BasBQ
Beef en Steak

WSM47 eigenaardigheden

Lowie +1
 
Hier ook alleen maar een terracotta (2 st om een beetje massa te cre?ren) schaal in de WSM.
Scheelt weer schoonmaken ook idd  ;)

8540459174_3c41d7760e_m.jpg
8540458342_35b34232f9_m.jpg


8539491237_94dcd3869c_m.jpg
17297538349_b7123da23a_m.jpg


8539350767_c7e814d2b6_m.jpg


Mac

 
Mac zei:
Hier ook alleen maar een terracotta (2 st om een beetje massa te cre?ren) schaal in de WSM.
Scheelt weer schoonmaken ook idd  ;)

8540459174_3c41d7760e_m.jpg
8540458342_35b34232f9_m.jpg


8539491237_94dcd3869c_m.jpg
17297538349_b7123da23a_m.jpg


8539350767_c7e814d2b6_m.jpg


Mac

Ik kijk naar deze foto's maar begrijp niet waar ineens die hoge rand op de laatste foto vandaan komt Marcel? Heb je die gewoon gevouwen van alufolie, of mis ik echt elk ruimtelijk inzicht? ( dat kan hoor).
 
Volgens mij is dat een eind shot van een waterschaal met de ingepakte terracottaschalen er in.
 
Lowietje72 zei:
Volgens mij is dat een eind shot van een waterschaal met de ingepakte terracottaschalen er in.

Aha!!! Nu je het zegt zie ik dat inderdaad. Weer iets geleerd. Leuk.
 
Yep inderdaad.
Dat scheelt weer schoonmaken  ;)

Vroegah deed ik er nog een folie overheen, zodat ik alleen die bovenste laag hoefde te verschonen, en niet de schalen hoeft uit te pakken.
Aluminiumfolie is wat lastig te fotograferen, vandaar dat het er een beetje donker uit ziet, maar dat is inderdaad de ingepakte waterpan.

Mac
 
Mac zei:
Yep inderdaad.
Dat scheelt weer schoonmaken  ;)

Vroegah deed ik er nog een folie overheen, zodat ik alleen die bovenste laag hoefde te verschonen, en niet de schalen hoeft uit te pakken.
Aluminiumfolie is wat lastig te fotograferen, vandaar dat het er een beetje donker uit ziet, maar dat is inderdaad de ingepakte waterpan.

Mac

Dat deed ik inderdaad ook wel... tot ik best veel verschil merkte in garing van ribs boven en onderin de wsm. De onderste kregen minder warme lucht. Bij wedstrijden handig omdat je dan kon kiezen welke je inleverde. Bij catering niet ideaal want je wil alles graag tegelijk klaar hebben.

Sinds ik dat laatste dekseltje van aluminiumfolie weg laat heb het idee dat de garing uniformer is.
 
Hallo,
Dank voor de tip met aardewerkschalen. Dat is een goed idee. Ik heb ook een idee om de waterpan te vervangen door een RVS wok, maar dat moet ik eerst even goed bekijken. In de tussentijd zijn de terracotta schalen een prima oplossing. Dan kan ik de WSM gewoon blijven gebruiken.

Groet, Rien..
 
 

Michel_D

Pitmaster
Berichten
510
Ik heb een WSM 47 cm gekocht met de grote/diepe waterpan en wil de terracotta schalen gaan gebruiken.
Begrijp ik het goed dat dit het water overbodig maakt?
 
Overbodig in de zin dat je niet beide hoeft te gebruiken.

Er zijn vele tests gedaan met zand en water. Waarbij ik het effect van de terracotta schaal onder het zand schaar.

Samenvattend:
1.) water in de pan zorgt voor een lagere temperatuur maar kost meer energie en dus meer houtskool/briketten en zou ook je vlees minder uitdrogen.
2.) zand in de pan drukt de temperatuur ook maar iets minder dan water maar kost minder energie en dus minder houtskool/briketten. Minder vocht dus vlees droogt sneller uit.

Maak vooral een keuze op basis wat jij fijn vindt!
desondanks hierbij wat meer informatie over dit onderwerp.

Uitgebreide analyse van virtualweberbullet over het effect van een water pan en ook de alternatieven hiervoor. Sowieso goeroe als het gaat om de WSM:

Wat filmpjes van tests van T-Roy over water vs zand.
T-Roy test 1:
T-Roy test 2:
T-Roy test 3:
 
Super, bedankt voor deze reactie. Ik ga het eens bekijken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan