BasBQ
Beef en Steak

WSM temperatuur very loowww

 
 
 

Rolaanndd

Stoker
Berichten
397
Beste leden!

Vandaag heb ik wat makreel en paling besteld en de makreel staat vrijdagavond op het menu!

Nu lees ik alleen op de website van Smokey John het volgende:

* Dat hij zijn makreel rookt bij plusminus 40-45 graden.
* Na het drogen zal de makreel een half uurtje gegaard worden op plusminus 63 graden.
* Daarna mag "het vuur" gesmoord worden met rookmot voor een uurtje of 2.

Nu heb ik alleen wat vragen, die mij nog niet helemaal helder zijn na het forum te hebben doorgeneuzeld:
- Ik neem aan dat ik makreel roken gewoon met briketten kan doen?
- van 45 naar 63 graden ophogen zal wss het simpele geval zijn om de schuiven wat te openen?!
- Hoe zorg ik eigenlijk uberhaupt dat mijn WSM niet eerst boven de 45 graden komt?
- Welke temperatuur moet ik ongeveer aanhouden voor het roken en mag dit met gewoon rookhout op de briketten of is rookmot?

Zoveel vragen... Zoveel vragen... Mooi he, dat barbequen. Nooit uitgeleerd :)
 
Rolaanndd zei:
Beste leden!

. Mooi he, dat barbequen. Nooit uitgeleerd :)

dat klopt,, maar 1e belangrijkste wat ik me geleerd heb is mn oven onder alle omstandigheden onder controle te hebben.
zodat voor ik een bepaald soort vlees koop zeker weet dat ik t  qwa temperatuur kan garen zoals t hoort.
zo wil ik ooit eens paling roken en mn oven kan dat aan qwa temp regeling.en heb behoorlijk ingelezen over paling roken.
maar besef me wel dat vette vis roken een ander verhaaltje is dan varkenkoekip garen.

wbt jouw makreel op 45 graden drogen lijkt me niet zo moeilijk,,,k zou de deksel dr aflaten en beginnen met een klein vuurtje en 30 graden lijkt me ook niks aan de hand t gaat om drogen en dan duurt t wat langer..t verdere  garen en roken  is je wel bekend neem ik aan.
denk wel net als paling om niet boven de 80 graden te gaan want dan gaart ie te veel en vallen ze van de haak af en/of scheuren ze open,,,dacht ik gelezen te hebben

 
AV zei:
Rolaanndd zei:
Beste leden!

. Mooi he, dat barbequen. Nooit uitgeleerd :)

dat klopt,, maar 1e belangrijkste wat ik me geleerd heb is mn oven onder alle omstandigheden onder controle te hebben.
zodat voor ik een bepaald soort vlees koop zeker weet dat ik t  qwa temperatuur kan garen zoals t hoort.
zo wil ik ooit eens paling roken en mn oven kan dat aan qwa temp regeling.en heb behoorlijk ingelezen over paling roken.
maar besef me wel dat vette vis roken een ander verhaaltje is dan varkenkoekip garen.

wbt jouw makreel op 45 graden drogen lijkt me niet zo moeilijk,,,k zou de deksel dr aflaten en beginnen met een klein vuurtje en 30 graden lijkt me ook niks aan de hand t gaat om drogen en dan duurt t wat langer..t verdere  garen en roken  is je wel bekend neem ik aan.
denk wel net als paling om niet boven de 80 graden te gaan want dan gaart ie te veel en vallen ze van de haak af en/of scheuren ze open,,,dacht ik gelezen te hebben

Bedankt voor je tip! Daar had ik zelf nog niet aan gedacht! Ik kan gewoon een probe aan een haakje hangen om de temperatuur in de gaten te houden!

Desondanks durf ik wel zeker te zeggen dat ik mijn WSM onder controle heb en helemaal ken! Zo durf ik er ook zeker van te zijn dat hij deze temperaturen aan kan! Ik ben alleen niet bekend met een dergelijke methode voor mijn WSM, ik zelf zat gewoon aan een snake te denken aan de buitenste zijde van de kolenmand.

En wat betreft het leeswerk dat je hebt gedaan, dat klopt helemaal! Boven de 80 graden willen ze wel eens gaan vallen. En bij te snelle garing willen ze inderdaad openklappen. Daarom wilde ik ze ook a la Smokey John, loooow and slooow. :)  Maar nogmaals bedankt voor je tip! Is het eerste probleem al getackeld  :>
 
Ik heb toevallig met de kerst makreel gemaakt, volgens zijn aanpak gemixed met die van wat Reitse in zijn boek schrijft.

Ik had dus makreel filets en deze had ik volgens Smokey johns recept gepekeld en volgens Reitse zijn aanpak met bakpapier op de Q gelegd, om je filets er in 1 stuk af te krijgen.

Ik heb gedroogd met 6 briketten temp rond de 40 graden (goedkope noname briketten die niet heel heet werden).

Na het drogen, heb ik de temperatuur naar 80 graden laten op lopen.

Even wat inspiratie en hoe ik de temperatuur laag heb gehouden, Reitse had op de smokercursus nog meegegeven niet te veel briketten en eventueel bij te hoge temperatuur gewoon briketten verwijderen...

20151225-IMG_0312.jpg



20151226-IMG_0323.jpg


20151226-IMG_0324.jpg


20151226-IMG_0336.jpg


20151226-IMG_0378.jpg
 
Zalig zeg... zo mooi donker ook... heb je eiken gebruikt?

Die laatste foto... dan kan je d'r bijna eentje pakken... bijna...  :blush:
 
mooie vis/mooie plaatjes Structor..ziet dr vette bek lekker uit.

wbt de wsm: dacht ik heeft toch een brandstof luikje onder om bij te  vullen,,zo niet dan zeker met weinig beginnen en bijvullen...of genoeg brandstof voor de hele sessie en voor t drogen de deksel dr af met inlaat dicht of een kiertje.
tja na meerdre xren zal de tijd de betere gerookte vis leveren.

nogmaals sucses.
 
Thanks voor je tips structor! En wat een heerlijk verslag! Ik heb genoeg leesvoer zo om er iets moois van te maken!!:)
 
Sander72 zei:
Zalig zeg... zo mooi donker ook... heb je eiken gebruikt?
Nee ik had alleen beuken liggen.

AV zei:
mooie vis/mooie plaatjes Structor..ziet dr vette bek lekker uit.

wbt de wsm: dacht ik heeft toch een brandstof luikje onder om bij te  vullen,,zo niet dan zeker met weinig beginnen en bijvullen...of genoeg brandstof voor de hele sessie en voor t drogen de deksel dr af met inlaat dicht of een kiertje.
tja na meerdre xren zal de tijd de betere gerookte vis leveren.

nogmaals sucses.
Reitse deed zijn paling inderdaad drogen met de deksel eraf. Bij mijn heuterkneuter briketten die ik bij de Makro gehaald had, was het met 6 briketten echt niet nodig. Ik heb op een gegeven moment zelfs extra brandende briketten bij gegooid.
 
Hoi,

Excuses dat ik me er ook even mee bemoei.
Hoe steken jullie in godsnaam een stuk of 6 briketten aan? Ik moet mijn starter toch wel voor 25% vol maken om die kooltjes aan te krijgen, of gebruiken jullie dan gewoon een stuk of 4 aanmaakblokjes of zo?

en heel erg bedankt voor deze leerzame post! Dat roken begint echt leuk te worden  :D
 
groundhog667 zei:
Hoi,

Excuses dat ik me er ook even mee bemoei.
Hoe steken jullie in godsnaam een stuk of 6 briketten aan? Ik moet mijn starter toch wel voor 25% vol maken om die kooltjes aan te krijgen, of gebruiken jullie dan gewoon een stuk of 4 aanmaakblokjes of zo?

en heel erg bedankt voor deze leerzame post! Dat roken begint echt leuk te worden  :D

Ik zet gewoon een leeg soepblik van een halve liter in mijn grote starter en leg daar een klein aantal briketten in.
 
allu folie op de helft of meer/minder van de bodem...briketten dan op t  open gedeelte en daar vuur onder.

en een starter of zelfde dia pijp/koker op de starter en je hebt extra trek .

 
groundhog667 zei:
Hoi,

Excuses dat ik me er ook even mee bemoei.
Hoe steken jullie in godsnaam een stuk of 6 briketten aan? Ik moet mijn starter toch wel voor 25% vol maken om die kooltjes aan te krijgen, of gebruiken jullie dan gewoon een stuk of 4 aanmaakblokjes of zo?

en heel erg bedankt voor deze leerzame post! Dat roken begint echt leuk te worden  :D

Daar zijn we met z'n allen voor toch? Zoals ik eerder al zei, je raakt nooit uitgeleerd! :)

en ik moet eerlijk zeggen dat ik ook ooit een keer tegen die vraag ben aangelopen haha
 
groundhog667 zei:
Hoi,

Excuses dat ik me er ook even mee bemoei.
Hoe steken jullie in godsnaam een stuk of 6 briketten aan? Ik moet mijn starter toch wel voor 25% vol maken om die kooltjes aan te krijgen, of gebruiken jullie dan gewoon een stuk of 4 aanmaakblokjes of zo?

en heel erg bedankt voor deze leerzame post! Dat roken begint echt leuk te worden  :D
Ik heb twee starters een grote en een kleine, maar een blik inde grote werkt ook goed.
 
Hierboven +1
Voor beef jerky steek ik ook maar enkele briketten aan.
50-60 graden geen probleem
 
Het wordt morgen alleen makreel! En een beetje pizza :p
 
Pizza met Makreel?  Lekker hoor!  ;)

Die gerookte makreel-hapjes zien er ook super uit Stuctor. 
 
Terug
Bovenaan Onderaan