BasBQ
Beef en Steak

WORST weekeind.

 
 

peter w

Pitmaster
Berichten
579
dit weekeind heb ik me maar weer eens bezig gehouden met het maken van worst.

waaronder 3,3kg rookworst, 4kg grillworst met kaas, 2,5kg grillworst naturel, 2,5 kg Friese worst, 2,5 kg Drentse kosterworst en nog een 3 kg droge worst naar een recept wat waarschijnlijk uit Hongarije komt wat ik via Facebook heb verkregen.

de rookworst.










de grillworst.




De Friese worst.


roken op turf en omdat dit niet zo makkelijk wilden smeulen heb ik dit in de rook generator gedaan.


links de Friese worst en rechts de Drentse koster.


het deeg van het recept wat ik gekregen had ging er van uit dat het 3 dagen in de koeling moest blijven staan er het gestopt werd dus deze van de week savond maar even voorzien van een jas.


aan drogen bij een hogere tempratuur en waar kan je dat beter doen dan bij de cv ketel.


een nachtje in de rook



en dan komt de droogkast toch langzaam vol.


en nu maar wachten.

 
Leuk verhaal.
Lekker kort ook =))
 
En die foto's doen het um. :)

Schreef hij voor de foto edit. ;-)
 
Dominique zei:
Leuk verhaal.
Lekker kort ook =))

tja verhalen schrijven moet je niet vragen aan iemand die handig is met zijn handen.
en altijd zit men te zeuren om foto's anders is het niet gebeurd dus bij deze de foto's.
 
Dat is weer een mooi kastje vol!
Nog een vraagje mbt de rookworst; hoe bewaar je deze en hoe warm je het weer op? Ik had vandaag een rookworst uit de vriezer, en deze opgewarmd op de boerenkool. Het velletje was nogal taai geworden  :(
Hetzelfde resultaat bij opwarmen met of zonder vacuumzak.
 
Ceriel zei:
Dat is weer een mooi kastje vol!
Nog een vraagje mbt de rookworst; hoe bewaar je deze en hoe warm je het weer op? Ik had vandaag een rookworst uit de vriezer, en deze opgewarmd op de boerenkool. Het velletje was nogal taai geworden  :(
Hetzelfde resultaat bij opwarmen met of zonder vacuumzak.

nou ik rook mijn worst koud en dan well ik hem af in water van 80 graden ongeveer 45 minuten.
dan krijg je een kookworst net als een gelderse die je zo koud eet.

eerlijkheids halve kan ik je niet zeggen hoe hij warm is dat heb ik nog nooit geprobeerd.
 
prachtige verzameling worsten Peter  :)
 
Reboot zei:
Gaaf hoor! Zal wel smullen zijn bij jullie thuis

en dan wetende dat ik de enige in huis ben die er van houdt hahahaha. (Helaas weet mijn familie mij ook te  vinden).
 
Ceriel zei:
Dat is weer een mooi kastje vol!
Nog een vraagje mbt de rookworst; hoe bewaar je deze en hoe warm je het weer op? Ik had vandaag een rookworst uit de vriezer, en deze opgewarmd op de boerenkool. Het velletje was nogal taai geworden  :(
Hetzelfde resultaat bij opwarmen met of zonder vacuumzak.
Hetzelfde had ik ook met mijn rookworsten, zelf probeer ik de darmen de volgende keer langer in het water te weken, meer als een dag.
 
Ziet er puik uit maat!
 
peter w zei:
Dominique zei:
Leuk verhaal.
Lekker kort ook =))

tja verhalen schrijven moet je niet vragen aan iemand die handig is met zijn handen
.
en altijd zit men te zeuren om foto's anders is het niet gebeurd dus bij deze de foto's.

Toen ik deze reacie gaf, stonden er twee zinnen, meer niet. Ook geen foto's. Ik ben de beroerste niet om daar dan ff lekker flauw op te antwoorden hoor. Het is sterker dan ik ben =))

Nu staat er gelukkig wel meer, en foto's ook nog, ik vind het helemaal leuk. Top project!

 
Jij hebt je best weer gedaan!! :D
 
Hoi Peter, dat ziet er erg mooi uit. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het facebook recept.
 
Recipe from Jan Ooms. Adapted to availability of  the local spices.

gram
minced porkshoulder 8000
minced beef 5127
Total meat          13127

Seasoning:

%
Salt 2
cure#1 0.25
dextrose 0.5
white pepper 0.2
black pepper  0.2
nutmeg 0.16
cumin 0.4
fennel 0.3
fresh garlic 2.4
red paprika 2.0
chilli 0.8
chili flakes 0.8
stock cube  2
plain yoghurt 0.7

I've put all seasoning, exept yoghurt in a pot and just covered with water. Bring to the boil and simmer for 1 hour.
Blend with handblender to a slurry.
Leave to cool and then mix, including the yoghurt, viguorisly until there is a sticky paste.
Put in sealed plasticbag and Leave to rest in fridge for 2 or 3 days.
After that stuff in 30mm collagen and leave at ambient temp for 3 hours.
Then smoke for 2 hours @ around 40C
Take from smoker and rest to cool down.
Put in curing chamber @ 15C and RH 85%

After 2 weeks they were ready at a weight loss of around 40%
Tastes terrific and needs cold beer in the vicinity...

If not spicy enough you can add 2 tsp of cayenne...

quote author=Miki link=topic=8849.msg158795#msg158795 date=1416690057]
Hoi Peter, dat ziet er erg mooi uit. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het facebook recept.
[/quote]

 
Terug
Bovenaan Onderaan