Gisteren heb ik de "testribben" die ik vorige week had gekocht bij "Twent Meat" eens parallel op de WSM klaar gemaakt.
Voor de dunne ribben als rub de Plowboys BBQ Yardbird Rub gebruikt, voor de dikke ribben de Big Bob Gibson.
Omdat ik wat weinig tijd had tussen het rubben en de start van het roken heb ik ze alle vier even met de FoodSaver licht gevacumeerd om het proces wat te versnellen.
De rest van het proces volgens de bekende 3-2-1 methode.
Alle ribben heb ik in het laatste uur (30 min) voor einde afgelakt met een 50%-50% mix van Blues Hog Barbecue Sauce en Blues Hog Tennessee Red.
Dit is een mooie combinatie, het scherpe (wat azijnzure) karakter van de Tennessee Red gaat prima samen met het zoete van de normale Blues Hog Sauce.
Doordat de Red wat dunner is gaat het aflakken ook gemakkelijk en heb ik de saus niet verwarmd of er wat appelsap aan toegevoegd.
Op de foto's van de dikke ribben is te zien dat er aan de onderkant een reepje vet is losgelaten, mogelijk had ik de ribben beter met de botjes naar beneden op het IKEA rekje kunnen plaatsen of had ik ze vooraf even moeten trimmen.
Smaaktechnisch leverde het geen probleem op, maar voor het oog was dat iets minder.
Nadat ik alle varianten had geproefd gaat mijn persoonlijke voorkeur uit naar de Plowboys Yardbird Rub versie van de ribben.
Mogelijk komt het ook omdat de smaaksensatie bij wat dunnere ribben groter is omdat de verhouding "korst" en vlees daar wat anders ligt dan bij de dikkere soortgenoot.
Volgende week ga ik een test doen met andere testribben, van een leverancier hier dicht in de buurt.
Deze zijn echter nog wat dikker en ik ben benieuwd hoe dat zal gaan, mogelijk daar ook weer eens een variant inzetten met de Butt Rub?
Voor nu bedankt voor het kijken en veel "zap plezier" bij de onderstaande fotos'
De voorste 2 zijn de dunne, achterin staan de dikke
de dunne in de Plowboys Yardbird Rub
eventjes vacumeren
ziezo, lekker dicht...
de dikke ribben met de Big Bob Gibson Rub
ook deze in de plastic zak...
nu eventjes wachten....
het is bijna zover...
18 hete flamy's en wat rookhout in de WSM
en gaan met die banaan
na 3uurtjes bij 110C.....zie je de loslatende vetreep bij de bovenste ribben?
ze zijn klaar voor consumptie....
eerste de dunne op de plank
mooie glaze!
en mooi gegaard waren ze zeker!
en hier dan de dikke
ook eens een keer de onderkant laten zien
en de bovenzijde met het verwijderde vetreepje
nog even wat dichterbij voor het detail....
tja en dan is er weer schoonmaakwerk aan de winkel!
Voor de dunne ribben als rub de Plowboys BBQ Yardbird Rub gebruikt, voor de dikke ribben de Big Bob Gibson.
Omdat ik wat weinig tijd had tussen het rubben en de start van het roken heb ik ze alle vier even met de FoodSaver licht gevacumeerd om het proces wat te versnellen.
De rest van het proces volgens de bekende 3-2-1 methode.
Alle ribben heb ik in het laatste uur (30 min) voor einde afgelakt met een 50%-50% mix van Blues Hog Barbecue Sauce en Blues Hog Tennessee Red.
Dit is een mooie combinatie, het scherpe (wat azijnzure) karakter van de Tennessee Red gaat prima samen met het zoete van de normale Blues Hog Sauce.
Doordat de Red wat dunner is gaat het aflakken ook gemakkelijk en heb ik de saus niet verwarmd of er wat appelsap aan toegevoegd.
Op de foto's van de dikke ribben is te zien dat er aan de onderkant een reepje vet is losgelaten, mogelijk had ik de ribben beter met de botjes naar beneden op het IKEA rekje kunnen plaatsen of had ik ze vooraf even moeten trimmen.
Smaaktechnisch leverde het geen probleem op, maar voor het oog was dat iets minder.
Nadat ik alle varianten had geproefd gaat mijn persoonlijke voorkeur uit naar de Plowboys Yardbird Rub versie van de ribben.
Mogelijk komt het ook omdat de smaaksensatie bij wat dunnere ribben groter is omdat de verhouding "korst" en vlees daar wat anders ligt dan bij de dikkere soortgenoot.
Volgende week ga ik een test doen met andere testribben, van een leverancier hier dicht in de buurt.
Deze zijn echter nog wat dikker en ik ben benieuwd hoe dat zal gaan, mogelijk daar ook weer eens een variant inzetten met de Butt Rub?
Voor nu bedankt voor het kijken en veel "zap plezier" bij de onderstaande fotos'

De voorste 2 zijn de dunne, achterin staan de dikke

de dunne in de Plowboys Yardbird Rub

eventjes vacumeren

ziezo, lekker dicht...

de dikke ribben met de Big Bob Gibson Rub

ook deze in de plastic zak...

nu eventjes wachten....

het is bijna zover...

18 hete flamy's en wat rookhout in de WSM

en gaan met die banaan

na 3uurtjes bij 110C.....zie je de loslatende vetreep bij de bovenste ribben?

ze zijn klaar voor consumptie....

eerste de dunne op de plank

mooie glaze!

en mooi gegaard waren ze zeker!

en hier dan de dikke

ook eens een keer de onderkant laten zien

en de bovenzijde met het verwijderde vetreepje

nog even wat dichterbij voor het detail....

tja en dan is er weer schoonmaakwerk aan de winkel!