BasBQ
Beef en Steak

Zalm bonbons en buikspek

 
 
 
 

SandyMan

Gerijpt
Berichten
2.926
Het was weer kerst.
Je kijkt er het hele jaar naar uit want je hebt weer eens eters aan tafel die er niet zo vaak zitten dus je wilt flink uitpakken.

De gangen werden traditie getrouw verdeeld over de gasten, wij waren gastheer en dus hoofdgerecht, en we wilde graag een keer de amuse doen.

We hadden een eter die door medicijnen geen rood vlees mocht dus leek mij gerookt buikspek eens leuk. Nu de vrouw weer bevallen is van de 3e mocht een mooi gegaard zalmpje ook weer eens en leek ons, een favoriet van velen, de zalm bonbons een mooie amuse.

Buikspekje niet te moeilijk. Zout peper knoflook en appel en kersen rook. Geweldig.
Het eitje hangt in de boom. We konden starten..
41627e9d-7319-4a75-9f80-9bedeac84e83.jpeg


aansteken.. De echte dan.
IMG_4753.jpeg


Vervolgens het buikspekje in 2e gedeeld en voorzien van spg.
IMG_4757.jpeg

Met 110 op de teller de stukken in de rook van appel en kers op 't rooster gelegd.
IMG_4760.jpeg


Na een 2,5 uur ongeveer zag je de stall mooi in de grafiek.
IMG_4763.jpeg

Weer een half uur verder maar eens ingepakt.
IMG_4764.jpeg

Dat zag en rook al dikke prima.
En de temperatuur steeg weer verder.
IMG_4766.jpeg


Tot een graad of 93 laten gaan..
Boterzacht. Kwartiertje uitwasemen en de dik ingepakt de koeltas in.
IMG_4768.jpeg


Het was tijd voor de amuse.
Recept staat ergens bij vis op dit forum, maken als je dat nog niet gedaan hebt.

Uit de marinade en op de plank. De enige echte plank.
IMG_4769.jpeg


Die lekker laten roken tot 52 graden en toen eraf gehaald. zo gepiept.

IMG_4771.jpeg


Het is kerst, het is een amuse. Leek ons leuk hem iets anders te serveren dan normaal..
Lekker die kewpie mayo en bosui, gember..
Heerlijk.
IMG_4772.jpeg


De gasten werden er stil van. Dit wordt weer lekker eten vandaag.

Er kwam een lekker mosterdsoepje tussendoor en een champignon en ragu.. Maar daarna was de buikspek aan de beurt.
IMG_4775.jpeg

IMG_4780.jpeg


Het was weer genieten met een grote G.
Zo simpel, zo lekker. Genoeg veren ontvangen voor de rest van het jaar (hehe), het was echt top.
Voor ons diehard bbqers allemaal simpel en niet te moeilijk, voor de eters was het een feestmaal van jewelste.

Bedankt voor het lezen weer.
 
Dat ziet er weer heerlijk uit Sander!

Is er een rede dat je het buikspek langs de korte kant gesneden hebt?
Wellicht voor het opdekken?
 
Dat ziet er weer heerlijk uit Sander!

Is er een rede dat je het buikspek langs de korte kant gesneden hebt?
Wellicht voor het opdekken?
Ja het zijn na het doorsnijden natuurlijk 2 dunne repen. Als je ze dan ook nog langs de lange kant snijdt is het 1, moeilijk snijden.. En 2, heb je van die lange flappen op je bord liggen. Dan ziet dit er mooier uit lijkt mij..

Bedankt allen!
 
Zalige beelden Sander, top gedaan! Lekker al die BGE accessoires man. Mooie serveerplank ook!
 
Goed uitgepakt. 😋😋
Gasten komen next X-mas beslist terug.
 
Ik dacht dat zalm bonbons gevulde gerookte zalm was met garnalen of krab maar dit noemen ze dus ook zalm bonbon 👌 (y)
 
Mooi man! Voor je vrouw ook lekker dat ze alles weer mag eten en mss nog een mooie wijn ernaast kan drinken 😄
 
Ziet er echt heel lekker uit. De zalmbonbons ga ik ook op de to do lijst zetten!
 
Ziet er echt heel lekker uit. De zalmbonbons ga ik ook op de to do lijst zetten!
Ik weet niet of je 'm al gevonden had..
Maar hier is 't recept.
 
Terug
Bovenaan Onderaan