BasBQ
Beef en Steak

3-2-1 baby back rib sessie met 2 x dik en 2 x dun uitgesneden racks

 
 
 
 

RedFox

Gerijpt
Berichten
3.160
Gisteren heb ik de "testribben" die ik vorige week had gekocht bij "Twent Meat" eens parallel op de WSM klaar gemaakt.
Voor de dunne ribben als rub de Plowboys BBQ Yardbird Rub gebruikt, voor de dikke ribben de Big Bob Gibson.
Omdat ik wat weinig tijd had tussen het rubben en de start van het roken heb ik ze alle vier even met de FoodSaver licht gevacumeerd om het proces wat te versnellen.
De rest van het proces volgens de bekende 3-2-1 methode.
Alle ribben heb ik in het laatste uur (30 min) voor einde afgelakt met een 50%-50% mix van Blues Hog Barbecue Sauce en Blues Hog Tennessee Red.
Dit is een mooie combinatie, het scherpe (wat azijnzure) karakter van de Tennessee Red gaat prima samen met het zoete van de normale Blues Hog Sauce.
Doordat de Red wat dunner is gaat het aflakken ook gemakkelijk en heb ik de saus niet verwarmd of er wat appelsap aan toegevoegd.
Op de foto's van de dikke ribben is te zien dat er aan de onderkant een reepje vet is losgelaten, mogelijk had ik de ribben beter met de botjes naar beneden op het IKEA rekje kunnen plaatsen of had ik ze vooraf even moeten trimmen.
Smaaktechnisch leverde het geen probleem op, maar voor het oog was dat iets minder.
Nadat ik alle varianten had geproefd gaat mijn persoonlijke voorkeur uit naar de Plowboys Yardbird Rub versie van de ribben.
Mogelijk komt het ook omdat de smaaksensatie bij wat dunnere ribben groter is omdat de verhouding "korst" en vlees daar wat anders ligt dan bij de dikkere soortgenoot.
Volgende week ga ik een test doen met andere testribben, van een leverancier hier dicht in de buurt.
Deze zijn echter nog wat dikker en ik ben benieuwd hoe dat zal gaan, mogelijk daar ook weer eens een variant inzetten met de Butt Rub?

Voor nu bedankt voor het kijken en veel "zap plezier" bij de onderstaande fotos'  ;)

De voorste 2 zijn de dunne, achterin staan de dikke
2dikkeen2dunneribbenmeerdanvlees_zps828d9278.jpg



de dunne in de Plowboys Yardbird Rub
dunneribbeninplowboys_zpsa41ee1c5.jpg


eventjes vacumeren
plowboysvaccum_zpsb9bb6a69.jpg


ziezo, lekker dicht...
plowvacuumzak_zpsb801c73f.jpg


de dikke ribben met de Big Bob Gibson Rub
dikkeribbigbongibson_zps339011bb.jpg



ook deze in de plastic zak...
dikkeinvaccum_zps638f6d1a.jpg


nu eventjes wachten....
2zakkenvaccum_zpsf40035b3.jpg


het is bijna zover...
klaarvoorstart2x2_zps6ef953ff.jpg


18 hete flamy's en wat rookhout in de WSM
18flamys_zps4658f5f4.jpg


en gaan met die banaan
gaanmetdierookbanaan_zps57f6b8bc.jpg


na 3uurtjes bij 110C.....zie je de loslatende vetreep bij de bovenste ribben?
na3ubbq_zpsbe58574d.jpg


ze zijn klaar voor consumptie....
glazeerop_zpsb48cd12c.jpg


eerste de dunne op de plank
dunneribklaar_zps5ed77c00.jpg


mooie glaze!
dunneribmooieglaze_zpsd3b7d837.jpg


en mooi gegaard waren ze zeker!
dunneribcut_zpsa2c437b3.jpg


en hier dan de dikke
dikkeribklaarkopie_zps370b80a1.jpg



ook eens een keer de onderkant laten zien  :)
dikeribonderkant_zpseb4f0b6b.jpg


en de bovenzijde met het verwijderde vetreepje
dikkeribbovenkant_zpsac212536.jpg


nog even wat dichterbij voor het detail....
dikkeribglazedetail_zpsa09a7adf.jpg


tja en dan is er weer schoonmaakwerk aan de winkel!
heelwatschoonmaken_zps6dc6aafb.jpg
 
Mooie reportage Geert, maar wie die is die Big John Gibson toch? Is dat familie van Big Bob? ;)

Zou het helpen om die dikke ribben al 24 uur van te voren te rubben zodat de smaak wat verder in het vlees kan door trekken?
 
Nosmo zei:
Mooie reportage Geert, maar wie die is die Big John Gibson toch? Is dat familie van Big Bob? ;)

Zou het helpen om die dikke ribben al 24 uur van te voren te rubben zodat de smaak wat verder in het vlees kan door trekken?

Piet, ik had het foutje ook gezien, maar nog vergeten te corrigeren, nu staat het er idd juist. ;)
En 24u van te voren rubben zou inderdaad die smaakpenetratie kunnen helpen, het was nu erg "kort dag".
Een reden te meer om volgend weekend die andere dikke ribben te gaan testen..
 
Mooie ribben Geert. Dat losse stukje vet had je op mijn bordje kunnen leggen, ik had me er niet aan gestoord ;)
 
Dat moet wel weer een straf zijn geweest om deze naar binnen te schuiven..
Mooie plaatjes ook,kan ze bijna proeven!!
 
Oooo, Geert, ze zien er heerlijk uit! Ik zit te smakken voor mijn schermpje!
 
Klasse ribbels Geert!! 8)
 
Ziet er weer super lekker uit Geert!!

Ik mis een beetje je oordeel of je het vlees en structuur van de dikke ribbels lekkerder vindt dan de dunne ribbels. Prijstechnisch zal er neem ik aan ook een verschil zijn, dus ben erg benieuwd naar je prijs/kwaliteit oordeel.

Wat betreft de rub 24 uur van te voren toepassen; ik kan me herinneren dat Jim Johnson tijdens de TS vertelde dat hij dit maximaal een paar uurtjes van te voren doet. Een hoop rubs bevatten een zout component en daardoor onttrek je vocht aan het vlees. En als er op een bepaald moment iets uit je vlees komt (vocht dus) dan kan op dat zelfde moment er niets anders intrekken.
Zijn woorden en niet de mijne, maar met zo'n staat van dienst ben ik niet in de positie om dat in twijfel te trekken :)
 
helemaal lekker Geert, ik had ze ook graag willen proeven
 
DanBras zei:
Wat betreft de rub 24 uur van te voren toepassen; ik kan me herinneren dat Jim Johnson tijdens de TS vertelde dat hij dit maximaal een paar uurtjes van te voren doet. Een hoop rubs bevatten een zout component en daardoor onttrek je vocht aan het vlees. En als er op een bepaald moment iets uit je vlees komt (vocht dus) dan kan op dat zelfde moment er niets anders intrekken.
Zijn woorden en niet de mijne, maar met zo'n staat van dienst ben ik niet in de positie om dat in twijfel te trekken :)

Heeft ie het toch mis ;) Er trekt n.l. wel wat in ''het zout''. En met dit zou trekken de smaakstoffen mee naar binnen. Het principe van marineren in het algemeen.
 
Euh, Geert....jij woont niet toevallig in de buurt van Wijchen zodat ik ff kan komen proeven! Die ribs zien er heerlijk uit!!
 
BBQ68 zei:
Redfox, dat ziet er helemaal top uit! Welke vind je lekkerder?
Ik moet eerlijkheidshalve zeggen dat ik de ribbels gisteren wel heb gerookt, maar ze zelf (te) weinig heb onderworpen aan een intensieve smaakproef.
De eerste indruk heb ik in het draadje geplaatst.
@DanBras: op structuur e.d. heb ik dan in de huidige (familie) omstandigheden ook even niet specifiek gelet i.v.m. de kleine tijdsdruk.
Mevr RedFox en ik hebben van beide soorten wat stukjes gepakt en het overgrote deel gisterenavond aan familie aan de andere kant van NL gegeven.
En die waren onverdeeld razend enthousiast.....over alles  :)
Zie in dit kader ook een foto van een flyer die we vandaag in de bus vonden....
"genomineerd met shiners" ??  :)

flyerkeurslager_zps51f707e7.jpg
 
zijn dit de ribben van meerdanvlees.nl? zijn de dikke ribben buikribben? het ziet er heerlijk uit Geert!
 
DanBras zei:
Ziet er weer super lekker uit Geert!!
Ik mis een beetje je oordeel of je het vlees en structuur van de dikke ribbels lekkerder vindt dan de dunne ribbels. Prijstechnisch zal er neem ik aan ook een verschil zijn, dus ben erg benieuwd naar je prijs/kwaliteit oordeel.
Danny, de dik uitgesneden kosten Euro 4,90 en de dunne Euro 4,00 p.kg.
Verder gedetailleerd oordeel kan ik je even niet gegeven, zie ook mijn commentaar hierboven.
Ik zal deze test nog een keer doen en dan wat meer in detail gaan, maar dat is nu even niet gebeurd.
 
Big-T zei:
zijn dit de ribben van meerdanvlees.nl? zijn de dikke ribben buikribben? het ziet er heerlijk uit Geert!
Ja Tom, dat klopt: www.meerdanvlees.nl
Of het buikribben zijn kan ik je niet bevestigen noch ontkennen.
Ze staan zo op hun website en ik had er van de dikke en de dunne een paar besteld om eventjes mee te spelen omdat de bekende blauwe dozen bij firma M schaars zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan