BasBQ
Beef en Steak

Zalm op een plankje...

 
 

indo36

Kooltjesharker
Berichten
155
Hoi allemaal,

Gisteren toch maar eens geprobeerd om een zalm te roken op een houten plankje, en wat een verbluffend resultaat zeg. Een echte aanrader.

De zalm heb ik een klein beetje gepeperd en gezouten en daarna ingesmeerd met mosterd en daarover donkere basterdsuiker. Zodra de bastersuiker begint te 'smelten' in de mosterd ziet het geheel er al lekker uit.

De BGE opgestart en naar 150 C gebracht, de plankjes even laten weken in water, de zalm erop gelegd en op de BGE. Het geheel even 10 minuten langzaam op temperatuur laten komen, de kerntemperatuur gemeten en daarna het vuur opgestookt naar ongeveer 180 C en de moot naar een kerntemperatuur van bijna 55 C gebracht.

Een makkelijke salade erbij en smullen maar...

ZalmOpDeBGE.jpg


ZalmVanDeBGE.jpg
 
Met dit soort gerechten is de aankoop van de BBQ helemaal verantwoord bij de raad van toezicht is mijn ervaring ;)
 
De zalm ziet erg prachtig uit, heerlijk zo met wat pasta, sla en zie ik nou ook nog garnalen in het sausje zitten 🥰
De combinatie suiker/mosterd op zalm is niet aan mij besteed maar ik vind het er wel altijd fantastisch uitzien.
 
De zalm ziet erg prachtig uit, heerlijk zo met wat pasta, sla en zie ik nou ook nog garnalen in het sausje zitten 🥰
De combinatie suiker/mosterd op zalm is niet aan mij besteed maar ik vind het er wel altijd fantastisch uitzien.
Dankjewel en toch kan ik de mosterd/suiker combinatie echt aanraden. Dit smaakt echt een beetje teriyaki achting maar dat moet inderdaad wel je ding zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jet
Da's pas smullen wat een lekkernij (y)
Wij maken hem vaak met een honing / mosterd sausje ook heel lekker.
 
Laatst bewerkt:
Dankjewel en toch kan ik de mosterd/suiker combinatie echt aanraden. Dit smaakt echt een beetje teriyaki achting maar dat moet inderdaad wel je ding zijn.

Ik heb weleens zalm op deze manier gegeten maar vond het niet echt lekker maar dat geeft niet want zalm kun je op vele verschillende manieren bereiden en eten en gelukkig vinden we niet allemaal hetzelfde lekker want anders zou het maar een saaie bedoeling worden 😜
 
Het ziet er ook verbluffend lekker uit.
 
Bobby Flay zalm is een klassieker!
 
Op de plankies ziet het er al goed uit en dan nog op het bord 👍🏻
 
Terug
Bovenaan Onderaan