BasBQ
Beef en Steak

zelf bouw off set smoker

Status
Niet open voor verdere reacties.

Little foekje

Kooltjesharker
Berichten
100
zoals eerder beloofd in het welkom forum is hier mijn topic over mijn bbq


Dat een handige vader handig is weten we allemaal. Maar dat je als kok zijnde een vader hebt die in de horeca apparatuur zit is helemaal handig....
 
Als ik het met me vader over bepaalde dingen hebt weet hij vaak wel waar ik het over heb. 

Me vader heeft me dan ook vaak aangespoord om me te helpen om iets op te bouwen,mocht ik iets voor me zelf willen beginnen. Dit heb ik echter nooit aangepakt en ben der eigenlijk ook nooit mee bezig geweest.
 
Tot ik het met me vader over bbq's ging hebben.
 
In het verleden heeft mijn vader een bbq gebouwt voor de vis vereniging en hier voor zorgde ik dan de catering als vrijwilliger. 

Toen we tot dit punt kwamen had hij het er over ,dat hij een mooie gas tank op de kop kon tikken voor weinig centen.
Dus terug denkend aan dat project zag ik dit eigenlijk wel zitten. Alleen dan om te gaan cateren om me centen mee te verdienen. 

Zo gezegd zo gedaan 2 dagen kwam ik langs en lag de tank in de tuin. Na er toch wel verbaast te zijn over de groote van de tank ging ik een beetje brain stormen over hoe hij zou moeten worden. De bbq voor de vis vereniging was eigenlijk een grill en lag de rooster direct op de kolen. Dit zag ik niet zo zitten eigenlijk. Als ik ergens voor een lange tijd zou staan zou dit erg veel concentratie weg nemen als ik met andere dingen bezig zou moeten zijn.
Echter dacht ik stiekem al aan een off set smoker, alleen wou ik me vader niet met al het werk opschepen.
 


Toen ik het toch ten spraken liet vallen zag hij zelf het eigenlijk best wel zitten.
Dus al snel werden er plannen gesmede. 

Weer 2 dagen later lag er al de schoorsteen en waren de eerste voorbereidingen voor de fire box gemaakt.




 
Toen werdt ik gebeld, of ik ff langs wou komen, hij had wat moois voor me. Toen ik weer in de tuin aan kwam lag daar niet 1 gas tank maar lagen er ineens 2. Hij kon deze gratis mee krijgen en gezien hij zijn huiswerk had gedaan, leek dit hem een mooie toevoeging als zijnde staande verlenging als zijnde rook kast.
 


De fire box die de opening aan de kopse kant heeft is opgebouwd uit 4mm plaatstaal.hier in zal nog een schuif worden gemaakt voor de lucht toe voer.
Verder komt hier nog een asbak met propaan brander er in (voor het aansteken van de kolen) dit zal een staaf vormige brander zijn en uitneembaar voor het behoud van. Boven op de as bak komt eem rooster te liggen voor de kolen. Of er een kolen maandje in komt moeten we nog kijken hoe op zich zelf brand.
 




Nadat deze gebouwd was gingen we aan de slag met het frame werk. Ook hier geen staal bespaard. Alles lekker stevig zodat dit levens lang mee kan gaan. Onder in het frame hebben we lekker veel ruimte over om hout te kunnen laten drogen.




 
Hierna zijn we de gastank gaan aan hechten. Dit ging niet geheel zonder slag of stoot. T was best lastig de rondingen in het 4 mm staal te krijgen van de firebox. Maar uiteindelijk is hij toch strak er tegen aan gekomen. Hierna hebben we de scharnieren bevestigt waarna we de deur er uit hebben geslepen (dit in deze volgoorde om een goeie pasvorm te krijgen met de schanieren zonder al de moeite van de zware deur)
Vervolgens hebben we aan de binnen zijde een sluit rand gemaakt voor zo veel mogenlijk lucht dichtheid. Deze hebben (later in het proces) ook nog een keer aan de buitenkant gemaakt voor optimalisatie.








 
Vervolgens zijn we verder gaan borduren met de tweede tank. De aanhechting aan de eerste tank hebben we gemaakt met een tot een cilinder gedraaid plaat staal. Dit omdat we met veel rondingen zaten en bollingen. En het toch wel veel tover werk werdt om deze (strak) tegen elkaar te krijgen. Toen de cilinder aan de tweede cilinder gehecht was hebben we het proces herhaald van de scharnieren en de deur er in plaatsen (ditmaal met 3 scharnieren omdat het hangend gewicht is). Eenmaal geplaatst hebben we de eerste tank geprepareerd voor aan hechting en de schoorsteen geplaatst. Na dit alles zijn we de 2 tanken gaan hechten. Ook dit was toch nog lastiger dan verwacht. Maar met wat wikken en duwen & vakmanschap van me ouwe heer is alles netjes op zijn plek gekomen.









Toen kwam ons besef, dat onze aanpak met een andere zijde kwam. Het gewicht van al het staal is behoorlijk opgelopen. Dus zijn we gaan denken over de mobilisatie van de bbq. Zeker als ik er mee wil gaan cateren is dat toch wel belangrijk. Dus na lang denken wat ik er onder wou (moest wel een beetje in style denken) kwam ik op marktplaat een advertentie tegen van gietijzeren wielen.
Deze waren van industri?le kwaliteit en konden elk na vertellen 300kg makkelijk hebben. Zwaar is ie maar dit moest helemaal goed komen. Dus zo gezegd heb ik er gelijk 10 bestelt (vond ze zo stoer en een mooie uitstraling hebben dat ik er nog meer mee wil doen) dit duurde echter langer dan geplant en hield ons ook aardig op. Maar eenmaal aangekomen na anderhalve week konden we weer een stap verder. Me vader had de poten verwijderd en mooie zooltjes gemaakt en gemonteerd om de wielen op te bevestigen. En het resultaat mag er wezen. We denken nu alleen (heb er toch genoeg :p) voor de stabiliteit er een 5e wiel aan te hangen. De firebox draagt toch wel het meeste gewicht en wordt haast niet ondersteunt. En zeker als de asbak rooster en brander der inhangen ( en eventueel de propaan tank van de brander)






 
Verder ben ik nog bezig geweest met de temperatuur aanduiding. Gezien ik de optische kant (niet alleen voor de presentatie maar vooral omdat (wij beide) de mentaliteit hebben : als je iets doet doe je het goed of je doet het niet)erg belangrijk vind wou ik grootte analoge wijzers hebben. Ik heb lang gezocht naar iets wat in mijn straatje viel. Wel gevonden maar niet kunnen vinden hoe ik ze hier naar toe kon krijgen voor een accepteerbare prijs. Maar tell-tru levert zeer mooie meters. Blijkbaar had mijn vader het geduld niet (gelukkig maar) maar hij wist 2 zeer mooie meters van de black basterd op de kop te tikken. (Een 3e gaat er nog komen maar is nog ff buiten budget) deze zullen elk hun plekje krijgen op 1 van de tanken. Als de 3e er komt komen er 2 op de grootte tank en 1 op de kleine.




 
Tot zo ver de bouw van de bbq. We zijn al ver gevorderd maar we zijn er nog niet. Alles moet nog kaal en netjes gespoten worden. Het 5e wiel moet er nog op en de meters moeten nog bevestigt worden. Verder is het alles nog netjes afwerken en pas maken. Maar ik houd jullie op de hoogte ;)
 
Gaaf apparaat wordt dit, en helemaal DIY(Dad) . Verder doe je niet zo veel aan verslaglegging . Goed bezig man, succes met de rest. Ben benieuwd naar het eindresultaat!

Gr. Mike


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Goed bezig
 
Little foekje zei:
@travelling crow: is dat sarcastisch bedoelt ?? Ik beschrijf hem toch wel netjes ?
Zekers... daarom ook de knipogende emoticons. Je hebt een 'heel' mooi verslag gemaakt, echt

Gr. Mike


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Travelling Crow zei:
Little foekje zei:
@travelling crow: is dat sarcastisch bedoelt ?? Ik beschrijf hem toch wel netjes ?
Zekers... daarom ook de knipogende emoticons. Je hebt een 'heel' mooi verslag gemaakt, echt

Gr. Mike


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Nee ok ik dacht al :p zo me best gedaan :) maar leuk alle positieve reacties.
 
WoW wat gaaf.

Een Oklahoma smoker is een droom, helaas kan ik niet lassen en moet ik dus flink sparen :(
 
Richard zei:
WoW wat gaaf.

Een Oklahoma smoker is een droom, helaas kan ik niet lassen en moet ik dus flink sparen :(
Ik voel met je mee!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Gevonden, gaaf project! Jullie zijn al wel een stukje verder zie ik.
Een Oklahoma Joe is idd het echte werk. Leek mij ook erg gaaf alleen ben voor een reverse offset gegaan vanwege gelijkere temp (als het goed is..)

Keep up the good work!
 
Wij zijn idd al een stukkie verder. Maar we waren ook al een end voordat ik mijn topic aangemaakt had dus we hebben een voorsprong :p

Vandaag weer een hoop kunnen doen. Maar de update ben ik jullie nog steeds verschuldigt. Net thuis en moe en om 5 uur gaat me wekker weer dus morgen avond ga ik der ff aan. Vrijdag middag en zaterdag ga ik er weer verder. Ik hoop dan ver te komen.
 
Indrukwekkend!
Dit gaat een stuk verder dan een gemiddeld 'knutselen in een schuurtje' project.  :D
 
hier de update die ik jullie beloofd heb:

we zijn de laatste tijd eigenlijk vooral bezig geweest met fine tunen.
de deuren zijn a pain in the ass. we hebben veel moeite om deze te kunnen richten.
de ijzeren platen die der in zitten waar de buizen door heen liepen werken goed als versteviging maar werken tegen op het moment dat er gericht moet worden.





(sorry voor de matig scherpe foto's)

hier zijn we dan ook nog druk mee bezig dit voor elkaar te krijgen. we zijn nu bezig span klemmen te bouwen en om ze vervolgens te spannen en heet te stoken om de deuren zo goed op hun plek te krijgen.

verder hebben we het 5e wiel er op gelast. dit voor meer stabiliteit met de zware overhangende firebox. en omdat hij waarschijnlijk veel op pad zou zijn vind ik dit wel belangrijk.





ook heb ik me 3e thermometer binnen ! hier zijn we gelijk voor bezig geweest. we hebben 3 zonneschermpjes/stoot randen gemaakt. deze moeten nog wel gemonteerd worden maar dat komt later pas (na her richten)



verder ben ik begonnen aan de grote schoonmaak. wat een pest klus was dat (zeker omdat ik het alleen moest doen en dat ding dus ook moest op tillen in me eentje om de onderkant te kunnen doen.




verder heb ik bij een werkplaats vlakbij me werk een hele mooie plak weten te scoren. deze lag in de afval container en heb vriendelijk gevraagd deze mee te mogen nemen.

de volgende foto is niet heel scherp maar geeft wel een mooie indruk.



tot zo ver deze update. morgen en overmorgen  gaan we der weer tegen aan en daarna zal ik jullie weer op de hoogte houden (hoop met verse verf)
 
Het ziet er veelbelovend uit, ben erg benieuwd naar het eindresultaat. Komt vast goed als ik het zo zie


Gr. Mike
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan