BasBQ
Beef en Steak

Yakitori van Eendenborst met gevulde portobello met roomkaas.

 
 
 
 

Pascal

Gemarineerd
Berichten
1.847
Nadat ik in september mee had gedaan met de fotowedstrijd kreeg ik de smaak te pakken. Ik kon dan ook niet wachten op de nieuwe fotowedstrijd. HERFST. Dat werd het. De vraag werd nu wat ga ik maken :unsure: . Gelukkig riep mijn jongste dochter gelijk:" Iets met paddenstoelen papa! Dat is pas herfstig."

Dat was een goed plan. In de vriezer had ik nog wat stukjes eendenborst liggen. Dit wilde ik gaan gebruiken, maar toch op een iet wat andere manier dan wat ik gewend ben. Ik ben maar gaan zoeken en vond een recept voor yakitori van eendenborst van Ghentlemen's BBQ. Dit zag er heerlijk uit. In het originele recept zat melasse. Ik zag dit in de supermarkt niet zo snel staan, dus ik besloot om dit te vervangen voor Maple Syrop.

De ingrediënten:

Voor de yakitori:

-Eendenborst
-Knoflook
-Tomatenketchup
-Sojasaus
-Maplesyrop

20211030_165402.jpg


voor de portobellos:

-Portobellos
-Roomkaas
-Rode Paprika
-Pijnboompitten
-Knoflook
-PeZo
-Geraspte Parmezaansekaas

20211030_175219.jpg


Bereiding van de yakitori:

Ik ben begonnen om de vetrand van de eendenborst te verwijderen. Niet weggooien, kun je prima gebruiken om andere dingen in te bakken. We bewaren het sowieso om de vulling van de portobellos in te bakken. Nadat het vet verwijderd is de eendenborst in lange stukken snijden en ze daarna op de stokjes rijgen.

20211030_173226.jpg


Nu is het tijd om de marinade te maken voor de yakitori. Enkele eetlepels tomaten ketchup, enkele eetlepels Sojasaus, fijngehakte knoflook en naar smaak MapleSyrop. Met deze marinade de eendenborst spiesjes helemaal insmeren.

In de tussentijd de Bastard aangestoken en op temperatuur laten komen. Vandaag gaan we voor 220 graden C. We gaan de Portobellos en Yakitori tegelijk bereiden, dus ik ga voor een directe en indirecte opstelling. Voor het lekkere korstje op de yakitori gebruik ik een gietijzeren rooster.

Terwijl de Bastard op temperatuur aan het komen is, is het tijd om de Portobellos voor te bereiden. Eerst de steeltjes uit de Portobellos verwijderen. Die gelijk fijn hakken. Daarna de Paprika en de Knoflook in kleine stukjes hakken. Het mengsel van de Portobello stelen, paprika en knoflook even kort aanbakken in een pan. Dit brengen we op smaak met peper en zout. Hier komt het bewaarde vet van de eendenborst goed van pas. Wat ruikt dat heerlijk zeg, de geur van het vet. Water loopt me nu al in de mond.

20211030_180929.jpg


Het paprika mengsel hierna goed roeren door de roomkaas. Ik heb 300 gram monchou gebruikt.

20211030_181108.jpg


Een heerlijke vulling. Ik moet me nu al inhouden om niet de hele kom al leeg te lepelen...... Hiermee vullen we de Portobellos en maken we het af met wat pijnboompitten en de geraspte kaas.

20211030_182146.jpg


Nu is het tijd om alles op de Bastard te leggen. De Portobellos hebben ongeveer een kwartiertje nodig. De yakitori maar enkele minuten.

20211030_184044.jpg


20211030_185652.jpg


Terwijl we wachten tijd voor een lekker herfstbiertje. Terwijl ik hier van geniet en de regendruppels op de overkapping hoor tikken, besef ik me dat ik blij moet zijn dat ik overdekt kan staan.
20211030_190209.jpg


20211030_191145.jpg



20211030_191224.jpg


En het eindresultaat:
20211030_191640.jpg


We hebben genoten van de smaken van de gevulde portobello en de eendenborst yakitori. Een heerlijke andere manier om eend te eten. Ga ik zeker vaker doen.

Bedankt voor het lezen!

20211030_185657.jpg
 
Laatst bewerkt:
Wat ziet er dat lekker uit zeg! Die portobellos ga ik zeker een keer proberen na te maken. 😋😋
 
Mooie gerechten zo, en hele fijne plaatjes ziet er erg lekker uit.
Leuk schild op de 3 na laatste foto :D
 
Dat zal een zeer lekker maaltje geweest zijn. Ik ga de portobellos zeker een keer maken (alleen dan zonder paprika) 😁
 
Mooie rapportage! Super idee voor de portobello, die ga ik van je kopiëren! 😇
 
Laatst bewerkt:
Dit ziet er smakelijk uit. Leuke variatie met de duckborst file. Afgeblust met een Kabouter bok. 😋
Gezien de voorgaande reacties voorzie ik een portobello tekort in Nederland. 🙃
 
Wow! Wat een heerlijk plaatje. Eendenborst yakitori wat een geweldig idee
 
Dat ziet er heerlijk uit. Saté in reepjes ziet er goed uit. Heb ik nog nooit zo toegepast. Moet ik eens onthouden. Zo te zien hebben jullie een prima maal gehad top
 
Fantastisch Pascal, ziet er geweldig uit zo! Mooie reportage ook zo met die sfeerbeelden, heerlijk! Molasse is lastig te vinden, de meest logische Hollandse variant daarop is keukenstroop omdat daar ook het zoutige nog bij zit. Ahorn is vast ook lekker geweest... zo ziet het er namelijk wel echt uit!
 
Bij elke Ekoplaza staat molasse, het is dus redelijk makkelijk te vinden 😉
 
Terug
Bovenaan Onderaan