BasBQ
Beef en Steak

Zalm dille op rookplankje

 
 
 
 

Free_ltd

BBQ Junkie
Berichten
5.124
Vandaag dus de eerste keer rookplankje gebruikt.
Vandaar dus mijn vraag eerder vandaag :ROFLMAO:

De zalm bestrooid met peper en zeezout, alsook met geraspte citroenschil en dille.
Als sides tagliatelle en paksoi met Ketjap Manis en geroosterd sessamzaad.

Het was dus een eerste keer en ik vond het heerlijk. Echter mocht de zalm iets meer gegaard zijn. En daar zit net het probleempje. Ik had ze beiden voorzien van sonde en de ene ging heel wat sneller als de andere. De ene zat dan uiteindelijk op 45° en de andere al net over de 60° toen ik ze eraf haalde. Ik had voorheen nog met de thermapen gechecked, maar die gaf telkens voor beide meer dan 50° aan. Ik ging er vanuit dat je bij de thermapen binnen de 3 seconden de juiste temperatuur hebt, maar ik zie alleen maar de temperatuur oplopen als ik dat ding ergens in steek. Dus morgen eens testen met alle meters die ik heb in warm water om te zien of het wel allemaal klopt. Ik begin stilaan het gevoel te krijgen dat die thermapen niet correct is. Wat de gewone sondes betreft, ging ik er vanuit omdat de filet niet al te dik was, dat het daardoor wat problemen gaf. Vandaar dat ik ook ging testen met de thermapen.

Maar persoonlijk vind ik dat zalm geen probleem vormt als hij niet geheel gaar is. De grootste delen waren immers wel gaar.
Gekke vanal is. Mijn vrouw heeft niet graag paksoi, ze heeft niet graag dille en ze heeft niet graag zalm. Dus heeft ze me gewoon een plezier gedaan om toch wat ervan te eten. Ze klaagt altijd dat onze zoon een slechte eter is, maar beseft van haar eigen niet hoe moeilijk ze is met eten :ROFLMAO:. Die paksoi van haar heb ik ook nog mogen opeten, alsook nog 70% van hare zalm, wat ik niet erg vind.

De paksoi achteraf voorzien van Ketjap Manis en sesamzaad vind ik zeker en vast een winnaar.

IMG_5453.jpeg


IMG_5455.jpeg


IMG_5456.jpeg


IMG_5457.jpeg


IMG_5461.jpeg


IMG_5462.jpeg


IMG_5463.jpeg


IMG_5465.jpeg
 
Ziet er lekker uit had je genoeg rook van het plankje?
Zo zien mijn plankjes er n.l. uit na gebruik.

 
Maar bruikbaar lijkt hij dan niet meer
Als het plankje goed z'n werk heeft gedaan gebruik ik het ook maar eenmalig, als er nog onverbrande delen aan zitten zaag ik die in kleine blokjes (±cm vierkant) en gebruik het als rookchips.
( We blijven toch Hollanders. 🤣 ;))
 
Laatst bewerkt:
Heerlijk bordje. Probeer zoals @Frits al zegt eens de Bobby Flay zalm of natuurlijk 'de ballen van Frits'. Dat is ook een regelrechte topper.
 
Dat ziet er prima uit misschien ook beter het middenstuk van de zalm gebruiken is wat egaler van dikte.
Maar ik had wel met je willen eten
Plankje week ik tegenwoordig niet meer zet het soms wel eerst op de Bbq tot het rookt en dan de zalm erop.
En gebruik het soms wel vaker.
En de zalm insmeren met Franse mosterd en bruine suiker erop is ook heerlijk misschien lust je vrouw het dan wel.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
 
Heerlijk bordje. Probeer zoals @Frits al zegt eens de Bobby Flay zalm of natuurlijk 'de ballen van Frits'. Dat is ook een regelrechte topper.
Staat ip het programma, maar zal met vrienden zijn. Zodra er mosterd bij komt, is het zen no go bij mijn vrouw :rolleyes:
 
Dat ziet er prima uit misschien ook beter het middenstuk van de zalm gebruiken is wat egaler van dikte.
Maar ik had wel met je willen eten
Plankje week ik tegenwoordig niet meer zet het soms wel eerst op de Bbq tot het rookt en dan de zalm erop.
En gebruik het soms wel vaker.
En de zalm insmeren met Franse mosterd en bruine suiker erop is ook heerlijk misschien lust je vrouw het dan wel.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
Dan lust mijn vrouw het nog minder. Ze walgt van mosterd. Zelfs als in het al gegeten heb, mag ik voor de rest van de dag op mijn kin kloppen
 
Dan lust mijn vrouw het nog minder. Ze walgt van mosterd. Zelfs als in het al gegeten heb, mag ik voor de rest van de dag op mijn kin kloppen
Ik ben ook totaal geen mosterd fan, maar toen ik dit voor de eerste keer kreeg voorgeschoteld bij vrienden zat ik heerlijk te smullen. Achteraf ook verbaast dat er mosterd in zat. Sindsdien ook al een paar keer zelf gemaakt 🙂

— edit: had de verkeerde reactie geqoute
 
Staat ip het programma, maar zal met vrienden zijn. Zodra er mosterd bij komt, is het zen no go bij mijn vrouw :rolleyes:
De grap is dat je de mosterd niet terug proeft.
het is echt de simpelste mosterd die er is, zeg maar dat de mosterd er naast gelegen heeft 😉
 
De grap is dat je de mosterd niet terug proeft.
het is echt de simpelste mosterd die er is, zeg maar dat de mosterd er naast gelegen heeft 😉
I know. Ik smeer mijn spareribs ook met mosterd in en je proeft er niets van. Maar mijn vrouw eet met haar ogen en hersenen. Ook al proef je er niets van, het gedacht alleen al zorgt ervoor dat ze niet meer dan 1 hap neemt. En die ene hap is om mij een plezier te doen.

Heel spijtig als de rest van het gezin moeilijke eters zijn.
 
Wil daarnet de bbq ff wat zuiver maken, zie ik dat hij helemaal leeg gebrand is :eek:

Voelde ook nog steeds een beetje warm aan. Dus denk net niet dicht genoeg gedaan en deze morgen had ik alle kleppen open gezet om te ontluchten.
 
Lekker die zalm op een plankje. Volgende run je roosters op de laagste stand zetten. Dan komt er meer hitte tegen je plank en gaart je zalm beter. Bij mijn erg maakt dat een groot verschil. Ooit een keer het rooster hoger gehad. Buiten dat ik minder rook had. Was de zalm in het midden ook minder gaar.
Die paksoi grillen op de Q moet ik iig ook eens doen. Ga ik eens onthouden. Top
 
Lekker die zalm op een plankje. Volgende run je roosters op de laagste stand zetten. Dan komt er meer hitte tegen je plank en gaart je zalm beter. Bij mijn erg maakt dat een groot verschil. Ooit een keer het rooster hoger gehad. Buiten dat ik minder rook had. Was de zalm in het midden ook minder gaar.
Die paksoi grillen op de Q moet ik iig ook eens doen. Ga ik eens onthouden. Top
Bram,

Dat moest ik nog weten. Wist niet goed waar ik de rooster moest steken. Had schrik dat hij dan zou verbranden. Ik had 1 helft lager om het plankje ff voor te warmen en dan rooster hoger gezet en zalm erop. Plankje was wel goed geschroeid aan de onderzijde.

Doe je het dan ook aan 180°?

Die paksoi zeker eens doen. Zeer lekker met die Ketjap Menis en sesamzaad.
 
Vandaag dus de eerste keer rookplankje gebruikt.
Vandaar dus mijn vraag eerder vandaag :ROFLMAO:

De zalm bestrooid met peper en zeezout, alsook met geraspte citroenschil en dille.
Als sides tagliatelle en paksoi met Ketjap Manis en geroosterd sessamzaad.

Het was dus een eerste keer en ik vond het heerlijk. Echter mocht de zalm iets meer gegaard zijn. En daar zit net het probleempje. Ik had ze beiden voorzien van sonde en de ene ging heel wat sneller als de andere. De ene zat dan uiteindelijk op 45° en de andere al net over de 60° toen ik ze eraf haalde. Ik had voorheen nog met de thermapen gechecked, maar die gaf telkens voor beide meer dan 50° aan. Ik ging er vanuit dat je bij de thermapen binnen de 3 seconden de juiste temperatuur hebt, maar ik zie alleen maar de temperatuur oplopen als ik dat ding ergens in steek. Dus morgen eens testen met alle meters die ik heb in warm water om te zien of het wel allemaal klopt. Ik begin stilaan het gevoel te krijgen dat die thermapen niet correct is. Wat de gewone sondes betreft, ging ik er vanuit omdat de filet niet al te dik was, dat het daardoor wat problemen gaf. Vandaar dat ik ook ging testen met de thermapen.

Maar persoonlijk vind ik dat zalm geen probleem vormt als hij niet geheel gaar is. De grootste delen waren immers wel gaar.
Gekke vanal is. Mijn vrouw heeft niet graag paksoi, ze heeft niet graag dille en ze heeft niet graag zalm. Dus heeft ze me gewoon een plezier gedaan om toch wat ervan te eten. Ze klaagt altijd dat onze zoon een slechte eter is, maar beseft van haar eigen niet hoe moeilijk ze is met eten :ROFLMAO:. Die paksoi van haar heb ik ook nog mogen opeten, alsook nog 70% van hare zalm, wat ik niet erg vind.

De paksoi achteraf voorzien van Ketjap Manis en sesamzaad vind ik zeker en vast een winnaar.

Bekijk bijlage 21257

Bekijk bijlage 21258

Bekijk bijlage 21259

Bekijk bijlage 21260

Bekijk bijlage 21261

Bekijk bijlage 21262

Bekijk bijlage 21263

Bekijk bijlage 21264

Grappig ik had hetzelfde gevoel bij m’n thermapen (gebruik hem nog niet zo lang, heb nog een inkbirdpen) en ik denk er achter te zijn waarom hij oploopt als je hem in t vlees drukt: de hitte van de bbq op weg naar het vlees... als ik hem namelijk echt even de tijd geef dan gaat hij terwijl geprikt in het vlees weer naar beneden qua temp.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Grappig ik had hetzelfde gevoel bij m’n thermapen (gebruik hem nog niet zo lang, heb nog een inkbirdpen) en ik denk er achter te zijn waarom hij oploopt als je hem in t vlees drukt: de hitte van de bbq op weg naar het vlees... als ik hem namelijk echt even de tijd geef dan gaat hij terwijl geprikt in het vlees weer naar beneden qua temp.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Lijkt me een logische verklaring. Gisteren in een kom warm water, gaven 3 sondes van de signal en de thermapen nagenoeg hetzelfde aan. Achter de komma een beetje verschil.

Maar idd, als ik hem in het vlees steek, blijft hij oplopen en lijkt het niet echt een referentie om op verder te gaan. Dacht dat het handig zou zijn na een reverse bij het searen. Maar denk dat het vlees dan echt heel dik moet zijn.

Maar toch blij met de pen :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan