BasBQ
Beef en Steak

1e keer buikspek

 
 
 

PeeVee

Kooltjesharker
Berichten
127
Het was gisterenavond nog best lekker weer en ik had een stuk buikspek van ruim 1 kg in zak met coloro en bruine suiker rub liggen. Side smokertje aangestoken en lekker 3 uur laten roken ergens tussen 100 en 130 graden. Het ligt nu even te rusten in een stukje folie. Het ruikt errug lekker, we blijven nog een half uurtje wakker op een stukje te proeven ;-)

p3140026s.jpg


p3140027s.jpg


Update over de smaak volgt nog ;-)
 
pffffff dat ziet er errug lekker uit PeeVee!!!
 
Ziet er zeer smakelijk uit :)
 
Zo, daar was ik ook nog wel een half uurtje voor wakker gebleven.... Of had het gewoon gelijk opgegeten, een van de twee, hmmm. Ziet er zeer smakelijk uit.
 
Mjam, ziet er smakelijk uit.
 
Lekker hoor, denk alleen dat hij erg snel op is ;).
 
Het was maar een experimentje dus vanuit dat oogpunt is ieder resultaat goed. We hebben 'm een half uurtje laten rusten en daarna een stukje van de zijkant afgesneden en geproefd. Smaak was goed maar wel behoorlijk zout. Vlees was zeker niet droog, maar de rode delen waren niet zacht, waarschijnlijk iets te lang gegaard. Kerntemperatuur was 72 graden, dat is volgens mij ook aan de hoge kant. Heeft nu ruim 3 uur gelegen, de volgende keer haal ik 'm er na 2,5 uur uit denk ik.

Ik heb 'm ingewreven met rietsuiker en colorozo. Het zoete bijsmaakje van de bruine suiker icm de rooksmaak was erg aangenaam. Ik heb het stuk nog even laten rusten en daarna in de koelkast gelegd. Ik wil 'm vanmiddag een uurtje in de vriezer te leggen totdat ie wat stijver is, dan eens kijken of ik er met de snijmachine mooie plakjes van kan snijden. Een paar dunne plakjes op broodje lijkt me erg lekker, maar misschien ook op een hamburger oid.

Vanavond waarschijnlijk de hampunt in de "side smoker". Ik heb overigens zo'n goedkopie "Oklahoma" model en die werkt prima. Ik had boven het gat tussen "voorkorf" en "ketel" een gietijzeren pan met water gezet als "warmtebuffer" om de temperatuur beetje rond de 100 graden te houden (zoals in ProQ smoker of de WSM), ook dat was een experiment en is goed gelukt. Normaal ligt temperatuur zo rond de 130 - 140 graden (of hoger). Begonnen met briketten, daarna om het uur een mooi stukje kurkdroog haardhout (van fruitbomen hier uit de buurt, eigen "oogst") bijgelegd. Ik vind dat minstens zo goed gaan als rookhout, bovendien scheelt het briketten. Zal wel niet helemaal zijn zoals het hoort, maar ik vind het resultaat prima.
 
Bedoel je met de voorkorf het deel waar je het vuur in stookt? Dat deel heet de firebox, het deel waar het vlees in gaat de smoke chamber.

Heb je een foto van je offset? Er zit een groot warmteverloop in de smoke chamber, heet bij de firebox en een stuk koeler bij je schoorsteen. Met een aantal platen in je smoke chamber kun je dat voor een groot deel compenseren.

Offsets worden in de VS ook stick burners genoemd en vaak alleen op hout gestookt, niks mis mee dus. Alleen oppassen voor te veel rook anders wordt je vlees bitter. Dit zijn de lastigste barbecues ;)
 
heerlijk PeeVee!
 
Hi Noskos, hier is mijn stoomlocomotiefje:

481254_490700900993446_2015986784_n.jpg


Het stuk vlees dat je ziet is een hampunt, die ligt er nu op. Ik heb vlak naast het gat tussen de "firebox" en de "smoke chamber" een grote gietijzeren pan met 3 l. water staan zonder deksel. Dat houdt de temperatuur mooi tussen 100 en 120 graden. Zonder die pan, kan het nog wel eens (flink!) hoger worden als er een nieuw houtje bij gaat. Ik start met een schoorsteentje briketten, en dan lag ik er een (kurk!)droog stuk hout bij (fruitboom) + een stuk hout van de voorraad die buiten ligt (prunus). Buikspekkie heeft er wel wat te lang opgelegen, meer dan 3 uur. Resultaat is desondanks toch niet verkeerd:

Spekje even laten opstijven in de vriezer en dan plakjes snijden:
p3140026_s.jpg


Tussenresultaat:
p3140030_s.jpg


Even inzoomen:
p3140028_s.jpg


Halverwege (best zwaar werkje):
p3140031_s.jpg


Bordje met ong. 700g aan plakjes, mag het een onsje meer zijn?
p3140032_s.jpg


De plakjes uit het midden zijn het lekkerst. Niet te zout, lekker rokerig en beetje zout. Ik denk dat het roze (vlees) iets te droog is, maar het witte gedeelte is heerlijk zacht en samen smaakt het prima. Morgen mee naar het werk op brood. Mijn collega's op school bedelen ook al via facebook of ik op roggebrood met spek ga tracteren hihi.
 
Dat ziet er goed uit!
Hoe bevalt die snijmachine?
 
Dominique zei:
Hoe bevalt die snijmachine?
Het is een ROTDING; het snijden gaat moeizaam omdat het "schuifding" niet makkelijk schuift en bovendien veel te licht/flimsy (plastic) van constructie is. Verder pakt het schuifding niet lekker beet (pijne vinger nu) en moet je veel kracht zetten tegen het te snijden stuk vlees aan. Schoonmaken is ook een ramp; je kunt nergens goed bij. Zeer ondoordacht maar eerlijk is eerlijk, het is een goedkopie Makro ding dus alle waar naar z'n geld. Wat ie moet doen (plakjes snijden), dat doet ie wel en met een mes had ik het niet zo mooi gekregen. Ding kost minder dan 100 Euro. Volgens mij kon ik toen geen "middenklasser" vinden, het volgende apparaat was opeens weer VEEL duurder.
 
Ok dan! Ik heb er namelijk ook al eens naar staan kijken, maar weet dus nu dat ik het daarbij moet laten. Balen wel, dat hij zo tegenvalt.
 
Jammer dat je snijmachine niet bevalt maar je spek ziet er daarom niet minder goed uit hoor!
 
Idd wat Nosmo zegt +1
Naar mijn mening heeft je spek er niet te lang op gelegen hoor.
Je kan volgens mij een aantal dingen doen.

  • Het spek garen naar de 65?C (dit is dan een halffabricaat, en dient later dan nog wel verder verwerkt te worden)
  • Het spek garen naar 72?C (dan is het een eindproduct, voor b.v. op brood e.d)
  • Of nog verder doorgaren ??C (en misschien zelfs inpakken), om het superzacht te krijgen
Dit laatste is alleen maar theorie, aangezien ik dit niet eerder heb gezien.


Mijn spek heeft er destijds zo'n 7 ? 8 uur opgelegen om tot 72?C te komen bij ongeveer 107?C dome temp. (maar er zijn meerdere wegen naar Rome) ;)

http://macsbbqpit.blogspot.nl/2012/10/world-bacon-day-2012.html

Mac


 
Terug
Bovenaan Onderaan