BasBQ
Beef en Steak

Zalm op een cederhouten plank met honing-limoendressing

 
 
 

DutchCraftBeer

Kooltjesharker
Berichten
218
Eindelijk weer eens tijd om wat te posten.

Vanavond een mooi stuk zalm op een cederhouten plank gegaard op de WGA. Erg goed geslaagd, we hebben zitten smullen. Daarom wil ik jullie het recept niet onthouden. Echt een aanrader. Het is een bewerking van een recept van Jamie Purviance in Weber's Real Grilling. Komt ie:

null-7.jpg


Recept

Dressing:
  • 2 eetlepels verse limoensap
  • 2 eetlepels frambozenazijn
  • 2 eetlepels Dijon mosterd
  • 2 eetlepels honing
  • 2 eetlepels bieslook (ik heb hier vers geplukte daslook voor gebruikt, wat nu in de Kennemerduinen overal groeit. Het is een beschermd plantje, maar ja, ik ben de boswachter...  :p
  • peper en zout
  • half teentje knoflook (fijngehakt)
  • halve theelepel cayennepeper of chilivlokken
  • 5 eetlepels olijfolie

Verder:
  • een mooi stuk zalmfilet met huid
  • een cederhouten plank, minimaal een uur onder water gelegen

Dit is daslook overigens. Qua geur en smaak het midden tussen bieslook en knoflook. Als je door het bos loopt ruik je een heerlijk aromatische zachte uiengeur. Geweldig.
null.jpg


Mix de ingredi?nten van de dressing door elkaar en zorg dat er een mooie emulsie ontstaat. Een blender is dan soms handig. Overigens is het zo dat als je een dressing consequent rechtsom blijft draaien met je garde, hij ook mooi wordt. Vraag me niet waarom, maar het is zo. Probeer maar.

Leg de zalm op een stuk bakpapier en giet ongeveer de helft van de dressing over de vis. Verdeel het met een kwastje, zodat alles mooi bedekt is.

null-2.jpg


Doe, nadat je een mooi vuurtje hebt gemaakt in je BBQ, de natte cederplank op het vuur. Laat hem een paar minuten goed heet worden, maar laat hem niet verbranden.

null-4.jpg


Draai hem om en leg de zalm met de huidkant op de plank.

null-5.jpg


Doe de deksel op je Q.

Tja, hoe lang moet ie er nou op? Ik heb hem iets meer dan tien minuten gegeven en dat bleek precies goed. De zalm had een heerlijke rooksmaak en was mooi ros? van binnen.

null-8.jpg


Erg tevreden over het resultaat. Geserveerd met broccoli en de resterende dressing. Doen!
 
kan ik Desiree weer helemaal blij mee maken
 
Dat ziet er heerlijk uit hoor!
 
Leo zei:
kan ik Desiree weer helemaal blij mee maken

En ik Gerda  ;D (maar niet onszelf)
 
Boldeagle zei:
Leo zei:
kan ik Desiree weer helemaal blij mee maken

En ik Gerda  ;D (maar niet onszelf)

Jij en Leo konden elkaar de hand al geven enkele dagen geleden! Nu weer!  ;)
 
Misschien bloeit er wel iets moois op.....  :p
 
Mooi visje hoor!!
 
Dat ziet er goed uit Mike,bedankt voor het delen.
 
Mike v R zei:
Dat ziet er goed uit Mike,bedankt voor het delen.

Thanks Michael. Visje is IJmuiden gehaald natuurlijk! ;)
 
Het lijkt me heerlijk, ik vraag me alleen af waarom je het plankje "voorgaard"  en daarna omdraait en de zal erop legt? Is dat omdat de zalm maar koet op de Q ligt, en je daardoor zo toch wat meer rooksmaak krijgt?
 
Dominique zei:
Het lijkt me heerlijk, ik vraag me alleen af waarom je het plankje "voorgaard"  en daarna omdraait en de zal erop legt? Is dat omdat de zalm maar koet op de Q ligt, en je daardoor zo toch wat meer rooksmaak krijgt?
Door om te draaien krijg je inderdaad meer rooksmaak. Voor iets dat langer op de plank ligt (zoals bv de gehaktballen van Frits) zou het overheersend worden maar voor zalm is het in mijn ogen beter dan zonder te keren.

Ik heb het zo eens gemaakt voor een tien-tal personen en niemand vond de rooksmaak toen overheersen.
 
Leuk recept, bedankt!
 
MMMMM ziet er top uit.

Pas op dat je daslook niet verwissel met lelietjes van dalen. Heb ik bij een kennis gezien en daar wordt je best ziek van.
 
Bert zei:
MMMMM ziet er top uit.

Pas op dat je daslook niet verwissel met lelietjes van dalen. Heb ik bij een kennis gezien en daar wordt je best ziek van.
Niet echt slim natuurlijk want het verschil ruik je wel
 
lekker visje!
 
Bert zei:
MMMMM ziet er top uit.

Pas op dat je daslook niet verwissel met lelietjes van dalen. Heb ik bij een kennis gezien en daar wordt je best ziek van.

Klopt. Maar als je het blad een beetje kneust en je ruikt geen uiengeur dan weet je dat je fout zit.
 
Zelf net gemaakt......heeeeerlijk

Top receptje
(en ik had hem perfect gegaard.... 8) )
 
Zo'n visje draaien geeft toch een hoop herrie!!
Misschien voor extra rooksmaak een extra stukje hout op de kooltjes!?! :eek:
 
Terug
Bovenaan Onderaan