BasBQ
Beef en Steak

Zelf rookworst maken

 
 

zktom82

Tondelzoeker
Berichten
23
Hi folks,

Van het weekend wordt het snertweer, hoewel dat eigenlijk ook wel lekker klinkt, is de keus gevallen op boerenkool met rookworst.
We nemen gewoon kant en klare verse worst, maar ik wil deze zelf gaan roken.
Het plan is om warm te roken met een combinatie van beuken en eiken. Heb hier echt nul ervaring mee dus als iemand tips heeft?
Er moet nog wel even wat rookhout aangeschaft worden, kan ik beter snippers of chunks nemen? En hoeveel heb ik dan ongeveer nodig?
Mocht er nog iemand een recept hebben hou ik me aanbevolen.👍
 
Echt rookworst roken wordt gedaan “koud”. Dat gebeurt met rooksnippers.
In deze ga je warm roken.
Ik rook mijn verse worst volgens het recept wat ik hier heb gevonden een uur of 3 rond de 70 a 80 graden met gewoon chunks met mijn lievelingshout. Kersen i.c.m. Wat pittigs zoals pecan. Op 1 punt aansteken en rustig op temperatuur laten komen en dan de zuurstof toevoer beperken.
 
Vorige week wat simpel rookwerk gedaan in de Bastard. Varkenssaucijsen bij de Slager gehaald want lekker vet. Vuurtje gemaakt en temp rond de 107gr gehouden. Flinke hand 60% Beuken en 40% eiken snippers in het vuur gemikt En schuiven flink geknepen. Lekker laten roken voor 1.5-2 uur. daarna temp iets opgevoerd en verder gegaard.

was zeer tevreden met resultaat, helemaal als je het direct verwerkt in de stamppot.
Zat echt een goede knapper in het velletje zoals bij de Hema..

check hier de foto’s van de sessie


gewoon doen.. en leer ervan. Hou goed de kleur in de gaten want je wil m niet oversmoken..

succes
 
Zo zagen de mijne er uit trouwens. 3 uurtjes op 80 graden de laatste keer.
4c8412b1ae5d762e3a9d49b782cffeb7.jpg
 
Thnx guys, gaat vast goed komen. 👍 Zal zondag het resultaat posten!🙏
 
Vragen horen niet thuis in L&S Daar is de rookkamer voor.
L&S is voor fototeportages op lage temperatuur en lang. Verplaatst;)
 
Ik probeer het af en toe. Temperatuur zo laag mogelijk en een combi van 50/50 eiken en beuken. Fijne verse worst. Ik doe het met snippers omdat ik daar nog veel van heb. Is wel echt lekker ook met gewoon supermarkt fijne verse worst. Begin het nu een beetje te beheersen. Wil het wel een keer maken met goede worst van de slager.

20200823_160317.jpg
 
Ik probeer het af en toe. Temperatuur zo laag mogelijk en een combi van 50/50 eiken en beuken. Fijne verse worst. Ik doe het met snippers omdat ik daar nog veel van heb. Is wel echt lekker ook met gewoon supermarkt fijne verse worst. Begin het nu een beetje te beheersen. Wil het wel een keer maken met goede worst van de slager.

Bekijk bijlage 9729
Super! en “gewoon” in de WGA.. hoe Kicken is dat
 
Ik heb zelfs in de wga uitgevonden hoe mega lekker worst kan zijn als je het low en slow rookt. Voorheen associeerde ik worst altijd met oud-hollands cremeren op een BBQ zonder deksel, wat heb ik al die tijd gemist zeg.
Lekker een verse worst, liefst met flink vet erin. Op 100-110 graden roken met flink wat turf of eiken tot een kern van 68C. Pas wel op met aansnijden want het sap spuit alle kanten op!

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) power met Tapatalk
 
Heerlijk toch ... #waarhaaljijdeworst?
 
Vandaag was het dan zo ver. Boerenkool met zelf gerookte worst.
Ik heb een chunk eiken en beuken gebruikt. De worst heeft ongeveer een uurtje rook gehad. Voor de eerste keer ben ik hartstikke tevreden. Ik denk dat ik wel op het randje zat met de hoeveelheid rook. Volgende keer ga ik iets minder proberen. Er is een klein rookringetje aanwezig en behalve leuk om eens te doen was het ook gewoon smullen. Zelfs de kids (3&6) vonden het geweldig!
18B6C3ED-6448-4214-8C88-260722D34AE5.jpeg

7C537761-FD23-4336-912C-5C7FA398C45C.jpeg

929696EA-C093-4DBA-953C-C30485CF7D5C.jpeg
 
Wat een heerlijke plaatjes
En ja, worst Low en slow bereiden met lekker rookhout.
100x zo lekker als "hollands cremeren".
 
jammie

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
 
Lekker hoor. En over roken is me ook al eens overkomen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan