BasBQ
Beef en Steak

5/5 De perfecte Braadworst........ (5x braadworst / verse worst)

En nummer 5 is compleet:

#5 New orleans sausage

Gisteren terug van vakantie en enorme zin om gewoon een lekker worstje te eten na al die vakantie hap.
De 5e en laatste in deze rij is compleet, ik had nog een recept liggen van Martijn van mijn eerste worst sessie en deze leek me lekker alleen al door de naam en de eenvoud.
Ik wel een beetje in de mardigras stemming  ;)

Hier het recept:
18gr zout
4gr gedroogde knoflook
6gr tijm
2,5 gr piment/all spice
100ml water

null_zps732b85cc.jpg

null_zps2f7a3925.jpg



Wat vonden we ervan
Verrassend! Het worstje is zomers en swingt! Het heeft die "wow" factor. De knoflook komt lekker door en de piment maakt het tot een mooi geheel. Ik dacht toen ik de tijm aan het afwegen was dat het best wel veel was maar de verhoudingen zijn prima. Wederom door een zn eenvoud toch een heerlijke worst en qua smaak echt anders is dan de rest.

Consitentie/uiterlijk: het uiterlijk is mooi, de tijm geeft het worstje een mooie twist zodat hij opvalt. Het is goed te zien door de casing heen. Consistentie is goed, sappigheid was prima heb wederom lang gekneed en alles goed koud, na iedere handeling terig de vriezer in zodat het deeg echt koud was bij menging.

Volgende keer anders: het worstje is goed dus eigenlijk niks. Daarnaast zou ik wel wat willen proberen zoals whiskey toevoegen of ze licht roken.... Gewoon om te kijken of dit wat zou toevoegen.

Score: 4/5: Het is zeker een 4 misschien wel een 5.
Het is een worstje voor bij een cocktail, of koud biertje, zo uit het vuistje of lekker op een broodje. Lekker als plakjes zo om uit te delen als fingerfood.


conclusie

Tja.... Wat zal ik zeggen, het was een prachtig experiment waarin ik veel geleerd heb en ervaring heb opgedaan met het worstjes maken. De smaken waren verrassend en toch elke keer weer anders. Dat is ook gelijk wat het moeilijk maakt, ipv van het kiezen van een basis worst heb ik er nu een paar gevonden.

Vanuit deze 5 is de huidge favoriet op dit moment voor mij de curry worst en voor de rest van het gezin de laatste. Daarbij moet ik wel zeggen dat ik bij volgende sessies er elke keer een paar wil invriezen zodat ik ze een keer tegelijk naast elkaar kan braden om echt te vergelijken.

Voor iedereen die nu zit te lezen en te denken of ze ook zullen gaan beginnen zeg ik kom op gewoon doen, het is simpeler dan je denkt en echt fantastisch leuk om te doen. Je zult versteld staan van je eigen worstjes!

Bedankt voor het lezen en ik ga zeker door met het proberen van nieuwe recepten en deze zeker met jullie delen.

Groeten

Jan-Teunis
 
Geweldig experiment en het ziet er allemaal errug lekker uit :p

Met de workshop van volgende maand in het achterhoofd en deze post is er weer genoeg te experimenteren. En mijzelf kennende zal ik mij dan ook wel gaan irriteren aan bepaalde handelingen door een gebrek aan goed materiaal, dus mogelijk dat dit er net zoals met de Q's voor zorgt dat ik binnenkort een stuk maand na mijn salaris over ga houden :)
 
Onlangs een workshop gedaan bij Wildvleesch, maar inderdaad goed gereedschap is het halve werk (maar ook een goed half maandsalaris). Ik kies er toch voor om vrouwlief lief aan te kijken en te helpen. Ook met een stopbus zijn 3 tot 4 handen bijzonder makkelijk. Overigens tijdens de workshop 4 verschillende worsten gemaakt en dan proef je ook echt de verschillen.
 
Ik krijg er wel zin in, na het lezen van dit enthousiaste draadje Jan-Theunis!
 
Jum jum jum. Ik ga de (nog gekochte, nog wel ; ) ontbijtworstjes in de pan gooien want dit is niet te lezen op een nuchtere maag. En dan binnenkort aan de slag!

Goed bezig!
 
Een leuk en leerzaam proces wat je hier neergeschreven hebt voor een hoop mensen erg leerzaam .Zag er allemaal erg smakelijk uit.
 
Mooi draadje dit, krijg zin in de workshop als ik dit zit te lezen!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan