BasBQ
Beef en Steak

WSM aansteken

 
 
 

Eddeped

Pitmaster
Berichten
770
Ik wil a.s weekend eindelijk mijn WSM gebruiken. Ik heb even een vraagje over hoe jullie hem het liefst brandend houden. Ik heb verschillende methoden gezien.
-1 brikettenhouder vol koude uitstrooien en door middel van een blikje of iets dergelijks het midden vrij houden en daar een volle brikettenhouder in gooien en dan vanuit het midden de rest aansteken.
-de snakemethode, koude briketjes uitspreiden langs de kant en van 1 kant aansteken met een aantal hete briketten.
-koude briketten verdelen en hier bovenop de hete briketten verspreiden en zo de boel brandend houden.
Ik denk zelf dat ik de voorkeur geef aan de 1e methode
 
Ik gebruikte altijd de laatste methode, gewoon de hele briketten ring vol gooien met koude briketten en daar ook het rookhout doorheen mengen. En dan kieper je een stuk of 15 brandende briketten er gewoon boven op. Dit was voor mij voldoende voor minimaal 20 uur low en slow zonder brandstof bij te vullen.

Het voordeel van het mengen van het rookhout is dat je dan constant een beetje rook hebt, ipv even kort heel veel en dan niks meer. Ook gewoon droog hout gebruiken en niet weken in water.
 
Wat Nosmo doet. Rooster en ring aan elkaar maken. Kun je als alles koud is de as er af schudden. Bijvullen en hete kolen erop.
 
Ik ook!! ;)
 
Nou lijkt me duidelijk!!! :)
 
En niet zuinig zijn maar gewoon de hele kolenmand vullen met koude briketten, na afloop alle gaten dicht en dan doven de briketten, de rest kan je gewoon de volgende keer weer gebruiken.
 
Ja, idd, wat Nosmo, Noskos, Structor, Mike, MarBQ, Nicky, Frits, BBQ68 en Mac (o, dat ben ik zelf) zeggen is de beste manier.  :)

Suc6

Mac
 
Ik doe het niet maar dat is meer uit luiheid ;) moet het nog eens aan elkaar maken!
 
Werkt zoiets ook voor de weber 57 cm?
 
maroc zei:
Werkt zoiets ook voor de weber 57 cm?

Ja, maar dan zou ik met wat minder hete briketten beginnen. De temperatuur van een OTP57 kan makkelijker omhoog dan omlaag.
 
Gewoon je eigen inzicht daar leer je het meest van.
 
Gisteren de manier aangehouden zoals hierboven diverse keren is gezegd. En dat werkte perfect.
 
Terug
Bovenaan Onderaan