BasBQ
Beef en Steak

2 gerechten met verschillende bereidingstemperaturen tegelijk op Q

 
 
 

Tom Hendriks

Pitmaster
Berichten
688
Hallo Allemaal,

Gister heb ik 2 gerechten gemaakt op de Q met verschillende temperaturen.

1) Moink Balls met een temp van 120 gr en dan ongeveer 1,25 - 1,5 uur
2) Kippendijen op cederhoutenplank met een temp van 175-230 gr en dan ongeveer 50 minuten

Ik heb best lang zitten brainstormen over hoe ik deze 2 gerechten nu samen kan klaarmaken.
Uiteindelijk heb ik beide op 120 gr gemaakt  terwijl de kippendijen op 175 gr zouden moeten worden klaargemaakt.

Het is toch goed gekomen en heb de kippendijen bij een kern van 75 gr eraf gehaald.
Het is goed gelukt en beide waren erg lekker.

Mijn vraag is: hoe doen jullie dit als je gerechten met verschillende bereidingstemperaturen tegelijkertijd wil klaarmaken ?

Ben erg benieuwd naar jullie reacties.

Alvast bedankt.
 
Twee barbecues.
 
+1

Als je een (2de hands) WGA of Smokey Joe erbij koopt kun je makkelijk die gerechten op 2 Q's maken. Gezien de grootte en prijs kun je dit ook wel thuis verkopen ;)
 
Tom, ik zie aan je onderschrift dat je een Primo Oval hebt. Dat betekent dat je daar een Halve maan (D-plate heet die geloof ik bij Primo?) plaat erin kan gebruiken zodat je half direct en half indirect kunt grillen. Leg dan je Moink balls (evt in twee verdiepingen als je zo'n opzet rooster erbij hebt) aan de indirecte kant en je kipjes op cederhout boven het open deel voor direct grillen... maar helemaal eens met Noskos en Holkers, een wga erbij voor lekker hard grillen is altijd fijn, niet alleen in dit geval! Nadeel is namelijk dat je met zo'n gesplite BBQ niet heel veel ruimte meer hebt voor je balletjes.
 
Gewoon tegelijk op 175 C, de MOINKS zijn dan in een half uur gaar schat ik ;).
 
In principe 2 barbecues idd, echter als je hier niet over kan beschikken, de 2 gerechten na elkaar maken, te beginnen met die die de laagste dome temperatuur nodig heeft.

Mac
 
Bedankt voor jullie reacties...  En idd, 2 bbq's zou een oplossing kunnen zijn.
Ik had 2 Webers (47 cm & 57 cm) voordat ik de Primo kocht.
Die heb ik allebei verkocht. Nu spijt van.
Misschien dat ik er wel weer 1 bijkoop.
Thks.. :D
 
Ik weet niet wat voor Q je hebt maar het kan wel / zou moeten kunnen (meerdere temperatuur zones):
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0CCIQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.weberstephen.nl%2FAdmin%2FPublic%2FDownload.aspx%3Ffile%3DFiles%252FFiles%252FPDF_s%252FInfoblad%2Baansteken%2Ben%2Btemperatuurcontrole.pdf&ei=4PRZVauhKMWtUavUgeAL&usg=AFQjCNEOr0tEowZKl4EGrbVfsQSBeryMzA&bvm=bv.93564037,d.d24

In dat documentje beschrijven ze een methode met 'hoopjes kolen'. Aan de ene kant stapel je ze hoger op en aan de andere kant lager tot geen.


              ***
            ****
    ********
 
Ik heb het nooit geprobeerd maar het lijkt me logisch MITS je ook nog 1 gerecht direct en de andere indirect wilt bakken.
 
structor zei:
Ik pak nog regelmatig de WGA ipv de primo, vooral gerechtjes op spiezen! Een WGA deukt ook niet zo hard in je portemenee ;)

Ik heb even zitten kijken voor een WGA. Qua prijs valt het idd mee.
Maar hij lijkt me niet zo groot. Is denk ik meer bedoeld voor DIRECT grillen, of niet?
 
kan ook heel goed indirect hoor, daarom is de WGA zo gewilt
 
Terug
Bovenaan Onderaan