BasBQ
Beef en Steak

5/5 De perfecte Braadworst........ (5x braadworst / verse worst)

Tja, lijkt mij dat curry worsten een beetje geel moeten zijn van de kerrie. Dus daarom snap ik het niet.
 
#3 salsiccia piccante (Pittige worst)
Uitspreken met zeer overdreven italiaans accent ;)

Nummer 3 is een feit, Na het zien van de filmpjes over italiaanse worst besloten om voor de italiaanse worst te gaan. Maar ja welke kies je dan, ook hier zijn weer genoeg varianten. Ik ben voor een lekkere pittige gegaan en omdat ik graag kook met wijn moest er ook maar eens wat wijn in het eten gaan ipv in de kok. 1 van de hoofd bestandsdelen is Venkel en ik was er van overtuigd dat ik dat in huis had. Nadat de winkels dus al dicht waren de rest was gemalen en afgewogen tot de conclusie gekomen dat ik geen venkel had. Had wel karwij in huis staan... dat maar gepakt, heeft ook een beetje een anijs smaak. (het is dus weer italiaanse worst met eigen twist  8))

18 gr zout
8 gr gemalen zwarte peper
2,5 gr Karwij (gemalen in de koffiemolen)
1,5 gr Habanero flakes (als je geen habanero hebt rode peper vlokken gebruiken)
100ml vino a buon mercato (=goedkope wijn)
1/2 cup verse fijngesneden peterselie (pakje van 30gr uit de supermarkt)





Wat vonden we ervan
Ik nam de eerste hap van de sampler en kwam erachter dat dit een onvervalse drietraps raket is.
Eerst zout met zoet, gevolgd door de zwarte peper met een afterburnen van de habanero, de wijn komt lekker door en de karwij geeft een mooie ondertoon aan het geheel (ik weet niet of ik het zo goed omschrijf maar zo komt het op mij over.)
Deze is prima te doen als je van lekker pittig houdt, je pilsje zal er extra door smaken maar ik moet zeggen dat hij lekker gaat bij de rest van de el cheapo wijn.
De rest vondt hem wat erg prikken en er werdt gesproken over zweet druppels maar ik hou daar wel van.

Consitentie/uiterlijk: De rode wijn kleurt de worst wat donkerder als hij nog niet gebakken is, het mengen duurde ook wat langer voordat het worst deeg aan mn handen bleef plakken maar hij is goed van consitentie en kleur. Het groen van de peterselie geeft de wordt een leuke twist en hij was lekker sappig.

Volgende keer anders: Volgens mijn vrouw wat minder habanero's, ik zeg niks aan doen. Er zijn recepten waar ook kaas wordt toegevoegd dat zou ik wel willen proberen. Daarnaast natuurlijk ook een keer met venkel maken voor het vergelijk.

Score: 3/5: omdat niet iedereen hier van zal houden vanwege de pittigheid krijgt hij een 3. Voor mezelf krijgt hij wederom een 4. Wat het gelijk ook weer lastiger maakt. Ik had gehoopt duidelijker te krijgen wat ik nu lekkerder zou vinden maar ben serieus nu al drie keer verrast met drie keer een worst die ik zeker nog een keer ga maken in een grotere batch.


 
Zo die zal zeker prikken ??? Als je na gaat dat in een gewone worst 2 gram peper gaat.
Dan deze met 8 gram en 1,5 gram habanero.
 
Bert zei:
Zo die zal zeker prikken ??? Als je na gaat dat in een gewone worst 2 gram peper gaat.
Dan deze met 8 gram en 1,5 gram habanero.

Haha, op deze hoef je dan ook geen extras te knijpen zoals mosterd enzo.... 8)
 
Kom maar ok met een link!
 
Noskos +1 !
 
je hebt er werk van gemaakt! ziet er heerlijk uit!
 
Pittige worsten!! Die kunnen het mij ook wel doen,mooie nr3 op naar nr4!! ;D
 
Zien er erg lekker uit maar wel een drukke vakantie gehad denk ik. ;D ;D
 
#4 Lincolnshire Sausage

Ik heb een collega in de UK en die vertelde ik dat ik wel eens worst maak.
Nadat hij dit hoorde kregen we een discussie over eten waarbij we behoorlijk naar elkaar uithaalde over het lokale eten en de kwaliteit daarvan. Hij vertelde dat in de UK de lekkerste verse worst gemaakt wordt en wel de Lncolnshire sausage, de uitdaging was geboren.

Via google kwam ik ophet volgende recept van Len Poli:
http://lpoli.50webs.com/index_files/Lincolnshire%20Sausage.pdf

In het kort is er een echte LIncolnshire Sausage association, en mag de worst alleen officieel zo heten als hij in gemeente lincolnshire is gemaakt, alleen brits varken is gebruikt, min70% mager vlees is gebruikt, vetgehalte minimaal 25% bedraagt, broodkruim is gebruikt, belangrijkste smaakgever Salie is en als casing echt varkensdarm wordt gebruikt.

Wat mij betreft onzin, deze is lekker op de veluwe gemaakt volgens mijn vast procureur buikspek mix maar dan wel met salie en varkensdarm.
Hier het recept:

15 gr zout
22 gr broodkruimels (zelf gemalen)
3 gr zwarte peper vers gemalen
4 gr Salie
1,8 gr Gember
3,7gr Foelie
3,7 gr all spice
100ml water





Wat vonden we ervan
De eerste hap deed mij denken aan de dunne ontbijt worstjes die je in amerika en Engeland eet.
De Salie komt er echt boven uit en geeft het deze speifieke smaak mee.
De peper en ander kruiden komen daarna lekker door en geven het die verse worst smaak.
Zout gehalt is goed alhoewel ik heb zitten twijfelen om toch niet de 18gr aan te houden die ik normaal gebruik.

Consitentie/uiterlijk: Uiterlijk is goed, consitentie ook, de worst was wel wat droger dan de vorige ondanks dat ik behoorlijk gemengd heb. Of dit door de broodkruimels komt die ik wellicht wat had moeten laten wellen weet ik niet.

Volgende keer anders: Proberen de worst wat minder droog te krijgen door eerst broodkruimels te welln/langer te kneden. Daarnaast zou ik deze worst ook wat grover willen malen kijken hoe hij dan wordt.

Score: 3/5: Het is een lekker worstje maar ik zou hem liever zien in de dunne variant (schapendarm)als ontbijt worst maar dat komt misschien doordat de smaak mij daaraan doet denken. Zoals gezegd was hij wat droog dus daar zit ook een verbeter puntje. Het worstje zelf heeft wel een lekkere uitgesproken smaak die bij het gros van de mensen ook zeker goed zal vallen.


 
Ziet er inderdaad weer prima uit,heerlijk zo'n "grote" worst!!
 
Mooi mooi!!

Leerzaam en inspirerend.

Waar ik nog even naar opzoek ben is de wijze waarop je de worsten stopt. Namelijk niet in het bezit zijnde van een officiele worstenstopmachine, ben ik op zoek naar doorgaans gebruikte methoden.
 
Deze ziet er heerlijk uit! En ik ben dol op die worstjes met salie!!
 
Mooie repo hoor, leuk idee! Krijg nu nog meer zin in die workshop in september ;)
 
Mooie worst weer. Het wat droog worden kun je ondervangen door de broodkruimels weg te laten.
Jij werkt n.l. met buikspek en procureur, vleesdelen die op zich een goede binding kunnen geven.
In het recept wordt gewerkt met "back fat" dat is ons rug spek, wat wij hier gebruiken als blokjes vet spek om uit te bakken.
Dit heeft juist heel weinig binding. De broodkruimels zullen het vet wat vrij komt tijden het bakken en grillen wat op moeten nemen.
Vandaar waarschijnlijk hun verhouding 70/30 omdat er vrij veel vet vrij zal komen.
Normaal met ons worst vlees zul je met 70/30 meestal een behoorlijk droge worst krijgen.
 
Bert zei:
Mooie worst weer. Het wat droog worden kun je ondervangen door de broodkruimels weg te laten.
Jij werkt n.l. met buikspek en procureur, vleesdelen die op zich een goede binding kunnen geven.
In het recept wordt gewerkt met "back fat" dat is ons rug spek, wat wij hier gebruiken als blokjes vet spek om uit te bakken.
Dit heeft juist heel weinig binding. De broodkruimels zullen het vet wat vrij komt tijden het bakken en grillen wat op moeten nemen.
Vandaar waarschijnlijk hun verhouding 70/30 omdat er vrij veel vet vrij zal komen.
Normaal met ons worst vlees zul je met 70/30 meestal een behoorlijk droge worst krijgen.

Aha, weer wat geleerd, dat is nog eens mooie input. +1 voor Bert.
Ik begin steeds meer te begrijpen over vetten, bindingen etc etc.... maar nog een lange weg te gaan haha
 
Terug
Bovenaan Onderaan