BasBQ
Beef en Steak

2kg picanha verprutst gisteren - verkeerd ontdooid?

 
 

Gabor

Pitmaster
Berichten
503
Gisteren een 2kg angus picanha klaar gemaakt, heb hem er af gehaald bij 51 graden, normaal heb ik daar prima resultaten mee maar hij was niet eens rose meer, hij was echt te gaar, smaak op zoch nog wel ok maar je wil je gasten een mooie picanha voorschotelen!

Vind het niet erg om een keer wat te verkloten (van > 40 euro  :mad:)  als ik er maar van kan leren ;D

Zou dit kunnen komen doordat ik hem in er pas 3 uur van te voren uitgehaald heb en ontdooid in warm/lauw water? De kleur was nog prima na het ontdooien, maar beinvloedt dit soms de garing?
 
Jammer, heb je meter gecontroleerd of gecalibreerd ?
Als je te heet water hebt gebruikt om te ontdooien zou je van buitenuit al een garing kunnen krijgen, Maar dat lijkt me een beetje gokken van mijn kant uit 
 
ik denk dat 2 uur van te voren je picanha uit de vriezer halen en geforceert gaat ontdooien zoiezo geen goede zaak is voor een mooi eindresultaat.
En wat boldeagle ook zegt hoe zeker ben je van je thermometer?
 
Denk dat je door hem te laten ontdooien in lauw/warm water gewoon al te gaar hebt gemaakt.

Ontdooien in koud water werkt prima, dan is zo'n stuk ook in drie uur ontdooit.
 
Zou dan idd ook alleen garing aan buitenkant verwachten ja, niet de binnenkant, die was nog vrij laag qua temperatuur toen ik begon (5 graden) dus geen kamertemperatuur - of zou dat de oorzaak kunnen zijn?

Maar misschien idd de thermometer, een igrill. Nou hadden de dames wel een grap uitgehaald omdat mijn iPhone pontificaal op tafel lag met de igill app open, schiet de temerpatuur ineens naar 90 graden, ik in paniek, wtf ???! Hadden ze hem in een kopje heet water gehangen... :-\ Vrouwen + wijn = (on)gein?!

Zal de thermometer eens nameten met kokend water ja en anders misschien maar een maverick halen, is niet ideaal dat je telefoon bezet wordt gehouden door een temperatuur appje, zeker bij low & slow!
 
Vreemd verhaal.
Alhoewel ik zeker geen voorstander ben van in water ontdooien. En al helemaal niet in warm water kan dit niet de oorzaak zijn van je te gare picanha.
Je begint bij 5 graden dus volledig rauw. Had het aan het warm water gelegen dan was die temperatuur veel hoger geweest.
De enige oorzaak die je kunt bedenken is een verkeerde meeting.

Het is trouwens een bewezen feit dat bevroren stukken sneller ontdooien in koud water dan in warm water.
Maar het lekkerste resultaat krijg je wanneer je langzaam ontdooit in de koelkast.
Vreemd toch, wel leggen vlees low and slow op de bbq voor het lekkerste resultaat maar gaan het geforceerd ontdooien. Ook hiervoor geldt low and slow.
 
Bert zei:
Vreemd toch, wel leggen vlees low and slow op de bbq voor het lekkerste resultaat maar gaan het geforceerd ontdooien. Ook hiervoor geldt low and slow.

En zo is het wel!
 
Kortom: geduld is een schone zaak ;-) en dat hadden we eergisteren niet ;-(
 
Bert zei:
Vreemd verhaal.
Alhoewel ik zeker geen voorstander ben van in water ontdooien. En al helemaal niet in warm water kan dit niet de oorzaak zijn van je te gare picanha.
Je begint bij 5 graden dus volledig rauw. Had het aan het warm water gelegen dan was die temperatuur veel hoger geweest.
De enige oorzaak die je kunt bedenken is een verkeerde meeting.

Het is trouwens een bewezen feit dat bevroren stukken sneller ontdooien in koud water dan in warm water.
Maar het lekkerste resultaat krijg je wanneer je langzaam ontdooit in de koelkast.
Vreemd toch, wel leggen vlees low and slow op de bbq voor het lekkerste resultaat maar gaan het geforceerd ontdooien. Ook hiervoor geldt low and slow.

Hi Bert, hoe lang doet een stuk van 1 kilo erover om te ontdooien in de koelkast, maw: Hoe lang van te voren leg je vlees uit?
 
nicky zei:
Hi Bert, hoe lang doet een stuk van 1 kilo erover om te ontdooien in de koelkast, maw: Hoe lang van te voren leg je vlees uit?

Minimaal een dag en een nacht afhankelijk hoe dik het is. Maar reken je 2 dagen en nachten is er niets aan de hand. Zo'n stuk vlees heeft zoveel koude in opslag dat je voor bacterie groei niet bang hoeft te zijn. Doe het wel in een bak met deksel dan droogt het niet uit.
Je kunt na een dag alvast kruiden dan kan dat lekker doortrekken.
 
Zonde is dat Gabor! Iedereen heeft wel eens zo een fout gemaakt denk ik. Dat houdt je alleen maar scherp! Better luck next time!
 
Bert zei:
nicky zei:
Hi Bert, hoe lang doet een stuk van 1 kilo erover om te ontdooien in de koelkast, maw: Hoe lang van te voren leg je vlees uit?

Minimaal een dag en een nacht afhankelijk hoe dik het is. Maar reken je 2 dagen en nachten is er niets aan de hand. Zo'n stuk vlees heeft zoveel koude in opslag dat je voor bacterie groei niet bang hoeft te zijn. Doe het wel in een bak met deksel dan droogt het niet uit.
Je kunt na een dag alvast kruiden dan kan dat lekker doortrekken.

Thx, hij gaat nu in de koelkast en morgenavond op de Q :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan