BasBQ
Beef en Steak

1e run KJ en 1e keer PP

 
 

Kevin_v

Tondelzoeker
Berichten
18
Na lang wikken en wegen hebben we de beslissing genomen om een Kamado Joe aan te schaffen.
Afgelopen zaterdag hebben we hem opgehaald.

IMG_20200801_180442.jpg


Na veel youtube tutorials te hebben gezien over hoe je het vuur voorbereid op low en slow werd het tijd om deze tips en tricks in de praktijk te brengen met een stukje varken. Het maken van Pulled Pork stond al een tijd op mijn wensenlijstje, dit durfde ik op 'my first Weber' niet aan vanwege de flinke temperatuur schommelingen.

Bij de Makro heb ik een procureur van ongeveer 3kg gekocht, het stuk zag er goed uit. (Leer moment voor mijzelf, check de hele procureur goed als je hem uit de koeling haalt bij de Makro. Dit stuk heeft blijkbaar met een puntje tegen het koelelement oid. aangelegen en was nog half bevroren, dit heb ik niet in de gaten gehad. De rest was namelijk goed.)

Aan de hand van een recept op bbq helden ben ik begonnen met de dry rub, hier zat in:
- bruine suiker
- zout
- chilipoeder
- knoflookpoeder
- gemalen komijn
- grilled paprika poeder
- verse peper.

Qua hoeveelheid kwam het neer op alles 2 eetlepels behalve de paprika poeder dat waren er 4.

IMG_20200802_130519.jpg

De pork ging op de Q en heb nog wat hickory chunks bij de kolen gedaan.
De temperatuur bleef een lange tijd 4 a 5 uur heel erg stabiel (110 graden). Na deze tijd liep de temperatuur terug richting de 93 graden en heb ik iets bij moeten stellen.
Rond de 70 graden heb ik de pork in een glaze gezet van witte azijn, honing en smokey bbq saus. Daarna ingepakt in alu folie voor verdere bereiding.

IMG_20200802_141949.jpg
IMG-20200802-WA0019.jpg

Uiteindelijk kwam ik in gevecht met de temperatuur, deze bleef zakken. Achteraf gezien heb ik te weinig houtskool heb gebruikt om genoeg energie te hebben voor de lange tijd koken, ik heb dus nog wat extra moeten toevoegen. Leermoment voor de volgende keer ;-).


IMG_20200803_011029.jpg


Uiteindelijk na veel geduld kwam het varkentje zo uit de folie.

IMG_20200803_011140.jpg
IMG_20200803_012456.jpg


Was erg goed te pullen, op een hoekje na die erg droog was. Ik vermoed het stukje wat nog half bevroren was..

IMG_20200804_105854.jpg

Genoeg verbeter punten en dus een goede reden voor nog varkentje (als de vriezer leeg is haha) :)
Maar de smaak en structuur was top!

1596533453555.png
 
Laatst bewerkt:
Lekker hoor. Ziet er goed uit
Tip: volle bak brandstof erin. Dan heb je altijd genoeg. En als je klaar bent met bbq-en alle lucht schuiven dicht. Dan dooft het vuur vanzelf en kan je de overgebleven brandstof volgende keer weer gewoon gebruiken
Extra tip : doe volgende keer een foto van je gerecht op de bbq erbij. Nu loop je waarschijnlijk een sticker mis
 
Lekker hoor. Ziet er goed uit
Tip: volle bak brandstof erin. Dan heb je altijd genoeg. En als je klaar bent met bbq-en alle lucht schuiven dicht. Dan dooft het vuur vanzelf en kan je de overgebleven brandstof volgende keer weer gewoon gebruiken
Extra tip : doe volgende keer een foto van je gerecht op de bbq erbij. Nu loop je waarschijnlijk een sticker mis

Dankjewel voor de tips!

Wat de laatste betreft, ik was ver na etenstijd klaar haha. Dus heb het gerecht even moeten parkeren. Maar als lunch is de pork ook niet vervelend 😋.
 
De Joe gelijk lekker aan het werk gezet en leermomenten voor de volgende run geleerd
 
Ah zo! In the of the moment zelf vergeten! Maar gelukkig heeft mijn vriendin een foto gemaakt :) Hij staat erbij!

Thanks
Gelukkig 😁
Ben geen moderator, maar volgens mij heb je een sticker verdiend.
Gefeliciteerd
 
Prima keuze Q gemaakt, ga je lang van genieten. PP ziet er ook heerlijk uit, gefeliciteerd met je knor
 
Yes, gelukkig heb je deze mooie reportage compleet gemaakt met een foto van het vlees op de BBQ.
Zeer sticker/badge waardig.
Gefeliciteerd met je Knor
 
De verkoper zei me bij de eerste opstart dat je de kamado gewoon best altijd vult tot net onder de vuurkorf/deflector. Dat zit je meestal safe. Maar voornaam is ook het houtskool. Ik heb hem 2 zaken laten meebrengen waarvan eentje restaurant grade die ik kon gebruiken voor zo goed als alle bereidingen. En dan nog een zak Big Blocks van Kamado Joe zelf die ik best gebruik bij L&S bereidingen. Maar daar ben ik nog niet aan toe gekomen.

Maar het getrokken varkentje ziet er wel heerlijk uit.
 
Ziet er lekker uit, gratz met knorrie!

Een droog stukje in de procureur kan gebeuren (niet alle delen in de procureur zijn hetzelfde), staat vermoedelijk los van het bevroren stukje. Als alles gepulled is, lekker mengen en dan komt dat wel goed. ;)
 
De verkoper zei me bij de eerste opstart dat je de kamado gewoon best altijd vult tot net onder de vuurkorf/deflector. Dat zit je meestal safe. Maar voornaam is ook het houtskool. Ik heb hem 2 zaken laten meebrengen waarvan eentje restaurant grade die ik kon gebruiken voor zo goed als alle bereidingen. En dan nog een zak Big Blocks van Kamado Joe zelf die ik best gebruik bij L&S bereidingen. Maar daar ben ik nog niet aan toe gekomen.

Maar het getrokken varkentje ziet er wel heerlijk uit.

Ik heb momenteel een zak Black Label houtskool, deze kreeg ik bij de aankoop. Er werd inderdaad als tip gegeven de kamado flink te vullen, alleen kwam ik een tutorial op youtube tegen hoe je de Joe kan opstarten voor low en slow. Waardoor toch de twijfel (lees. eigenwijsheid) is ontstaan en de verkeerde keuze is gemaakt. Maar ach er is nog zoveel te leren rondom deze manier van koken, dat maakt het alleen maar leuk! :).

Ben benieuwd naar de Big Blocks lees er wisselende verhalen over. Maar goed het beste is zelf ervaren.
 
Ik heb nog geen echte L&S gedaan. En eerlijk gezegd heeft hij 4 x gebrand, waarvan de eerste keer eventjes zuiver fikken.
Heb dus 2 x een reverse sear gedaan waarbij de sessies niet lange ral een uur duurden en dan een uurtje een kippetje erop.

Wil eerst het toestel wat beter leren kennen voordat ik aan de lange sessies begin en mss eerst eens een knorretje doen.
 
Ik twijfelde wel of ik moest beginnen met L&S, alleen hebben alle goede foto's van PP op dit forum mij over de streep getrokken haha.
Ik heb mezelf wel echt de tijd gegund om te kijken hoe de Joe reageerde. Dus rustig opstoken, temperatuur stabiel krijgen, spelen met luchttoevoer etc. voordat de knor erop werd gelegd.
 
Prima verslag lekker broodje PP en gefeliciteerd met je sticker


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
 
Terug
Bovenaan Onderaan