BasBQ
Beef en Steak

Zalm warm roken

Haagsedennis

Tondelzoeker
Berichten
20
Ik wil een stuk zalm warm roken.
Maar hoelang moet je hem pekelen?
Zie recepten staan van 45 minuten tot 24 uur.
Ik heb de zalm al een keer 12 uur in de pekel laten liggen, maar vond hem wat aan de zoute kant.

Alvast bedankt
Dennis

 
De vraag is, was hij veel te zout? Dan zou ik de tijd halveren bijvoorbeeld, maar eea is ook afhankelijk van de dikte van je zalmzijde. Dus ik denk dat daar niet direct een heel vast antwoord voor is, behalve proberen, en alles wat je doet noteren.
 
Bij het warm roken van een zalm pekel ik niet. Hoog uit beetje mosterd en bruine basterdsuiker. Bij koud roken pekel ik juist wel.
 
Als ik de zalm warm rook, gebaseerd op recept van noskos, dan is mijn ervaring dat de zalm t? zout wordt als ik hem langer dan 2 uur in het zout leg.

Ik doe daarom zelf ongeveer 1,5 uur. Maar smaken verschillen natuurlijk. Zelf even uitproberen werkt altijd het beste :)
 
Warm roken doe ik volgens Spakenburg recept.
Zalm droog deppen en bestrooien met kipkruiden en wat grof gemalen peper.
Echt een aanrader.
 
Bij warm zalm roken zet ik de zalm altijd in een mix van suiker en zout (en evt. kruiden) zodat de balans niet naar zout doorschiet.
Werkt altijd van 6 uur t/m 48 uur (voor bijv. gravad lax).
 
DMM zei:
Bij warm zalm roken zet ik de zalm altijd in een mix van suiker en zout (en evt. kruiden) zodat de balans niet naar zout doorschiet.
Werkt altijd van 6 uur t/m 48 uur (voor bijv. gravad lax).

Waarbij je gravad lax dan niet meer rookt, dit is namelijk een rauw product met alleen een zout dille pekel.
 
Zalm was net wat te zout.
Ik ga weer wat expimenteren.
Bedankt voor jullie idee?n.
 
even online zoeken naar pekel verhoudingen met zout en suiker, te zout dan wat minder zout per liter gebruiken en iets meer kruiden (of suiker). Daarna goed laten drogen en vervolgens met Ahornsiroop glazen en dan roken.

Topper!
 
Terug
Bovenaan Onderaan