BasBQ
Beef en Steak

zelfgebouwde offsetsmoker.

  • Onderwerp starter Ton van der Sluijs
  • Startdatum
T

Ton van der Sluijs

Gast
Hallo allemaal. ben net binnen maar doe meteen volop mee!!
Hieronder de bouw van mijn smoker.  vorig jaar liet iemand een foto zien van een offsetsmoker.... ik was meteen verliefd! In dezelfde week materiaal gesprokkeld bij een klant van ons en mijn oude BBQ ( een oude LPG tank aangepast...  Zie hieronder zelf....




















en dan hier het resultaat;




 
dat heb je heel knap gemaakt, denk dat je hier heel erg veel plezier van gaat krijgen.

Ik ga dit draadje wel even verplaatsen naar DIY, daar hoort ie thuis tenslotte
 
Dat zier er erg mooi uit. Respect voor mensen met 2 rechterhanden!
 
Hey Leo dank je... wist ik niet.. Ja Low en Slow is een hobby geworden! Je leeft ook samen de hele dag naar het "feestmaal "toe. Het moment van de eerste snede; de eerste hap. Daar kan geen chef kok tegenop.
 
Dank je wel Ener!!

Ondertussen al een paar verbeteringen gemaakt inzake de toeloop van lucht naar het vuur.  Een  voorkamer, waar de binnenkomende lucht wordt voorverwarmt en een plaatje, wat er voor zorgt, dat alle lucht d??r het vuur moet
 
Kijk, dat zijn nou de mooie projecten.
Ziet er gewoon professioneel uit!!!!
En soms bekruipt mij het gevoel dan....waarom kan ik dat niet.....
 
Mooi project hoor!! :D
 
Mooie zelfbouw offset hoor!!!
 
Heel mooi gemaakt! Diffuserplaat ziet er ook goed uit.
 
H? Ton mooi apparaat en nog leuker dat je hem zelf gebouwd hebt daar heb je wel voldoening bij.
 
Ton, dat ziet er TOPPIE uit!
 
mooi project Ton , vooral ook de rvs binnen afwerking.
je dwingt de hitte via dat kanaal  beneden naar onder de roosters om de hitte te verdelen neem ik aan ,werkt dat?
 
Hallo AV en Chef Martin... Bedankt voor jullie reacties......  Als je de hitte niet naar onderen geleidt, wordt de temperatuur boven in de ketel 400gr C.  Door de hete gassen naar beneden te dwingen, dus tegen de natuur in,  vertraagd de stroom en daarmee zakt de temperatuur.... ik zet een alu bakje met water en appelsap net achter de cone van de deflectieplaat; dat kookt dan... Op de foto's zie je difussorplaten over de gehele ketellengte.... ik werk nu alleen nog maar met de meest rechtse..... De temperatuur tussen de eerste en en laatste meters verschilt vaak niet meer dan 10-15 graden.  Opstoken doe ik op vurehout tot 350 graden rookgastemperatuur, mede omdat de wanddikte 8mm bedraagt van de ketelromp... Als de temperatuur dan gezakt is naar 160 gr, gaan de in de chimneystarter bereide Weberbriketten op het vuur en de spareribs op de roosters...... Dan reguleer ik de onderwindkleppen, tot dat de gewenste temperatuur van 110-125 gr is bereikt, en daar blijft ie 5 uur op hangen........
 
mooi project met een prachtig resultaat.
Gaaf hoor zo'n zelf gebouwde offset smoker :)
 
Zeer mooi gemaakt!
Ik heb zelf ook een (door iemand anders gemaakte) zelfbouw.
Mijn interesse gaat uit naar de diffuserplaat;
De temperattur bij de firbox loopt bij mij opm tot 150-160C.
Aan het eind van de bbq box is dat dan 110C
Ik overweeg dus ook een diffuser te maken.
Hoe groot is de diffuser die je nu gebruikt ten opzichte van de hele BBQ box?


 
Terug
Bovenaan Onderaan