F
floriske
Gast
Afgelopen zaterdag onze nieuwe Weber WMT GBS in gebruik genomen en meteen goed begonnen met low & slow ribs.
Hiervoor heb ik de Minion methode gebruikt met Weber briketten (niet jullie favoriet, maar ik heb ze nu eenmaal nog liggen): 18 koude met daarop 12 hete briketten. Hiermee heb ik de WMT aan het rooster ruim 3 uur op ca 120 graden weten te houden met de onderste en bovenste schuif slechts minimaal open. Daarna (eigenlijk na het terugleggen van de ribs nadat ze uit de folie kwamen) moesten de schuiven wat meer open om er genoeg warmte in te krijgen.
Voor het recept heb ik een aantal gevonden recepten welke niet helemaal omvatten waar ik naar zocht gecombineerd met de uitzondering dat ik vanwege het tijdsbestek moest kiezen voor 2-1-1- ipv 3-2-1:
Foto's
Voorbereiding:
Na 1,5 dag marineren
BBQ opstelling (Minion methode):
Na 2 uur, voor het inpakken:
Het eindresultaat:
Conclusie:
De ribs waren heerlijk! Ook de gasten waren gelukkig erg te spreken over het resultaat.
De volgende keer ga ik het recept nog wel wat aanpassen, het geheel mag nog net wat pittiger/kruidiger dus ik ga of hot chilisaus gebruiken of meer sambal en cajun kruiden toevoegen.
Leermomenten:
Het gehele proces was 1 groot leermoment omdat het de eerste keer low & slow was.
Het lastigste was toch wel een opstelling verzinnen om slechts 12 briketten heet te krijgen, maar met de starter op z'n kop en een stapeltje stenen was dat uiteindelijk goed te doen.
Vragen:
Ik had in het begin de deksel met de thermometer boven de briketten liggen en daarmee was het temperatuurverschil met de oventhermometer op het rooster wel erg groot (170 om 120 graden), nadat ik de deksel andersom gelegd had (met de thermometer boven de ribs) kwam dit wat dichter bij elkaar, maar ik weet nog steeds niet wat nu de juiste dekselpositie is.
Hiervoor heb ik de Minion methode gebruikt met Weber briketten (niet jullie favoriet, maar ik heb ze nu eenmaal nog liggen): 18 koude met daarop 12 hete briketten. Hiermee heb ik de WMT aan het rooster ruim 3 uur op ca 120 graden weten te houden met de onderste en bovenste schuif slechts minimaal open. Daarna (eigenlijk na het terugleggen van de ribs nadat ze uit de folie kwamen) moesten de schuiven wat meer open om er genoeg warmte in te krijgen.
Voor het recept heb ik een aantal gevonden recepten welke niet helemaal omvatten waar ik naar zocht gecombineerd met de uitzondering dat ik vanwege het tijdsbestek moest kiezen voor 2-1-1- ipv 3-2-1:
Ingredi?nten:
- 2 of 3 strengen lendespareribs/babyback ribs (1,5 ? 2 kg)
- 300 ml ketjap manis
- 100 ml olijfolie
- 200ml chilisaus
- 3 tl sambal oelek
- 1 tl cajun kruiden
- 1 tl zout
- 100 gram bruine suiker
- 4 teentjes knoflook, uitgeperst
- 2 el honing
Bereiding
- Breng de ketjap, olie en chilisaus aan de kook
- Los de suiker en zout in de vloeistof op
- Voeg de cajun kruiden, sambal en knoflook toe
- Haal de pan van het vuur en klop de vloeistof met een garde een minuut lang goed door zodat de olie goed vermengd wordt met de ketjap en de chilisaus
- Voor de glaze/basting haal je 200 ml uit de pan en breng je dit opnieuw aan de kook
- roer hier de honing doorheen. Laat dit mengel afkoelen en zet het weg voor gebruik bij de barbecue
- Snijdt de spareribs in porties. Uit 1 sparerib snij je 2 of 3 porties
- Als het eerste deel marinade is afgekoeld, haal je de stukken sparerib er door heen en leg je ze in een pan of braadslede
- Giet het restant van de marinade over de spareribs in de pan of braadslede
- Laat de spareribs minimaal 24 uur marineren en haal ze ongeveer iedere 6 uur opnieuw door de marinade zodat deze goed over de ribs verdeeld wordt
- Zorg dat je je barbecue ingericht hebt met 2 zones, naast de kooltjes plaats je een aluminium wegwerp druipbak, gevuld met water.
- De ideale temperatuur op het rooster ter hoogte van de ribs is tussen de 100 en 150 graden
- leg de spareribs boven de druipbak en met de botjes naar beneden of in een ribrek.
- Laat de spareribs zo ongeveer 3 uur liggen
- Wikkel daarna de spareribs in aluminium folie met ca 30ml appelsap per rib (15ml per halve rib)
- Leg de spareribs weer terug op de bbq en laat ze zo ongeveer 2 uur liggen
- Haal daarna de spareribs uit de aluminium folie en smeer ze in met de glaze/basting
- Herhaal dit na ongeveer een half uur
- Wacht nog een half uur en genieten maar!
Foto's
Voorbereiding:

Na 1,5 dag marineren

BBQ opstelling (Minion methode):

Na 2 uur, voor het inpakken:

Het eindresultaat:

Conclusie:
De ribs waren heerlijk! Ook de gasten waren gelukkig erg te spreken over het resultaat.
De volgende keer ga ik het recept nog wel wat aanpassen, het geheel mag nog net wat pittiger/kruidiger dus ik ga of hot chilisaus gebruiken of meer sambal en cajun kruiden toevoegen.
Leermomenten:
Het gehele proces was 1 groot leermoment omdat het de eerste keer low & slow was.
Het lastigste was toch wel een opstelling verzinnen om slechts 12 briketten heet te krijgen, maar met de starter op z'n kop en een stapeltje stenen was dat uiteindelijk goed te doen.
Vragen:
Ik had in het begin de deksel met de thermometer boven de briketten liggen en daarmee was het temperatuurverschil met de oventhermometer op het rooster wel erg groot (170 om 120 graden), nadat ik de deksel andersom gelegd had (met de thermometer boven de ribs) kwam dit wat dichter bij elkaar, maar ik weet nog steeds niet wat nu de juiste dekselpositie is.