BasBQ
Beef en Steak

Zalm koud roken op de de BBQ met rookmot

 
 
 
 

Smoke-A-Holic

Stoker
Berichten
323
Vraagje :
Ik heb nu twee keer zalm koud gerookt op de BBQ (ongeveer 2x 8-10 uur met rookmot) smaak is op zich prima maar de bovenzijde van de zalm is best hard geworden en niet prettig om te eten. (zie foto)
Heeft iemand hier ervaring mee en hoe kan ik dit kan voorkomen?

Alvast bedankt!

20221224_142733.jpg


20221224_142739.jpg
 
Had je de zalm ook gepekeld? Zelf rook ik maar 1 ronde met CSG.
@Ewald rookt ook langere tijd, wellicht weet hij meer.
 
Had je de zalm ook gepekeld? Zelf rook ik maar 1 ronde met CSG.
@Ewald rookt ook langere tijd, wellicht weet hij meer.
Ja ik heb hem 1 nacht in de pekel gezet (zout suiker en dille) maar de bovenkant is erg hard en niet echt fijn om te eten
 
Zalm rook ik ook maar in 1 keer (ronde) in de CSG ooit eens 2x gedaan maar dat was omdat de CSG niet goed rookte.
Knoflook rook ik (koud) wel minimaal 2 keer.

pekelen doe ik veel langer en volgens afgewogen recept, zie link


Te veel zout kan de zalm uitdrogen, ik denk dat daar je probleem ligt.
 
Laatst bewerkt:
Ga zo gelijk wat zalm uit de vriezer halen... Weer even die heerlijke smaak beleven.... Dank u dank u haha
 
En na het roken? Ik vacumeer de vers gerookte zalm (weer) en laat die dan een weekje doortrekken in de koelkast voordat ik 'm aansnijd of invries. Daardoor verdeelt het vocht (en de rook!) zich wat beter door de zalm. Ik geloof ook dat teveel zout (of te lang pekelen in een overmaat zout) eerder de reden is voor uitdrogen en hard worden, maar 12 tot 24 uur in de rook leggen geeft ook wat indroging en daardoor verharding. Vacumeren en rusten helpt vast!
 
Laatst bewerkt:
Zalm rook ik ook maar in 1 keer (ronde) in de CSG ooit eens 2x gedaan maar dat was omdat de CSG niet goed rookte.
Knoflook rook ik (koud) wel minimaal 2 keer.

pekelen doe ik veel langer en volgens afgewogen recept, zie link


Te veel zout kan de zalm uitdrogen, ik denk dat daar je probleem ligt.
Bedankt voor de tip, ik ge er meteen mee asn de slag ! 😋
 
Voor mijn begrip je rookt toch maar 1 ronde = ca 8-10 uur?

Ik heb dit nu een paar keer gedaan volgens de Noskos methode. Die is minder sappig dan de Ewald methode maar zeker niet taai / droog.
Het merendeel gaat meestal net als bij Sander gevacumeert de koelkast in om te rusten of wordt ingevroren maar ook bij "directe consumptie" heerlijk.
 
Voor mijn begrip je rookt toch maar 1 ronde = ca 8-10 uur?

Ik heb dit nu een paar keer gedaan volgens de Noskos methode. Die is minder sappig dan de Ewald methode maar zeker niet taai / droog.
Het merendeel gaat meestal net als bij Sander gevacumeert de koelkast in om te rusten of wordt ingevroren maar ook bij "directe consumptie" heerlijk.
Ik had hem idd 2 x gerookt omdat ik de kleur nog niet optimaal vond. Maar ik ga me nu aan de Noskos methode houden en is kijken hie dit bevalt. 👍🏻😉
 
Ik kan me voorstellen dat bij 16-20 uur roken aan één stuk de buitenkant wat droog wordt ...
Succes met de nieuwe ronde!
 
Misschien een overbodige vraag maar is de zalm misschien eerst bevroren geweest of is hij vers de pekel in gegaan en daarna gerookt?
 
Misschien een overbodige vraag maar is de zalm misschien eerst bevroren geweest of is hij vers de pekel in gegaan en daarna gerookt?
Hij was vers en direct in de pekel gegaan en na 24 uur pas gerookt. 👍🏻
 
ik ook. vorige week een zalmzijde gerookt via de noskos methode. was helemaal super volgend weekend ga ik de methode van Ewald proberen
 
Ik doe het altijd zo en nooit last van harde buitenkant.
1 deel Zout.
1,5 deel rietsuiker.
scheutje worcestersaus(eetlepel). eventueel kruiden die je zelf wil toevoegen.
Nachtje pekel.
Nachtje drogen.
± 12 uur roken
Dan min 2 dagen in de vacuum
Eet ze.
 
Ik krijg steeds meer de onbedwingbare drang om ook een CSG aan te gaan schaffen.
(kan het tuinhuis weer opgevuld worden )
 
Terug
Bovenaan Onderaan