

Mag ik vragen wat voor pijpventilator je op het dak hebt staan?
 
Lang gezocht naar iets op marktplaats maar kon niks vinden. Ik heb voor de zehnder gekozen maar itho heeft ook zoiets. Geen goedkope oplossing maar kon hem via mijn werk bestellen. Ik wilde niks onder het plafond omdat dat niet mooi is. Zonder buis werkt het ook wel maar afzuiging is toch wel lastig in een open ruimte.

186FE28B-EEB1-4D8D-92DD-A26819DE1B6D.png
 
@Arjan71 : das een mooie zeg.
En een flinke. Als tie zo strak boven je bbq volle bak aan staat trekt ie de zuurstof door je bbq :ROFLMAO:
 
:giggle: Hang ik de buis veel hoger dan werkt het stukken minder ,ook op de hoogste stand. Gebruik het alleen bij langzaam garen. Als ik ga grillen dan rij ik hem een stukje naar buiten, maar met regen is dit toch wel lekker.
 
Terug
Bovenaan Onderaan