BasBQ
Beef en Steak

Zalm dille op rookplankje

Lijkt me een logische verklaring. Gisteren in een kom warm water, gaven 3 sondes van de signal en de thermapen nagenoeg hetzelfde aan. Achter de komma een beetje verschil.

Maar idd, als ik hem in het vlees steek, blijft hij oplopen en lijkt het niet echt een referentie om op verder te gaan. Dacht dat het handig zou zijn na een reverse bij het searen. Maar denk dat het vlees dan echt heel dik moet zijn.

Maar toch blij met de pen :D

Je moet bij de Thermapen wel rekening houden dat het meetpunt ook echt de tip van het meet pinnetje is. Dus let op dat je de pen niet te ver door steekt. Ook kan een probe van een externe thermometer in een stuk vet of zeen zitten. Daardoor zal je ook afwijkende waardes kunnen krijgen.
Ik heb wel eens 4 probes van m’n IGrill in een stuk procureur gestoken. Die gaven ieder een anderen waarde aan. De IGrill gebruik in nu enkel nog bij lange runs ter indicatie. En de Thermapen als echte check. Het meten met de Thermapen dient 2 doelen. 1 de temp. En 2 door het prikken voel je ook goed wat de gaarheid van het stuk is.
 
Bram +1

Specifiek bij het rookplankje, dat is eigenlijk ook een hitteschildje voor de zalm. Thermapen is het meest accuraat als je die parallel aan het plankje op tot dikste stuk van de vis steekt. Anders meet je teveel de warmte van de plank in plaats van de vis. Omdat je nu de staartstukjes hebt gebruikt ontkom je niet aan een ongelijkmatige garing. De staart loopt taps toe dus daar is het dunner en er zit minder vlees naast. Helemaal niet erg als je dat weet, dan is er altijd voor ieder wat wils, net als bij een bavette bijvoorbeeld, die is ook niet overal even dik. Zo heb je altijd de cuisson voor een ieders smaak!
 
Lekker fris gerecht. Thx voor het delen.

Zelf zaag ik een stukje van het plankje en dat gaat direct in het vuur, wat voldoende rook afgeeft. . Zodoende kan ik het plankje waar de zalm op ligt nog een paar keer gebruiken. Tja wij Ollanders zijn soms zuinig.

De mootjes zalm zijn ook niet zo groot want vaak als voor of tussen gerechtje.
 
Lekker fris gerecht. Thx voor het delen.

Zelf zaag ik een stukje van het plankje en dat gaat direct in het vuur, wat voldoende rook afgeeft. . Zodoende kan ik het plankje waar de zalm op ligt nog een paar keer gebruiken. Tja wij Ollanders zijn soms zuinig.

De mootjes zalm zijn ook niet zo groot want vaak als voor of tussen gerechtje.

Ik ben maar halve nederlander, maar alles behalve zuinig. Geld moet rollen :ROFLMAO:
 
  • Haha
Waarderingen: Huib
Mooi gerecht! Paksoi is ook eens wat anders voor erbij (y)
 
Zo, lekker hapje.
Het meten met een probe in zalm op een plankie is vaak lastig. Ook al eens tegen wat meetverschillen aan gelopen.
Probe niet te dicht op de plank in het midden van een dik stuk zalm prikken wil wel helpen.

Plankje heeft lekker gerookt. Stukjes afzagen voor chunks. De rest...exit.
 
Ik zit met enige verbazing jullie commentaren te lezen. Zelf gebruik ik de rookplankjes namelijk heel anders. Het is misschien maar net wat je gewend bent ;)
Eerst week ik de plankjes een uurtje in water. Dan leg ik hem direct boven de gloeiende kolen in de barbecue, totdat hij begint te roken. Dan haal ik hem er weer af. Het plankje is op dat moment geblakerd, maar nog niet verkoold. Dan draai ik het plankje om en leg de vis op de geblakerde kant. De verdere garing doe ik dan indirect, waardoor mijn plankje netjes blijft. Door het contact met de geblakerde kant trekt de rokerige cedersmaak wel in de vis. Op die manier kun je het plankje keer op keer gebruiken (10+ red je makkelijk). Als hij wel een keer te hard gegaan is boven de kolen (zwart verbrand geeft een vieze smaak) kun je hem met een schuurpapiertje weer wat opknappen.
 
De zalm ziet er toch netjes uit
Dan maar wat meer voor jou hè 😁
 
Terug
Bovenaan Onderaan