BasBQ
Beef en Steak

Zuurkoolspek

Ken

Sprokkelaar
Mijn vrouw begon spontaan te kletsen over brood maken. Grote vraagtekens bij mij aangezien ze 3x per jaar kookt.
Vroeger toen de neefjes en nichtjes kwamen logeren was de 1e vraag: Is oom thuis? (ik was veel weg)
Waarom dan? Vroeg mijn vrouw.....O dan kunnen we gewoon lekker eten....tja hihi
Maar goed: ik dacht dat ik dan ook wel weer iets kon proberen wat ik al een tijd niet had geprobeerd. Zuurkoolspek!!
Ik heb er maar meteen een project van gemaakt.
Ik had nog varkenslende liggen en heb die gepekeld enz enz.
Om een lang verhaal kort te maken (te laat?) foto's komen later want ik was aan het experimenteren.
Ik heb een paar goeie stukken in de brine gedaan, ook omdat ik denk dat de basis hetzelfde is als Canadian Bacon, oftewel back bacon.
Maar ik begrijp niet goed wat nou echt zuurkoolspek is.
Heeft iemand een goed recept en of uitleg?
Inmiddels ziet de keuken er uit alsof er iets is ge-explodeerd met bloem........
IMG_5481 2.jpg

Frits

Administrator
Forumleiding

Wat ik begrepen had is dat zuurkool spek van de buik kwam en dat het niet gerookt wordt. Maar daar houd mijn kennis op

cold_as_ijs

Kooltjesharker
zuurkoolspek is gepekeld buikspek. Dus verder niet gerookt of gedroogd. Dus moet je het nog garen voor gebruik.
Canadian bacon is inderdaad de back bacon. Verschil met british bacon is dat ze daar het vetrandje eraan laten zitten terwijl de canadezen deze verwijderen. Ps de britten kennen ook streaky bacon wat dus van het buik komt en wat de amerikanen weer bedoelen met bacon.
Zo ver ik kan zien wordt canadian bacon altijd warmgerookt zodat het op ham lijkt

Ken

Sprokkelaar
Gewoon maken wat je lekker vindt.
Daar wordt aan gewerkt!!

Wat ik begrepen had is dat zuurkool spek van de buik kwam en dat het niet gerookt wordt. Maar daar houd mijn kennis op
Ik denk ook dat dat het ongeveer is. Misschien moet ik volg keer het niet meekoken, maar separaat opwarmen.
Het blijft een leuke hobby!

zuurkoolspek is gepekeld buikspek. Dus verder niet gerookt of gedroogd. Dus moet je het nog garen voor gebruik.
Canadian bacon is inderdaad de back bacon. Verschil met british bacon is dat ze daar het vetrandje eraan laten zitten terwijl de canadezen deze verwijderen. Ps de britten kennen ook streaky bacon wat dus van het buik komt en wat de amerikanen weer bedoelen met bacon.
Zo ver ik kan zien wordt canadian bacon altijd warmgerookt zodat het op ham lijkt
Ja. Ik heb nu de lende gebruikt en ga kijken hoe dat is. Is het niets dan kan ik het altijd nog roken.
Casselerrib is ook nog een variatie :)
Toch grappig. Van het 1 rol je in het ander.

Bovenaan Onderaan