BasBQ
Beef en Steak

(1e keer) low & slow ribs

F

floriske

Gast
Afgelopen zaterdag onze nieuwe Weber WMT GBS in gebruik genomen en meteen goed begonnen met low & slow ribs.

Hiervoor heb ik de Minion methode gebruikt met Weber briketten (niet jullie favoriet, maar ik heb ze nu eenmaal nog liggen): 18 koude met daarop 12 hete briketten. Hiermee heb ik de WMT aan het rooster ruim 3 uur op ca 120 graden weten te houden met de onderste en bovenste schuif slechts minimaal open. Daarna (eigenlijk na het terugleggen van de ribs nadat ze uit de folie kwamen) moesten de schuiven wat meer open om er genoeg warmte in te krijgen.

Voor het recept heb ik een aantal gevonden recepten welke niet helemaal omvatten waar ik naar zocht gecombineerd met de uitzondering dat ik vanwege het tijdsbestek moest kiezen voor 2-1-1- ipv 3-2-1:

Ingredi?nten:
- 2 of 3 strengen lendespareribs/babyback ribs (1,5 ? 2 kg)
- 300 ml ketjap manis
- 100 ml olijfolie
- 200ml chilisaus
- 3 tl sambal oelek
- 1 tl cajun kruiden
- 1 tl zout
- 100 gram bruine suiker
- 4 teentjes knoflook, uitgeperst
- 2 el honing

Bereiding
- Breng de ketjap, olie en chilisaus aan de kook
- Los de suiker en zout  in de vloeistof op
- Voeg de cajun kruiden, sambal en knoflook toe
- Haal de pan van het vuur en klop de vloeistof met een garde een minuut lang goed door zodat de olie goed vermengd wordt met de ketjap en de chilisaus

- Voor de glaze/basting haal je 200 ml uit de pan en breng je dit opnieuw aan de kook
- roer hier de honing  doorheen. Laat dit mengel afkoelen en zet het weg voor gebruik bij de barbecue

- Snijdt de spareribs in porties. Uit 1 sparerib snij je 2 of 3 porties
- Als het eerste deel marinade is afgekoeld, haal je de stukken sparerib er door heen en leg je ze in een pan of braadslede
- Giet het restant van de marinade over de spareribs in de pan of braadslede
- Laat de spareribs minimaal 24 uur marineren en haal ze ongeveer iedere 6 uur opnieuw door de marinade zodat deze goed over de ribs verdeeld wordt

- Zorg dat je je barbecue ingericht hebt met 2 zones, naast de kooltjes plaats je een aluminium wegwerp druipbak, gevuld met water.
- De ideale temperatuur op het rooster ter hoogte van de ribs is tussen de 100 en 150 graden

- leg de spareribs boven de druipbak en met de botjes naar beneden of in een ribrek.
- Laat de spareribs zo ongeveer 3 uur liggen
- Wikkel daarna de spareribs in aluminium folie met ca 30ml appelsap per rib (15ml per halve rib)
- Leg de spareribs weer terug op de bbq en laat ze zo ongeveer 2 uur liggen
- Haal daarna de spareribs uit de aluminium folie en smeer ze in met de glaze/basting
- Herhaal dit na ongeveer een half uur
- Wacht nog een half uur en genieten maar!

Foto's

Voorbereiding:
20160414_181840.jpg

20160414_200133.jpg

20160414_203253.jpg


Na 1,5 dag marineren
20160416_134247.jpg


BBQ opstelling (Minion methode):
20160416_132032.jpg

20160416_133741.jpg


Na 2 uur, voor het inpakken:
20160416_160132.jpg


Het eindresultaat:
20160416_182540.jpg

20160416_182643.jpg


Conclusie:
De ribs waren heerlijk! Ook de gasten waren gelukkig erg te spreken over het resultaat.

De volgende keer ga ik het recept nog wel wat aanpassen, het geheel mag nog net wat pittiger/kruidiger dus ik ga of hot chilisaus gebruiken of meer sambal en cajun kruiden toevoegen.

Leermomenten:
Het gehele proces was 1 groot leermoment omdat het de eerste keer low & slow was.
Het lastigste was toch wel een opstelling verzinnen om slechts 12 briketten heet te krijgen, maar met de starter op z'n kop en een stapeltje stenen was dat uiteindelijk goed te doen.

Vragen:
Ik had in het begin de deksel met de thermometer boven de briketten liggen en daarmee was het temperatuurverschil met de oventhermometer op het rooster wel erg groot (170 om 120 graden), nadat ik de deksel andersom gelegd had (met de thermometer boven de ribs) kwam dit wat dichter bij elkaar, maar ik weet nog steeds niet wat nu de juiste dekselpositie is.
 
Ziet er goed uit!
Bij de deksel wil je eigenlijk de opening aan de andere zijde dan de briketten, hierdoor moet de lucht eigenlijk langs je vlees om weg te kunnen (ipv recht omhoog). Hierdoor krijg je soms idd dat de thermometer boven de kolen hangt. Nu zie je meteen waarom velen een thermometer net boven het rooster hebben liggen, aangezien degene in de deksel dan niet echt accuraat is :D

Dat aluminium folie in je starter, was dat om de kolen meer bij elkaar te hebben voor het aansteken ofzo?
Heb een paar keer een grote starter gebruikt voor 10 briketten (bij een kameraad thuis), maar ik had ze in het grote gedeelte gedaan (amper een bodempje), 3 aanmaakblokjes eronder en toen ging het best goed. :D Maar ik kan me voorstellen dat er betere methoden zijn bij een grote starten en weinig kolen.
 
@SilverFox: daarom had ik ook al een oventhermomether aangeschaft. Dat de deksel andersom moet klinkt erg logisch, maar dan is de thermometer in de deksel niet of nauwelijks bruikbaar.

Verder thx voor de complimenten, ik heb de "smaak" te pakken, nu nog eens nadenken over wat het volgende wordt.
 
Precies! (Ikea heeft mooi goedkope trouwens).
Ben benieuwd naar je volgende creatie! ;)
 
Ik heb nu gewoon zo'n "analoge" oventhermometer, werkt prima, maar de deksel moet er wel voor open. Ik wist niet zeker of de digitale thermometers ook geschikt waren voor het meten van de temperatuur aan het rooster (of je de pin gewoon zo in de Q mag leggen ipv deze in het vlees te steken?)

Edit: dat aluminiumfolie in de starter was om er voor te zorgen dat de vlammen van de aanmaakblokjes niet te veel langs de briketten gingen.
 
Zolang ze niet rechtstreek boven het vuur liggen (kabeltje ook niet), gaat het goed. Minstens tot 250 graden geen probleem.
De probe net boven het rooster hangen (in een steuntje of aardappel of kurk oid) en gaan :D
Zo'n ding van ikea kost minder dan 10 euro (heb geen aandelen) en is ideaal om mee te beginnen. Is met een draadje, haal er meteen 2; 1 voor in je vlees en 1 voor net boven je rooster (paar centimeter). Groot voordeel is dat hij dan ook niet open hoeft. (Kabeltje kun je dan via de luchtopening aan de bovenzijde doen, dan beschadigd hij niet)
Wwet het niet geheel zeker, maar ik meen dat er zelfs een magneet in zit om hem aan de bbq te klemmen :D
 
SilverFox zei:
Zolang ze niet rechtstreek boven het vuur liggen (kabeltje ook niet), gaat het goed. Minstens tot 250 graden geen probleem.
De probe net boven het rooster hangen (in een steuntje of aardappel of kurk oid) en gaan :D
Zo'n ding van ikea kost minder dan 10 euro (heb geen aandelen) en is ideaal om mee te beginnen. Is met een draadje, haal er meteen 2; 1 voor in je vlees en 1 voor net boven je rooster (paar centimeter). Groot voordeel is dat hij dan ook niet open hoeft. (Kabeltje kun je dan via de luchtopening aan de bovenzijde doen, dan beschadigd hij niet)
Wwet het niet geheel zeker, maar ik meen dat er zelfs een magneet in zit om hem aan de bbq te klemmen :D

Plus 1. De Ikea thermometer is idd voorzien van een magneet. Die heet trouwens de "fantast".
 
mooie lekkere ribs hoor
 
Thx allen!

Ik denk dat ik ook al weet wat de volgende low & slow run gaat worden. Een mooi flink stuk buikspek aan 1 stuk 
 
Lekkere ribbels! Mooi resultaat!
 
Wat ziet die BBQ er netjes uit na zo'n run. Heb je hem tussendoor schoongemaakt of zo...
Overigens zien je ribbels er heerlijk uit hoor.
 
floriske zei:
@SilverFox: daarom had ik ook al een oventhermomether aangeschaft. Dat de deksel andersom moet klinkt erg logisch, maar dan is de thermometer in de deksel niet of nauwelijks bruikbaar.

Verder thx voor de complimenten, ik heb de "smaak" te pakken, nu nog eens nadenken over wat het volgende wordt.
Klopt daarom idd ikea. Aan de andere kant. Als je weet dat het verschil 50 graden is ben je er ook

Sent from my SM-G920F using Tapatalk

 
RvH6511 zei:
Wat ziet die BBQ er netjes uit na zo'n run. Heb je hem tussendoor schoongemaakt of zo...
Overigens zien je ribbels er heerlijk uit hoor.
Nee hoor, niet schoongemaakt tussendoor. Het was wel de eerste keer dat de BBQ gebruikt werd. Verder heb ik de Ribs goed uit laten lekken alvorens ze er op te leggen en ze er voor het basten/glazen afgehaald en in een braadslede gelegd.
 
Ziet er lekker uit voor de eerste keer...dat er maar meer mogen volgen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan