BasBQ
Beef en Steak

Zalm op een plankske

 
 

SpooN_05

Kooltjesharker
Berichten
191
Vandaag even geprobeerd om zalm te roken op een cederhouten plankje volgens een filmpje van nokos.

Heb 1 zalm moot gewoon met peper en zout gekruid.
De andere met pezo, 5 spice. Daarna ingesmeerd met mosterd en daarna met donkere suiker.

Heb de dome temp gemakkelijk op 150 gekregen. Na 10 min naar 175 dat was even gepruts. Uiteindelijk op 180 uitgekomen.

Volgens het filmke was het op 20min klaar maar heeft bij mij wel een goed half uurtje geduurd.

Is het normaal dat de kolen ze hard braden op 180° koepel temp?

Het plankje is ondertussen al in 2 gebroken.
Die kan ik de volgende keer gewoon tussen de kolen steken.

De meningen waren wat verdeeld hier.
Voor mijn jongste dochter van 2 waren ze allebei lekker. Voor de oudste van 8 had liever de gewone met peper en zout.
En mijn vrouw en ik vonden ze alle 2 wel lekker.

20211212_164217.jpg


20211212_165608.jpg


20211212_165851.jpg


20211212_165944.jpg
 
Zalm is bij mij eenvoudig, ben geen fan van klaargemaakte zalm op welke manier dan ook, geef mij rauwe zalm, ik snij die in blokjes en een beetje sojasaus, meer moet dat niet zijn.
 
Ja, dat is wel redelijk normaal voor 180°C als ik de kolen zo zie. Weet je trouwens hoeveel je thermometer afwijkt ten opzichte van de temperatuur op het rooster?
 
Misschien handig om eens een te meten op het rooster en te kijken wat de ingebouwde thermometer aangeeft. Daar kan nog weleens een hoop verschil in zitten.
 
Ja dat zal wel wat verschil geven. Rooster ligt dichter bij de kolen.
Maar is dat nodig om dat te weten? Want als ik naar de recepten kijk, spreken ze altijd over de dome temperatuur
 
Al mijn recepten gaan uit van de temperatuur op het rooster. Omdat dat voor iedereen hetzelfde is.
 
Ooowwww goed dat je dat zegt. 😀. Dan zal ik er rekening mee houden. Kan ik dat gewoon met de thermapen meten?
 
Nee, dat gaat niet lukken daar heb je een thermometer met een voeler aan een draadje en een roosterklemmetje voor nodig. Een beetje afhankelijk van je barbecue kun je dan ook nog je ingebouwde thermometer kalibreren zodat ze bij zo'n 120°C het zelfde aangeven. Dan heb je iig een mooie indicatie aan de buitenkant bij Low & Slow van wat de temperatuur is. Bij hoge temperaturen is 5-10°C afwijking minder erg dan bij een bereiding op lage temperatuur.
 
Heb een kamado joe classic 3
Welke thermometer raad je aan?
 
Laatst bewerkt:
Lekker zalmpje! Ziet er goed uit en alles brandt normaal en ook normaal dat je plankje doorbrandt.
 
Heb een kamado joe classic 3
Welke thermometer raad je aan?
afhankelijk van je budget en wat je wil. er zijn legio mogelijkheden.
let wel op dat een "draadloze" verbinding via wifi een wifi ontvangst bij je bbq noodzakelijk is. Bij een bluetooth verbinding is je bereik max 10mtr. Bij een radio-verbinding is het bereik dan weer groter als bij bluetooth.
een goed (en duur) stuk vlees verpesten wil je niet. Een fatsoenlijke kerntemp meter doe je jaren mee en zorgt ervoor dat je slagingskansen aanzienlijk toenemen. Eigenlijk kan je niet zonder of je moet van gokken houden.....
 
Heb niet echt een budget in gedachten. Wil er gewoon jaren mee verder kunnen zonder te denken van had ik maar beter die andere gekocht.
 
Ik vind de meater + een prima ding. Deze moet je wel in een aardappel stekken. Geeft 2 waardes aan. Intern en de temperatuur waar die ligt. Doe je het zonder hem ergens in te steken krijg je problemen omdat je een vleestemperatuur moet instellen.
 
Dus ik kan die niet gewoon in een groot stuk vlees steken om de interne temp in het oog te houden?
 
Tuurlijk wel,

De Meater + steek je bv in een kip. Zo kan je kerntemperatuur van je kip en de omgevingstemperatuur in de gaten houden.
Ik heb de Meater+ nu al gebruikt voor alles. Gaat makkelijk en is zeer correct!
 
Dus ik kan die niet gewoon in een groot stuk vlees steken om de interne temp in het oog te houden?
Je kan hem niet zonder meer gebruiken voor je rooster temperatuur.
Dan steken ze hem in bijvoorbeeld een aardappel


Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan