Beef en Steak

1st PP ever...

ThrowonD

Stoker
Morgen gaat het gebeuren...

Voor vanavond heb ik enkele voorbereidingen gedaan, om morgen mijn eerste PP te doen.
Alle ingredi?nten in huis...

Advies - feedback - commentaar.... allemaal welkom..., ben hier om te leren... B-)

Ingredi?nten voor de rub

firstpp1.jpg

Het stukje vlees...

firstpp2.jpg

Het zelfde stukje nu gebonden en berupt....

firstpp3.jpg

Mooi stuk vlees zeg. Succes ermee :D

Ff vraagje: waarom gebonden?

De mogelijkheid bestaat dat hij uit elkaar zou kunnen vallen... volgens de PP - guru.

Dat was een extra tip die ik had gekregen.

hij is erg vlak op de foto te zien. Als het in werkelijkheid klopt, zal hij snel gaar zijn. het binden is m.i. niet nodig.

Geen idee of het "vlak" is, (geen referentiekader).. hij is ongeveer 6-7 centimeter "hoog"...

Als hij op de bbq ligt trekt ie wel samen en zal hij wel hoger worden.
Ga er niet van uit dat je hem aan de touwtjes kunt tillen want uit elkaar vallen kan altijd nog als hij helemaal gaar is.
Gaat helemaal goed komen.

Nu moeten we weer wachten , maar ik heb er vertrouwen in.

begin ziet er goed uit, succes er mee

Dat wordt een mooie dag hoor  :)
Opbinden is helemaal niet nodig, tenzij je hem helemaal tot snot Q'd.

Mac

Vraagje...,

Ik had een berg briks aan 1 kant.. met daar op de branden briketten...
Nu lijkt het er op dat het branden van de briks zich heeft verplaatst naar de onderste, en dat de bovenste zijn "gedoofd"...

Kan dit kloppen?

Ik gebruik een PitmasteriQ...(misschien handig om te weten)...

ThrowonD zei:
Vraagje...,

Ik had een berg briks aan 1 kant.. met daar op de branden briketten...
Nu lijkt het er op dat het branden van de briks zich heeft verplaatst naar de onderste, en dat de bovenste zijn "gedoofd"...

Kan dit kloppen?

Ik gebruik een PitmasteriQ...(misschien handig om te weten)...
Ik denk dat je bovenste briketjes mogelijk nog wel gloeien maar dat je dat door de aslaag niet kunt zien.
En mochten ze al opgebrand zijn dan is het een klompje as wat je ziet en is de onderste laag nu aan de beurt.
Ik weet niet hoe laat je de Q hebt aangestoken, normaliter zouden die eerste toch voldoende moeten zijn voor meerdere uren warmte.
Ook sterk afhankelijk welke merk/soort briketjes je gebruikt en hoe je ze voor een low and slow sessie neerlegt. (de snake methode werkt in een OTP/OTG prima)
En niet vergeten: "if you're lookin', you ain't cookin' "  :)
Plaats anders even een fotootje van je situatie?
Succes met de 1e PP, altijd spannend!

Shit... had het hele antwoord al klaar behalve de foto's...

Nu alles opnieuw tikken...

De briks zijn van Flamy. (sommige zijn nog helemaal zwart, andere hebben een "uitgedoofd" randje van het aansteken)
De brandende zitten meer naar onder...

De que om 8:45 aangestoken.
Heb de koude drie lagen "opgestapeld" , de brandende er overheen verdeeld.
Elk half uur, 100 gram houtsnippers de eerste 1.5 uur.

brik1.jpg

brik2.jpg

brik3.jpg

Pak ze even met je blote vingers vast! Dan weet je het zeker! ;)

Maar ff serieus.. Bovenste blokjes geven nog zeker warmte af, zo te zien. Wat redfox al zegt, als het blokje op is, blijft er alleen as over :)

Als de kooltjes beneden gloeien gaan de bovenste straks van zelf aan,

Probeer zo min mogelijk te kijken, 'if you'r looking you ain't cooking'

Pas als je ziet dat de temp teveel zakt ingrijpen, succes

De flamy's zijn prima briketjes met een lange brandduur, dus dat was een goede start.
Ik krijg niet helemaal een goed beeld hoe je ze hebt neergelegd, het lijkt wel "volle bak" te zijn.
Hoe je de temperatuur dan controleert en regelst met je PitmasterQ kan ik ook niet zien, waar zijn de probes?
Heb je een blowertje aan de ketel van je OTG gemonteerd?
Kijk ook eens naar bijgaande youtubefilmpje hoe de snake methode in zijn werk gaat.
The Snake Method - Charcoal Kettle Tutorial, Low and Slow Technique

Ik injecteer de procureur met een appelsap-mengsel.
De inhoud van het groene flesje gaat in de pit-master  :))
Gaat goed komen!

Een mooie gedocumenteerde run, dat gaaat helemaal goed komen.

Ik neem aan dat je vanaf onderblaast met je pitmasterQ, dat verklaart dan ook het gedrag, zolang de temperatuur niet inkakt niet de deksel open....

Met de deksel open heeft je controller geen enkele controle meer...

Thanx for the input...

Temp al 2 uur lekker "constant" tussen 105-108 ?C.
Meat at 63 ?C.

Inderdaad... de PitmasteriQ blaast van onder (voorste gat van de onder hole's), je reply bevestigt mijn vermoeden Structor.

Na laatste hout toevoeging niet meer open geweest...(op foto maken na dan)..., temp dropte van 108 naar 80, maar binnen 11 minuten weer op 111 ?C, nog even iets geklommen naar 114, maar na 20 minuten weer op 108 ?C...

De probes van de Maverick foodprobe in het dikste gedeelte..., dome probe, achter de pork (koude kant kettle).
Probe van de PitmasteriQ bij de koude kant aan het rack.

Terug
Bovenaan Onderaan