BasBQ
Beef en Steak

zalm, mosterd en basterd suiker

 

Urker

Tondelzoeker
Berichten
14
Vrijdag even een halve zijde zalm low en slow (15min) bereid, en het resultaat was weer om je vingers bij af te slikken, uiteraard de buren hebben ook meegenoten ;)

Benodigdheden,

halve zijde zalm
zout
peper
mosterd (maakt niet uit wat voor)
basterdsuiker
cedar houten velletje.

leg een cedar houten velletje ongeveer 15 min voordat het op de bbq gaat even in wat handwarm water om te wellen, dit zorgt ervoor dat het niet gelijk gaat smeulen/branden op de bbq
De halve zijde zalm in mootjes gesneden en voorzien van wat zout en peper, leg deze op het cedar houten velletje en smeer ze vervolgens ruim in met mosterd en bestrooi het daarna met basterdsuiker.

Ik heb de bbq op een temp van 110 graden gebracht en de kooltjes aan ??n kant geplaatst voor indirect garen. Plaats het velletje met de mootjes zalm op het rooster en laat hem garen tot 45 graden (niet hoger dan 50 want dan wordt hij wat droog)

ongeveer 15 min later is het klaar.










 
Heerlijk!
 
ziet er goed uit, strak plan op een velletje cederhout
 
Ziet er goed uit! Ik zelf leg mijn plank altijd eerder in een badje met water, zo'n 2 uur voor het de Q op gaat.
 
Lekker!

Ik leg de plank tegenwoordig niet meer in het water, maar brand de plank aan een kant aan.
Leg daarna de zalm op de aangebrande kant, waardoor de zalm meer houtsmaak krijgt.
 
Riestad zei:
Lekker!

Ik leg de plank tegenwoordig niet meer in het water, maar brand de plank aan een kant aan.
Leg daarna de zalm op de aangebrande kant, waardoor de zalm meer houtsmaak krijgt.

Voor een rooksmaak voeg ik wat kersenhout toe aan de brandende kooltjes, (vergeten bij de omschrijving te plaatsen) :)
 
Is dat niet gewoon Bobby Flay's Cedar Planked Salmon?
Desalnietemin hartstikke lekker.
 
Ziet er heel erg lekker uit! Ga ik ook een keertje proberen.
Waar kan je die velletjes cederhout kopen?

Bedankt voor het delen van je recept!
 
joko zei:
Is dat niet gewoon Bobby Flay's Cedar Planked Salmon?
Desalnietemin hartstikke lekker.

Dat klopt!
 
Terug
Bovenaan Onderaan