BasBQ
Beef en Steak

Yihaah! mijn eerste BCC'ens en wat temperatuur issues

 
 

Lavadore

Vuurmaker
Berichten
84
Afgelopen zaterdag was het dus zover. s'-ochtends de dames een goede rugmassage gegeven (o.a) met kant en klare rubs BBQ Guru en een szeged for chicken. daarna weer lekker terug in de koeling zodat de dames er van konden bijkomen.
Ik had ook nog wat gevulde kipfiletjes geprepareerd(recept opgedoken via het genootschap)






17.20 was het dan zover, de kippetjes klaargezet voor take-off.
De BGE indirect gestabiliseerd op 190 C  graden. De Dome thermometer gaf 140 C graden aan!
Kan het zijn dat ik de probe niet goed gepositioneerd heb? De kippetjes wegen rond de 1250 gram en bereikte in de borst na 1 u en 10 minuten de 72 C . Dan zou je toch denken dat de 190 C graden ongeveer zou moeten kloppen. Wat een verschil met de dome temp; heeft een van jullie een verklaring.
de keer dat ik de BGE heb laten droogzwemmen was de temp van de maverick probe en de dome thermometer nagenoeg gelijk?





In ieder geval  waren de chicks in blakende gezondheid na de 70 minuten, en smaakten geweldig.
Het vel was redelijk krokant maar zou wat mij betreft nog iets meer kunnen hebben de volgende keer.





 
Ze zien er lekker uit die dames!
Gefeliciteerd met TOK
 
Lekker hoor, gefeliciteerd met je stickertje!
Ik denk dat het verschil in temperatuur idd te maken heeft gehad met de positie van beide thermometers, maar 50 graden is wel erg veel.... :-/
 
Mooie Chickies!!

Wellicht een keer je thermometer afstellen,... wellicht dat dat het grote verschil verklaart. Is redelijk simpel te doen met de moer achterop. Zijn ook diverse youtube filmpjes van.
 
Welkom bij de Tokkies. Voor je temperatuur issues verwijs ik naar egg members ;)
 
lekker hoor, welkom bij de tokkies
 
Misschien een heel,domme vraag maar welk bier gebruik je en is dat dan een halve liter of een 33cl blikje. Ik heb ook wel eens gehoord dat je het blik maar  halfvol moet gebruiken omdat anders het bier eruit loopt.
 
Jeroen een 33cl blik is genoeg en er hoeft maar voor de helft bier in te zitten
Btw bier is alleen goed voor het verhaal, je proeft het namelijk niet terug in de kip.
 
Zat de punt van je thermometer niet tegen je kip aan? Of heel dicht in de buurt?
 
Ik heb de 33 cl blikjes half gevuld met water.
De pit probe zat niet tegen de kip of een van de aluminium bakjes. De enige verklaring die ik heb is dat de probe wellicht te dicht bij de rand van de platesetter zat en voor een deel directe warmte pakte. Ik ga de volgende keer de probe meer centraal boven de platesetter plaatsen.Nadeel is dan dat door de lengte van de probe deze weer hindert het vlees mooi centraal boven de platesetter te plaatsen.
Eigenlijk moet ik een soort beugel hebben die de probe in vertikale stand op het rooster kan houden, de probe dus haaks op het grillrooster.
iemand een idee?
 
Ik had het niet over je probe, maar over de thermometer van je eitje ;)
 
noskos zei:
Ik had het niet over je probe, maar over de thermometer van je eitje ;)

Je kunt ze ook op de platesetter zetten. Dan heb je wat meer ruimte boven je kip en heb je ook geen kans dat je de beroete dome (of thermometer...) er tegenaan duwt bij het sluiten.
 
Aahh Noskos dat is een goede; nog helemaal niet aan gedacht, dat kan natuurlijk de reden zijn sterker nog die ligt eigenlijk veel meer voor de hand. Twee chickies en het zaakje komt redelijk hoog in de dome, plus daarbij dat tijdens het droogzwemmen met de egg de beide waarden nagenoeg gelijk waren. Komt ook nog bij dat bij de temp die de dome aangaf het onwaarschijnlijk is dat de chickies na 70 minuten op 72c staan.
Wat een opluchting! dank Noskos!
El Fumarole- Dank je voor de tip; de volgende keer ga ik het zo doen.
 
;) en bij Beercan C. doe ik ze ook ik een lekbak op de platesetter. Omdat ik het anders net te krap vind onder de deksel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan