BasBQ
Beef en Steak

1st PP zenuwen

 
 
 

Fired Up!

Vuurmaker
Berichten
54
Waarde BBQ pro's,

Zondag wil ik mijn eerste pulled pork bereiden en gebruik hier Noskos z?n wedstrijd recept voor. Erg duidelijk recept en heb er dus alle vertrouwen in maar, ik heb de juiste brandstof nog niet. Na het e.e.a. gelezen te hebben op het forum denk ik dat ik voor ecobrasa kokosbriketten wil gaan maar aangezien dit voor mij een nieuwe brandstof is, word ik er een beetje zenuwachtig van  :-S

Ik heb een weber OTP 57 en hoop een procureur te vinden van ca 2 Kg. Hoe zouden jullie dit aanpakken? Ik zou graag indirect indelen en dan de minion techniek gebruiken, wat ik nog niet eerder gedaan heb.
Hoeveel briketten stort ik op mijn rooster en hoeveel gooi ik er brandend bovenop?
Steken deze elkaar altijd in de juiste snelheid aan of gaat dit ook wel eens te snel waardoor het nog lastiger wordt om de temp goed te houden?
2 chuncks kersenhout volgens het recept 1 er direct op en 1 halverwege.

Ik hoop dat jullie mij wat laatste tips kunnen geven om mijn eerste poging direct tot een succes te leiden  :D

Groeten,
Tom
 
Hoi Tom.
Leuk, van't week end p.p.
Ecobrasa is daar een prima briket voor, uitstekend geschikt voor lange sessie's.
Je kan een keuze maken tussen minion of snake manier kijk maar eens in het zoek programma 3de van links in de boven balk.
Dit is de manier zoals ik het bijna altijd doe:

MINION.
http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=19561.msg300366#msg300366


P7AXcB9l.jpg


Ik kan geen snake maken omdat de ruimte in een 47 cm. bbq daar te klein voor is.
Bij vullen doe ik als ik het deksel na ? 6 a 7 uur toch open doe voor het inpakken.
Even het as er uit schudden en koude briketten op de gloeiende, deze gaan dan vanzelf branden.
de hoeveelheid is afhankelijk van de nog te verwachten duur tot ie klaar is.
Oja het meest effect van het rookhout heb je in de eerste periode, hoeveel is natuurlijk afhankelijk van de rooksmaak die je wilt.

Alvast succes , we zien de plaatjes. ;)

 
Gewoon doen! Een snake is erg makkelijk als je pas begint. Er gaan namelijk niet meer briketten branden dan er in de rij liggen. Al heb ik zelf al vaker gehad dat met een snake er warmte van onder op een plek verder in de snake de briketten doet ontbranden. Iets met stralingswarmte.

Schrik niet als de temperatuur gaat schommelen. Tussen de 95-125 graden hoef je niet heel zenuwachtig van te worden. Steek hem gewoon aan en laat hem lekker een 30 tot 60 minuten gaan. Een bak water in het midden voor een stabielere temperatuur.

En als het resultaat niet is zoals je wilde dan heb je ruimte voor verbetering....
 
Bedankt voor de adviezen heren. Ik heb er onwijs veel zin in! De foto's volgen zondagavond
 
Succes!!! en vergeet niet te genieten van de bereiding
 
Datzelfde heb ik ook laatst gedaan. Met een heel bescheiden minion methode. 2e brandende brikketten op 3 koude (weber).
Ging ook prima. Schouder van 3kg heeft er in totaal 10u op gelegen. Prima resultaat en behoorlijk goede temp beheersing.
Enige lastige is het bijvullen van de brikketten. Als je dat met brandende brikketten doet, is het erg lastig slechts 1 of 2 stuks aan te steken.
Ik wil daar dus nog een heel klein startertje voor gaan maken (bijv. van een stalen buis van 10cm doorsnede)

Ook al een keer de snake methode gebruikt voor spareribs 3-2-1, ging ook erg goed.

In beide gevallen in een Weber OTP57.
 
Bobvt78 zei:
Datzelfde heb ik ook laatst gedaan. Met een heel bescheiden minion methode. 2e brandende brikketten op 3 koude (weber).
Ging ook prima. Schouder van 3kg heeft er in totaal 10u op gelegen. Prima resultaat en behoorlijk goede temp beheersing.
Enige lastige is het bijvullen van de brikketten. Als je dat met brandende brikketten doet, is het erg lastig slechts 1 of 2 stuks aan te steken.
Ik wil daar dus nog een heel klein startertje voor gaan maken (bijv. van een stalen buis van 10cm doorsnede)

Ook al een keer de snake methode gebruikt voor spareribs 3-2-1, ging ook erg goed.

In beide gevallen in een Weber OTP57.


Je zou ook de aanschaf van een elektrische (looftlighter o.i.d.) of gas aansteker kunnen overwegen. :-?
Je steekt dan de briketten aan terwijl ze in de bbq op z'n plaats liggen zonder gedoe met hete briketten.  ;)
 
Bobvt78 zei:
Datzelfde heb ik ook laatst gedaan. Met een heel bescheiden minion methode. 2e brandende brikketten op 3 koude (weber).
Ging ook prima. Schouder van 3kg heeft er in totaal 10u op gelegen. Prima resultaat en behoorlijk goede temp beheersing.
Enige lastige is het bijvullen van de brikketten. Als je dat met brandende brikketten doet, is het erg lastig slechts 1 of 2 stuks aan te steken.
Ik wil daar dus nog een heel klein startertje voor gaan maken (bijv. van een stalen buis van 10cm doorsnede)

Ook al een keer de snake methode gebruikt voor spareribs 3-2-1, ging ook erg goed.

In beide gevallen in een Weber OTP57.

Da's i.d.d. heel mooi, is mij (nog) niet gelukt met 5 briketten. :-/
Maar blijf het proberen natuurlijk. ;)
 
Hans zei:
Bobvt78 zei:
Datzelfde heb ik ook laatst gedaan. Met een heel bescheiden minion methode. 2e brandende brikketten op 3 koude (weber).
Ging ook prima. Schouder van 3kg heeft er in totaal 10u op gelegen. Prima resultaat en behoorlijk goede temp beheersing.
Enige lastige is het bijvullen van de brikketten. Als je dat met brandende brikketten doet, is het erg lastig slechts 1 of 2 stuks aan te steken.
Ik wil daar dus nog een heel klein startertje voor gaan maken (bijv. van een stalen buis van 10cm doorsnede)

Ook al een keer de snake methode gebruikt voor spareribs 3-2-1, ging ook erg goed.

In beide gevallen in een Weber OTP57.


Je zou ook de aanschaf van een elektrische (looftlighter o.i.d.) of gas aansteker kunnen overwegen. :-?
Je steekt dan de briketten aan terwijl ze in de bbq op z'n plaats liggen zonder gedoe met hete briketten.  ;)
Heb ik Ik maak een snake van 5 briketten breed en steek de eerste rij en de voorste briketten van de 2de rij aan met de brander. Ben heel benieuwd!
 
Bobvt78 zei:
Ik wil daar dus nog een heel klein startertje voor gaan maken (bijv. van een stalen buis van 10cm doorsnede

Ik heb daar een ronde bestekbak van Ikea gebruikt paar boutjes aan de onderkant als pootjes en een stukje buis met boutjes voor een handvat en klaar.
Als ik er om denk maak ik morgen een foto  :)
 
Ceriel zei:
picosuma zei:
Ik heb daar een ronde bestekbak van Ikea gebruikt paar boutjes aan de onderkant als pootjes en een stukje buis met boutjes voor een handvat en klaar.
Als ik er om denk maak ik morgen een foto  :)
zo iets?  ;)

Yep alleen niet zo mooi als die van jou  :D
 
9490795ec0297394f30280220961e18e.jpg
04c59bccfb47cc7640ee26273b79e5f9.jpg


Zo had ik hem gemaakt


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
 
Oh handig! Wat is de doorsnede van zo'n ding?
Ik dacht even een 10-15 cm van de schoorsteen van 1 van de buitenhaarden af te zagen en dat ervoor te gebruiken (doorsnede 8 of 12cm)
Dit is nog handiger.
 
Bobvt78 zei:
Oh handig! Wat is de doorsnede van zo'n ding?
Ik dacht even een 10-15 cm van de schoorsteen van 1 van de buitenhaarden af te zagen en dat ervoor te gebruiken (doorsnede 8 of 12cm)
Dit is nog handiger.

Hij is net geen 12 cm  :)
 
Ik heb hem ook gemaakt zoals Ceriel maar ik vind wel dat hij geen zo'n goede trek heeft in vergelijking met de weber briketten starter.
 
Vandaag pp aan het maken. Ik gebruik de minion methode.
95edf8b1216c4343bcadeacc9c9b1353.jpg

Het hangt van de weersomstandigheden (wind en buitentemperatuur) af hoeveel kooltjes je aanmaakt. Afgelopen winter heb ik er 8 brandende bij gelegd. Vandaag waren 6 kooltjes meer dan genoeg, maarja het was ook 30 graden vanmiddag in het zonnetje ??

Veel plezier zondag!


Het is altijd goed weer om de Q aan te slingeren!
 
Heren, bedankt voor de adviezen! Het is gisteren gelukt! Zie:
http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=19943.0

Eerst de snake aangestoken met de brander maar dit wilde niet echt lukken (na 5 minuten de vlammen erop stonden er niet genoeg, goed genoeg aan) Dus toen 8 blokjes in de starter aangestoken en daarna aan het begin van de snake gelegd.
Zoals in mijn post te lezen is had ik een mooie constante temp maar wel wat laag (105 graden) de volgende keer maak ik de snake 6 blokjes dik i.p.v. 6.

Mooie eerste keer en ga het zeker vaker doen  :D
Thanks allemaal!
 
Terug
Bovenaan Onderaan